آیا واکسن‌ها روی گونه دلتا اثر دارند؟

رئیس مرکز تحقیقات ویروس شناسی گفت: آنتی بادی‌های ایجاد شده توسط واکسن‌های موجود در مقابل گونه دلتا نسبت به گونه‌های دیگر بی تاثیر نیستند.

آیا واکسن‌ها روی گونه دلتا اثر دارند؟

علیرضا ناجی، رئیس مرکز تحقیقات ویروس شناسی کشور، اظهار کرد: یکی از بارزترین ماهیت ویروس دلتا یا همان هندی، سرعت انتقال پذیری آن است. به طوری که در مقایسه با ویروس بتا نزدیک به ۶۰ درصد سرعت انتقال بیشتری دارد، همچنین میزان تکثیر بسیار بالایی داشته که موجب می شود فرد مبتلا، درد عمیقی را در بدن خود احساس کند.
او با بیان اینکه میزان بستری مبتلایان به دلتا ۲ برابر بیشتر از سایر جهش هاست، گفت: خصوصیت دیگر آن گریز از سیستم ایمنی است، حالا می خواهد حاصل از یک بیماری عفونی ساده باشد یا واکسن.
رئیس مرکز تحقیقات ویروس شناسی ادامه داد: اطلاعات متعددی از واکسن‌ها درمورد عملکردشان نسبت به ویروس دلتا گزارش شده است برای مثال اسپوتنیک وی ۹۲ و سینوفارم هم ۶۲ درصد ایمنی دارد.
او تاکید کرد: آنتی بادی‌های ایجاد شده توسط واکسن‌های موجود در مقابل گونه دلتا نسبت به گونه‌های دیگر بی تاثیر نیستند اما کفایت هم نمی‌کنند. فراموش نشود که واکسن از انتشار ویروس جلوگیری می‌کند.
ناجی تصریح کرد: افراد با ژنتیک‌های مختلف و با میزان بیماری‌های زمینه ای که دارند، می توانند به این بیماری مبتلا شوند. ممکن است افرادی که از سیستم ایمنی بالایی برخوردارند و واکسن هم دریافت کرده اند به ویروس دلتا مبتلا شوند.
او بیان کرد: اینکه واکسن ها مانع مرگ و میر‌ها می شوند باید به خوبی بررسی شود. باید جامعه جهانی بهداشت در این باره فکری کند تا بتوانیم واکسن‌های مناسبی را برای مهار ویروس‌های جهش یافته جدید داشته باشیم.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار