یک همکاری طلایی

سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت فلزات گران‌بها، طلا، سنگ‌های قیمتی، ساعت و ماشین‌آلات وابسته در اصفهان برپا است.

به گزارش اصفهان امروز، سفیر کشور ایتالیا در ایران در آیین افتتاح این نمایشگاه گفت: اینجاییم تا با شرکت‌های ایرانی و ایتالیایی همکاری کنیم تا ارتباط بین این شرکت‌ها را گسترش دهیم، تیم اقتصادی ما به صورت فعال آماده پاسخگویی و برقراری ارتباط با فعالان صنعت طلا و جواهر استان اصفهان و کشور ایران است.

جوزپه پرونه اظهار کرد: از برگزارکنندگان این رویداد تشکر می‌کنم، این رویداد مهمی برای ما است، ما از این نمایشگاه بازدید کردیم و دیدیم که تعداد زیادی مشارکت‌کننده از ایتالیا در این نمایشگاه حضور دارند و در پاویون آژانس تجاری ایتالیا شرکت می‌کنند.

او گفت: دوست دارم از شرکت‌کنندگان ایرانی و همچنین شرکت‌کننده‌های ایتالیایی این نمایشگاه قدردانی کنم که تجهیزات بسیار خوبی از صنعت طلا و جواهر را ارائه دادند که نتیجه زحمات و تخصصی است که ایتالیایی‌ها در طول سال‌های متمادی کسب کردند.

سفیر ایتالیا در ایران افزود: برخی از شرکت‌ها سال‌های پیش‌ازاین نیز با ایران همکاری‌هایی داشته‌اند و تعدادی از این شرکت‌ها برای اولین بار است که به ایران آمده‌اند تا با شرکت‌های ایرانی همکاری داشته باشند.

پرونه اضافه کرد: من فکر می‌کنم همه این‌ها به دلیل تعهد شرکت‌های ایتالیایی برای همکاری با ایران است و این چالش‌هایی را در زمینه‌های بین‌المللی ایجاد می‌کند که ما همگی از آن آگاه هستیم.

سفیر ایتالیا در ایران گفت: از تلاش‌های سازندگان طلا و جواهر در ایران و به‌ویژه شهر اصفهان قدردانی می‌کنم برای نتیجه زحمات و تلاش‌های این افراد در طول سال‌ها اکنون ایران به این موفقیت در این صنعت دست یافته است.

پرونه خاطرنشان کرد: باعث افتخار است که در این نمایشگاه شرکت‌های ایرانی و ایتالیایی می‌توانند تخصص و دانش خود را در اختیار یکدیگر قرار دهند.

او اضافه کرد: نمایشگاه طلای اصفهان برای صنعتگران ایتالیایی بسیار مهم است بر همین اساس ۱۰ مشارکت‌کننده از این کشور در این نمایشگاه حضور دارند.

*قوانین گمرکی مهم‌ترین مانع توسعه صادرات طلا و جواهر است

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران نیز در این نمایشگاه با بیان اینکه قوانین گمرک مهم‌ترین مانع توسعه صادرات طلا و جواهر است گفت: فرایندهای گمرک برای مواد اولیه ساخت طلا و جواهر طولانی است و هزینه‌های گزافی را به تولیدکننده وارد می‌کند، بنابراین تولیدکننده از بازار عقب می‌ماند و نمی‌تواند با بازار جهانی رقابت کند.

ابراهیم محمدولی اظهار کرد: باوجود موانع، نگاه مسئولان به صنف طلا و جواهر تغییر کرده و دیدگاه‌های منفی گذشته به دیدگاه‌های مثبت برای ترسیم آینده بهتر تبدیل شده است.

او با بیان اینکه ظرفیت موجود در استان اصفهان به‌اندازه‌ای است که می‌تواند به کل کشور کمک کند، گفت: صنعت طلا و جواهر ظرفیت بسیار زیادی در ارزآوری، اشتغال‌زایی و صادرات هنر و فرهنگ ایران دارد اما باید موانع و مقررات دست و پاگیر موجود برداشته شود.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران گفت: در دنیا فقط هفت‌کشور در صنعت طلا حرفی برای گفتن دارند که یکی از این کشورها ایران است، ما صنعت طلای ایران را کنار گذاشته‌ایم اما باید از هم‌اکنون به آن توجه بیشتری داشته باشیم.

محمدولی افزود: توانمندی، خلاقیت، هنر و سرمایه عناصر این صنعت است که خوشبختانه در کشور ما موجود است و ما به مسئولان این قول را می‌دهیم که برای رشد این صنعت هیچ پولی نیاز نداریم، این صنعت به سرمایه یا پول دولت نیاز ندارد اما به برطرف سازی موانع نیاز دارد.

*قیمت تمام شده انجام فرایندها در سیستم دولتی بسیار زیاد است

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان نیز گفت: متأسفانه قیمت تمام شده انجام فرایندها در سیستم دولتی بسیار زیاد است و از جیب مردم هزینه می‌کنیم که این کار شایسته نظام نیست بنابراین باید با اصلاح و کوتاه کردن فرایندها، به روز کردن آن‌ها و استفاده از فناوری اطلاعات هر چه سریع‌تر امور مردم را انجام دهیم.

سید حسن قاضی عسگر در آیین افتتاح سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت فلزات گران‌بها، طلا، سنگ‌های قیمتی، ساعت و ماشین‌آلات وابسته، اظهار کرد: مزیت بزرگ صنعت طلا و جواهر این است که کاملا خصوصی است و دولت در تولید یا صادرات آن نقشی ندارد، امیدوارم بتوانیم روال امور را در چرخه‌ای بیندازیم که مشکلات موجود حل شود.

او افزود: مدیران اقتصادی استان اصفهان عزم خود را جزم کرده‌اند که روال کسب‌وکار را تسهیل کرده و مشکلات را حل کنند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان گفت: در استان اصفهان کنسرسیوم سنگ‌های قیمتی تشکیل شده است که امیدواریم با همکاری دستگاه‌های اجرایی این تشکل توانمند شده و بتواند پیگیری مشکلات موجود را انجام دهد.

قاضی عسگر افزود: امیدوارم از طریق صنعت طلا روابط تجاری کشورمان با ایتالیا را افزایش دهیم و ارزش مالی زیادی را از این طریق ایجاد کنیم.

او اضافه کرد: از طریق دیپلماسی و ارتباطات بین‌المللی می‌توانیم بسیاری از مشکلاتمان را حل کنیم اما شرایط حاضر به‌گونه‌ای است که باید فرصت را مغتنم شمرده و به‌رغم فشارهای بین‌المللی که بر کشورمان وارد می‌شود ساختارهای موجود را اصلاح کنیم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان گفت: متأسفانه قیمت تمام شده انجام فرایندها در سیستم دولتی بسیار زیاد است و از جیب مردم هزینه می‌کنیم که این کار شایسته نظام نیست بنابراین باید با اصلاح و کوتاه کردن فرایندها، به روز کردن آن‌ها و استفاده از فناوری اطلاعات هر چه سریع‌تر امور مردم را انجام دهیم.

قاضی عسگر تأکید کرد: نقاط قوت زیادی در صنعت طلا و جواهر وجود دارد که باید شناسایی و تقویت شود، همچنین نقاط ضعف این صنعت را باید برطرف سازیم.

او افزود: گردشگری و صنایع نساجی، مد و پوشاک از اولویت‌های استان اصفهان است که بر مبنای آن باید زنجیره این صنعت در اصفهان تکمیل شده و ارزش‌افزوده حاصل از آن نصیب استان شود.

*احداث شهرک طلا و جواهر اصفهان زمینه‌ساز جهانی‌شدن این صنعت است

رئیس اتحادیه طلا و جواهر استان اصفهان گفت: احداث شهرک بزرگ طلا و جواهر اصفهان علاوه بر توسعه مبادلات کلان، زمینه‌ساز معرفی طلا و جواهر به‌عنوان یک هویت هنری برآمده از فلسفه اصفهان است.

هوشنگ شیشه بران با بیان اینکه اصفهان پایتخت طلای ایران زمین است که صنعت طلا نیز در آن توسعه یافته است، اظهار کرد: هدف از برگزاری این نمایشگاه نهادینه کردن اندیشه توسعه بازار و به دنبال آن استعدادیابی، توانمندسازی و شبکه‌سازی در قالب ارتقاء طلایی‌ترین صنعت ایران زمین است.

او بابیان اینکه این نمایشگاه با حضور ۱۱۴ شرکت داخلی، هفت شرکت ایتالیایی و نمایندگانی از کشور ترکیه برگزار می‌شود، افزود: رویکردی که در دوازده دوره قبلی و به‌خصوص در دوره جاری موردتوجه برنامه ریزان این آوردگاه تخصصی قرار گرفته، دلیل آن وجه تمایز این رویداد با همه نمایشگاه‌های مشابه در ایران است.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر استان اصفهان گفت: این رویداد تخصصی یک نمایشگاه تجاری صرف نیست و هر غرفه آن بوی دغدغه و تعهد می‌دهد، در میزهای تعامل و گفت‌وگوی این نمایشگاه اقتصاد مقاومتی و تکیه‌بر دانش ایرانی با بهره از دانش جهانی هویدا است.

شیشه بران با بیان اینکه در تفکر شرکت‌کنندگان در این نمایشگاه، فکر دانش‌محور و دانش تعهدگرا به سمت اهداف متعالی جاری است، گفت: اینجا نماد تحقق تعامل‌ها و تصمیم‌هایی است که به صورت قول ارائه می‌شد تا این صنعت روزهای طلایی‌تری را تجربه کند.

او افزود: یکی از دستاوردهای امسال نمایشگاه که پیش از چیده شدن ربان افتتاح آن محقق شد، همدلی و همگامی با بخش خصوصی است، در این دوره با مشارکت بخش خصوصی در برپایی نمایشگاه، از ظرفیت‌های غنی این بخش در صنعت طلا بهره‌گیری شده است.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر استان اصفهان گفت: برای تحقق اهداف این رویداد تخصصی، باید بدانیم جهانی شدن صنعت طلا و جواهر با ملموس نمودن استانداردهای هویت بومی رویکردی است که می‌تواند سپهر روابط مبتنی بر مبادلات اقتصادی را در فراسوی مرزهای جغرافیایی شکل دهد.

شیشه بران افزود: احداث شهرک بزرگ طلا و جواهر اصفهان علاوه بر توسعه مبادلات کلان، زمینه‌ساز معرفی طلا و جواهر به‌عنوان یک هویت هنری برآمده از فلسفه اصفهان است.

او اضافه کرد: شهرک طلا و جواهر اصفهان در کنار کارکردهای اقتصادی و بازرگانی بر پایه بوم گردشگر پذیری اصفهان طراحی شده تا با احداث آن زمینه ارتقا زیرساخت‌های توریست اقتصادی بر پایه طلا و جواهر فراهم شود و گام‌های طلایی برای تثبیت این صنعت باید از ظرفیت‌های دانش‌بنیان و سرمایه‌گذاری مردم دغدغه مند برداشته شود.

*لزوم توجه ویژه به بازار گردشگری در صنعت طلا و جواهر

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان اصفهان نیز با بیان اینکه یکی از نقاط اتکا برای استان اصفهان و اقتصاد ملی، حوزه گردشگری است، گفت: جذب گردشگر برای مصنوعات طلا و جواهر به‌عنوان یکی از مهم‌ترین کالاهای همراه مسافر، بازار هدف مناسبی است که برنامه‌ریزی‌های لازم برای این حوزه باید انجام شود.

مسعود گلشیرازی اظهار کرد: تشکیل کنسرسیوم‌های تخصصی برای حضور در بازارهای صادراتی اقدام بسیار مؤثری است که در حوزه صنعت طلا و جواهر صورت گرفته است.

او افزود: استان اصفهان به‌عنوان یکی از استان‌های موفق در حوزه مصنوعات طلا و جواهر آمار صادراتی قابل قبولی در سال‌های گذشته داشته است اما به دلیل نقصی که در گمرک استان وجود داشت، مجبور شده‌اند صادرات را از مشهد انجام دهند که امیدواریم این نقص به‌زودی حل شود.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان اصفهان گفت: اگر نگاهی به سند چشم‌انداز ۱۴۰۴ بیندازیم یکی از نقاط اتکا برای استان اصفهان و اقتصاد ملی، حوزه گردشگری است. جذب گردشگر برای مصنوعات طلا و جواهر به‌عنوان یکی از مهم‌ترین کالاهای همراه مسافر، بازار هدف مناسبی است که باید برای این حوزه برنامه‌ریزی‌های لازم انجام شده و در کنار حضور در بازارهای جهانی به این حوزه نیز توجه داشته باشیم.

گلشیرازی افزود: برای انجام این کار باید قوانین بالا دستی همچون قانون ارزش‌افزوده که مورد اعتراض فعالان این عرصه بوده، در مجلس بررسی شده است و اصلاحاتی روی آن انجام شود.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار