خروجی سد زاینده رود افزایش یافت

خروجی سد زاینده رود از ساعت اولیه بامداد امروز سه شنبه به منظور توزیع آب کشاورزی در شبکه‌های غرب و شرق استان اصفهان افزایش یافته است.

معاون بهره برداری اداره آب منطقه ای استان اصفهان روز سه‌شنبه در گفت وگو با ایرنا اظهارداشت: دبی خروجی سد زاینده‌رود پیش از این ۲۴ متر مکعب بر ثانیه بود که از بامداد امروز به منظور توزیع در شبکه‌های غرب و شرق اصفهان برای انجام کشت پاییزه به ۷۵ متر مکعب بر ثانیه افزایش یافت.
حسن ساسانی با اشاره به اینکه رهاسازی برای تامین آب نوبت اول برای کشت به هنگام پاییزه کشاورزان غرب و شرق اصفهان به مدت ۲۰ روز ادامه می‌یابد، افزود: در این مدت مجموع میزان حجم توزیع آب برای کشت پاییزه کشاورزان شرق و غرب استان ۱۲۰ میلیون متر مکعب از سد زاینده رود است.
وی میزان ذخیره کنونی سد زاینده‌رود را ۴۲۶ میلیون متر مکعب اعلام کرد و گفت: میزان حجم ورودی به این سد ۱۳و خروجی آن ۲۴ مترمکعب بر ثانیه است.
معاون بهره برداری آب منطقه ای اصفهان بیان کرد: به گونه‌ای برنامه‌ریزی شده است که حجم مخزن سد زاینده رود در پایان سال آبی جاری ( از مهر امسال تا مهر سال آینده ) از ۴۵۰ میلیون متر مکعب کاهش نیابد.
به گفته وی میزان بارش‌های امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۴ درصد و نسبت به بلندمدت ۴۸ درصد کاهش یافته است.
استان اصفهان ۱۰.۷ میلیون هکتار زمین دارد که حدود پنج درصد آن یعنی ۵۴۶ هزار هکتار متعلق به بخش کشاورزی است و در زمان حاضر از ۵۴۶ هزار هکتار زمین‌های کشاورزی استان فقط حدود ۳۵ درصد معادل ۱۹۷ هزار هکتار زیر کشت می‌رود.
سد زاینده رود به عنوان یکی از اصلی ترین سدهای مرکز کشور و تامین کننده آب شرب، محیط زیست،، کشاورزی و صنعت در منطقه مرکزی ایران، در سال ۱۳۴۹ با ظرفیت ۱.۴ میلیارد مترمکعب بهره برداری شد، این سد قوسی شکل در۱۱۰ کیلومتری غرب اصفهان در شهرستان چادگان قرار دارد.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار