مکان‌یابی با پلاک‌های هوشمند در اصفهان

امروز در نودمین برنامه «هر یکشنبه، یک افتتاح» رونمایی از ۱۰۰ میلیارد ریال پروژه‌های سازمان‌ فاوا در صحن علنی شورای اسلامی شهر اصفهان انجام شد.

مکان‌یابی با پلاک‌های هوشمند در اصفهان

مزایای استفاده از پلاک هوشمند کد پستی(QR)، کاهش هزینه‌های اجرایی، آنلاین بودن و قابلیت به‌روزرسانی اطلاعات پلاک، قابلیت خوانش QR روی پلاک از فاصله 5/1 متری، استفاده در خدمات اورژانسی و حوادث و قابلیت نمایش موقعیت مکانی ملک روی نقشه به شمار می‌آید.
به گزارش ایمنا، اجرای فاز نخست یکپارچه‌سازی سامانه‌های حوزه معاونت مالی، اقتصادی شهرداری اصفهان با هدف تسهیل و شفاف‌سازی همه فرآیندهای حوزه معاونت مالی، اقتصادی و ارتباط سامانه جامع درآمد شهرداری با سایر سامانه‌های این معاونت نظیر مالی، امور قراردادها، سامانه یکپارچه بودجه و اعتبارات (سیبا) نیز با هدف مدیریت اطلاعات و فرآیندهای مربوط به تدوین، تصویب، تفکیک و تخصیص بودجه و تأمین اعتبارات شهرداری به منظور توزیع عادلانه منابع مالی، پیش‌بینی نیازهای آینده و شناسایی، جذب و بهره‌برداری از منابع موجود شهرداری، سامانه یکپارچه بودجه و اعتبارات (سیبا) و سامانه مناقصات شهرداری به نشانی Etender.isfahan.ir با هدف مکانیزه کردن فرآیندهای مربوط به امور قراردادها و امکان برقراری ارتباط با سایر سامانه‌های معاونت مالی، اقتصادی شهرداری از دیگر پروژه‌های رونمایی شده سازمان فاوا است. فاز دوم سامانه کنترل عملیات و مدیریت پروژه‌های شهرداری اصفهان به منظور یکپارچه‌سازی گردش اطلاعات و مدیریت پروژه‌ها در راستای تحقق اهداف و سیاست‌های اسناد راهبردی شهرداری از جمله سند چشم‌انداز اصفهان و استقرار استاندارد مدیریت پروژه (پی. ام. باک(PMBOK)) اجرا شده است همچنین سامانه هوشمند و مکان‌مند قراردادهای خدمات شهری و فضای سبز و نگهداری و تعمیرات با هدف ایجاد یک نظام سازمانی مکانیزه و خودکار به منظور کنترل و نظارت بر عملکرد پیمانکاران دو حوزه مدیریت خدمات شهری و سازمان پارک‌ها و فضای سبز راه‌اندازی شد.

امضا ۲ تفاهم‌نامه برای نصب پلاک‌های جدید و توسعه سرای ۸

معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار اصفهان ضمن قدردانی از معاونت خدمات شهری، سازمان فاوا و سازمان زیباسازی در اجرای پروژه نصب پلاک‌های پستی شهر، اظهار کرد: با اداره پست دو تفاهم‌نامه برای نصب پلاک و کد پستی و دیگری برای توسعه سرای هشت و به منظور اختصاص کد پستی و پلاک پستی در زمان صدور پروانه ساخت امضا شده است. علیرضا صادقیان، با بیان اینکه تفاهم‌نامه نخست اختصاص کد پستی به منازل در وضعیت موجود است، تصریح کرد: تفاهم‌نامه دوم پروژه تکمیل‌کننده برای آینده پلاک‌های شهر منعقد شده است، یعنی شهروندان هنگام دریافت پروانه کد پستی را دریافت خواهند کرد.

جزئیات پروژه نصب پلاک‌های پستی شهر اصفهان

مدیرعامل سازمان فاوا شهرداری اصفهان در این برنامه اظهار کرد: امروزه استفاده از اطلاعات مکانی و سرویس‌های مکان مبنا در فعالیت‌های شهری و ارائه خدمات به شهروندان به طور چشمگیری رو به افزایش است. بخش عمده‌ای از فعالیت‌ها و خدمات شهر، وابسته به وجود و به‌کارگیری اطلاعات مکانی و توصیفی پلاک‌های پستی ساختمان‌ها است. سید حمیدرضا ابطحی، تصریح کرد: با همکاری سازمان زیباسازی، سازمان فاوا، معاونت برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی، شهرداری‌های مناطق ۱۵ گانه و اداره کل پست استان اصفهان، عملیات برداشت و به‌روزرسانی بانک اطلاعات کدهای پستی در محل همراه با تولید و نصب پلاک‌های آبی و پستی در مناطق ۱۵ گانه شهرداری اصفهان آغاز شده است. مدیرعامل سازمان فاوا شهرداری اصفهان خاطرنشان کرد: از جمله مزایای پلاک‌های هوشمند جدید نسبت به پلاک‌های قدیمی می‌توان به مواردی همچون بارکدهای پستی (QR code) حاوی اطلاعات کدهای پستی واحدهای مسکونی، تجاری، اداری با قابلیت به‌روزرسانی، نبود نیاز به تعویض فیزیکی پلاک نصب شده در صورت ایجاد تغییرات در عرصه و اعیان هر ملک، امکان ارائه اطلاعات شهرداری موردنیاز شهروندان نظیر کد نوسازی و خدمات مرتبط با آن، ارائه اطلاعات نزدیک‌ترین ایستگاه‌های اتوبوس، مترو و دوچرخه، نمایش نشانی پستی صحیح ملک بر اساس آخرین وضعیت بانک اطلاعاتی مرتبط با اسامی به‌روز معابر و اطلاعات توصیفی اداره پست اشاره کرد. او افزود: پیش‌بینی قابلیت ارسال موقعیت مکانی دقیق با اسکن بارکد مندرج روی پلاک‌های پستی به سامانه‌های مکان‌مبنا از جمله فروشندگان کالا و خدمات و تاکسی‌های اینترنتی و پیش‌بینی قابلیت استفاده در همه سامانه‌هایی که به نحوی از طریق موقعیت‌های مکانی در حال سرویس‌دهی به شهروندان است از دیگر مزایای پلاک‌های هوشمند جدید به شمار می‌آید. ابطحی ادامه داد: از ابتدای سال جاری عملیات برداشت، به‌روزرسانی و صحت‌سنجی پلاک‌های شهری و کدهای پستی اصفهان به ترتیب در مناطق چهار، شش، هفت، هشت، ۱۰، ۱۲،۱۴ در دستور کار قرار گرفته و هم‌زمان با آن نیز، پروژه تهیه و نصب پلاک‌های جدید آبی و پستی از منطقه هشت آغاز شده و مراحل عملیاتی سازی آن در سایر مناطق در حال انجام است.

احداث ۸۶ کیلومتر کلکتور در ۴ سال گذشته

در ادامه این جلسه که با حضور معاون خدمات شهری شهردار اصفهان همراه بود، رئیس شورای شهر اصفهان با اشاره به بهره برداری از کلکلتورهای جدید خطوط انتقال آب و پساب تصفیه شده در این شهر که انجام ‌شد، اظهار کرد: حدود ۱۱۰ کیلومتر کلکتور در شهر اصفهان وجود دارد که ۸۶ کیلومتر آن در دوره پنجم مدیریت شهری به سرانجام رسیده و اگر این اقدام نمی‌شد، اتفاقات ناگواری در کلانشهر اصفهان رخ می‌داد. او با بیان این‌که اکنون ۳۰ درصد از فضای سبز شهر اصفهان توسط پساب تصفیه شده آبیاری می‌شود، افزود: اگر این گستره با پساب آبیاری نمی‌شد، برای حفاظت از بخش بزرگی از درختان شهر دچار مشکلات عدیده‌ای می‌شدیم. رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با تقدیر از مجموعه خدمات شهری در شهرداری و کمیسیون مربوطه که اهتمام ویژه‌ای برای حفظ فضای سبز اصفهان در دوران خشک‌سالی داشتند، تصریح کرد: حیات و سرزندگی چهار هزار هکتار فضای سبز امروز اصفهان حاصل تدابیری است که در چهار سال گذشته اندیشیده شد. او با اشاره به برگزاری نخستین جشنواره بین‌المللی صنایع‌دستی ایران که در اصفهان برگزار می‌شود، خاطرنشان کرد: در راستای برگزاری این جشنواره معاونت پژوهشی و فرهنگی اجتماعی و اداره کل ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری درگیر بودند و اداره کل میراث فرهنگی استان نیز همراهی خوبی با مدیریت شهری داشت. نصراصفهانی ابراز امیدواری کرد: این جشنواره مطلعی برای سال‌های آینده اصفهان در جهت رسیدن به توسعه فرهنگی در زمینه‌های مختلف باشد. او تأکید کرد: اگر مسئولان هنر را مورد غفلت قرار دهند، خسارات زیادی به همراه خواهد داشت لذا امیدواریم برگزاری جشنواره بین‌المللی صنایع‌دستی، با توجه به حضور هنرمندانی که در شهر و استان فعال هستند، افتخاری بر افتخارات گذشته اصفهان بوده و تجلی هنر در شهر اصفهان باشد.

۹۰ چاه آب در سال ۹۹ خشک شد

در ادامه نیز معاون خدمات شهری شهردار اصفهان اظهار کرد: در حال حاضر حریم شهر ۵۵ هزار هکتار و محدوده شهر ۳۶ هزار هکتار است که بیش از پنج هزار و ۲۰۰ هکتار آن فضای سبز اکولوژیک است که حدود چهار هزار هکتار آن در اختیار شهرداری اصفهان قرار دارد. حسین امیری افزود: با توجه به نیاز جمعیت دو میلیونی شهر اصفهان حفظ فضای سبز شهری در اولویت برنامه‌ها قرار دارد. در واقع به دلیل وجود صنایع مختلف نزدیک اصفهان، مهاجرپذیری شهر و آلایندگی‌های حمل‌ونقل نه‌تنها بر حفظ فضای سبز باید تأکید کنیم بلکه برای افزایش آن نیز باید قدم برداریم. معاون خدمات شهری شهردار اصفهان تصریح کرد: با توجه به کاهش نزول باران در حوضه آبریز زاینده‌رود و همچنین نبود پایداری جریان آب در این رودخانه و به دنبال آن کاهش سطح آب‌های زیرزمینی در محدوده اصفهان، فضای سبز شهر با کمبود شدید منابع آبی مواجه شده است، در این راستا معاونت خدمات شهری شهرداری در کنار اقداماتی نظیر تغییر الگوی کاشت، مدیریت توزیع و مصرف آب فضای سبز، بازچرخانی آب و تصفیه فاضلاب‌های شهری به منظور استفاده در آبیاری فضای سبز به عنوان منابع آب پایدار را به عنوان سیاست‌های اصلی خود در راستای توسعه پایدار قرار داده است. امیری با بیان این‌که اجرای پروژه‌های زیرساختی نظیر تصفیه‌خانه‌های تکمیلی پساب، ذخیره‌سازی، پمپاژ و احداث کلکتور خطوط انتقال در اولویت اقدامات حوضه خدمات شهری قرار دارد، گفت: بر اساس برنامه عملیاتی شهر اصفهان، حدود نیمی از منابع آبی فضای سبز شهر اصفهان تا سال ۱۴۰۵ از طریق پساب تأمین خواهد شد. او اظهار کرد: مناسب‌سازی پارامترهای فیزیکی و شیمیایی پساب، مطابق با استانداردهای سازمان حفاظت محیط‌زیست از دغدغه‌های اصلی شهرداری اصفهان است. معاون خدمات شهری شهردار اصفهان با بیان این‌که برای تأمین، انتقال، توزیع و مدیریت مصرف آب در این دوره مدیریت شهری برنامه‌های قابل‌توجهی در تمام مناطق شهرداری و ناژوان اجرا شده است، تصریح کرد: میانگین بارش‌ها در شهر اصفهان در مقایسه با شهرهای اطراف بسیار کم و نگران‌کننده است که با توجه به این آمار وضعیت آب دهی چاه‌ها نیز بسیار پایین است.

سالانه ۵۶ میلیون مترمکعب نیاز آبی فضای سبز شهر است

او ادامه داد: سالانه ۵۶ میلیون مترمکعب نیاز آبی فضای سبز شهر است، اما با توجه به کاهش منابع آبی تنها ۳۳ میلیون مترمکعب برای آبیاری فضای سبز استفاده‌شده است، درواقع برای تأمین آب فضای سبز شهر هر ثانیه سه هزار لیتر در ثانیه آب نیاز داریم. امیری با بیان این‌که در چهار سال اخیر در راستای طراحی، اجرا و بهره‌برداری خطوط کلکتور انتقال آب و پساب در مناطق پانزده‌گانه شهر و ناژوان اقدامات اساسی زیادی شده است، گفت: یکی دیگر از دغدغه‌ها برای استفاده از پساب، پایش پساب و اطمینان از کیفیت بهداشتی آن است ازاین‌رو طی دو سال گذشته واحد پایش در سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری راه‌اندازی شد و از آن زمان تاکنون بیش از یک هزار و ۳۲۰ آزمایش پساب و سه هزار و ۵۴۲ مورد آزمایش گیاهی در واحد پایش انجام شده است. او اظهار کرد: امتیاز پساب و فاضلاب خام حدود ۸۰۰ لیتر در ثانیه است که در حال حاضر ۴۸۰ لیتر در ثانیه برداشت می‌کنیم، اگر امسال ۴۸۰ لیتر در ثانیه را استفاده نمی‌کردیم با بحران زیادی مواجه می‌شدیم و بخش زیادی از فضای سبز شهر از بین می‌رفت. معاون خدمات شهری شهردار اصفهان با بیان این‌که در اجرای طرح جامع فضای سبز پروژه‌های زیادی تعریف شده است، گفت: باید به این نکته توجه داشت که فضای سبز شهری به خودی خود ایجاد نمی‌شود و کیفیت آن به پشتوانه تفکرات زیست‌محیطی، مصرف منابع گسترده مالی به همراه سخت‌کوشی کارشناسان ارتقا خواهد یافت که شهر اصفهان در سالیان اخیر از این امر بهره برده و باعث شده اصفهان به عنوان نگینی سبز با رعایت الگوهای توسعه پایدار در قلب ایران بدرخشد.

وضعیت آب‌دهی چاه‌ها

او با اشاره به وضعیت آبدهی چاه‌ها در سال‌های ۹۷ و ۹۸ و ۹۹ گفت: در سال ۹۷ تعداد ۹۲ چاه آب کاملا خشک شد در سال ۹۸ تعداد ۹۳ چاه و در سال گذشته ۹۰ چاه کاملاً خشک شد. امیری با اشاره به مقدار برداشت سالیانه آب از چاه‌ها بر اساس عدد کنتورها برحسب مترمکعب، تصریح کرد: در سال گذشته ۳۶ میلیون مترمکعب آب از چاه بر اساس تعداد کنتورها و در سه ماه نخست سال جاری هشت میلیون و ۹۰۹ هزار و ۷۳۲ مترمکعب آب از چاه‌ها برداشت شده است. او گفت: اکنون با اجرای پروژه‌های اجرا شده و در دست اجرا در سال‌های اخیر از جمله احداث چهار تصفیه‌خانه تکمیلی و سه تصفیه خانه فاضلاب به ظرفیت ۷۵۰ لیتر در ثانیه، مخازن ذخیره با حجم ۲۱ هزار مترمکعب، ایستگاه‌های پمپاژ و خطوط انتقال به طول ۸۶ کیلومتر، قابلیت استفاده از این پساب در عرصه‌های فضای سبز شهر اصفهان فراهم شده است. معاون خدمات شهری شهردار اصفهان تصریح کرد: در این راستا استفاده از پساب تصفیه‌خانه فاضلاب شمال شهر اصفهان به ظرفیت ۱۴۰ لیتر در ثانیه و پساب تصفیه‌خانه فاضلاب جنوب شهر اصفهان به ظرفیت ۲۴۰ لیتر در ثانیه و تصفیه‌خانه‌های فاضلاب ناژوان، پل اندیشه و خیابان قائمیه با ظرفیت (به ترتیب) ۱۰، ۱۵ و ۱۰ لیتر در ثانیه در دست پیگیری است و اجرایی خواهد شد. او با بیان این‌که نوآوری ادوات آبیاری از برنامه‌هایی بود که در سازمان پارک‌ها پیگیری و در مناطق اجرایی شده و آموزش کارگران و کارمندان شرکت‌های طرف قرارداد شهرداری به صورت مداوم انجام شده است، اظهار کرد: با توجه به کاهش منابع آبی، چمن‌های پرنیاز آبیاری حذف و به‌جای آنها از چمن‌های مقاوم به شرایط خشکی و کم‌نیاز آبی استفاده‌شده است. امیری گفت: با توجه به شرایط خشک‌سالی امسال ستاد بحران خشک‌سالی در حوضه معاونت خدمات شهری تشکیل‌شده و مسائل کم‌آبی را پیگیری می‌کند همچنین نظارت و برخورد با افرادی که مدیریت صحیح مصرف را نداشتند انجام شده است. او با بیان این‌که در راستای دستیابی به اهداف برنامه عملیاتی مناسبی داشتیم، تصریح کرد: بر احداث و تکمیل تصفیه‌خانه‌های فاضلاب در حال اجرا تأکیدداریم که امیدواریم با تدابیر اندیشیده شده از بحران کم‌آبی به‌خوبی عبور کنیم.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار