علت گرانی برخی محصولات لبنی چیست؟
یک مقام مسئول گفت: برخی شرکت های لبنی دیرتر اقدام به خرید شیرخام با نرخ ۶ هزار و ۴۰۰ تومان کردند و براین اساس نرخ محصولات خود را نسبت به برخی برندها با تاخیر افزایش دادند.
سید محمد رضا بنی طبا سخنگوی انجمن صنایع لبنی ، با اشاره به دلایل گرانی قیمت محصولات لبنی برخی برندها در هفته های اخیر اظهار کرد: برخی شرکت های لبنی دیرتر اقدام به خرید شیرخام با قیمت ۶ هزار و ۴۰۰ تومان کردند که با این وجود نرخ محصولات خود را نسبت به دیگر برندها دیرتر افزایش دادند.
او با اشاره به اینکه افزایش قیمت در صنعت لبنیات ناشی از طمع کارخانه های تولیدی نیست، افزود: افزایش قیمت محصولات لبنی ناشی از هزینه های بالای تولید است و تمامی قیمت محصولات لبنی قابل دفاع است.
بنی طبا ادامه داد: بنابر قانون، تولیدکننده محصولات لبنی بین ۱۴ تا ۱۷ درصد سود واقعی بر قیمت اقلام خود می تواند لحاظ کند، در حالی که اگر کارخانه ها سود قانونی خود را در نرخ اقلام محاسبه می کردند، قیمت کنونی محصولات بالاتر از این رقم بود.
سود صنایع لبنی تنها ۴ درصد است
سخنگوی انجمن صنایع لبنی با اشاره به اینکه متوسط سود تولیدکننده محصولات لبنی حدود ۴ درصد است، بیان کرد: بنابر آمار از قیمت کنونی محصولات در بازار حداقل ۵۰ درصد سهم دامدار، ۲۰ تا ۳۰ درصد سهم توزیع کننده و خرده فروش و بخشی مالیات بر ارزش افزوده دولت است که با این وجود متوسط سود تولیدکننده محصولات لبنی حدود ۴ درصد است، اما متاسفانه به جای درج قیمت کارخانه بر روی محصولات، قیمت نهایی مصرف کننده روی محصولات درج می شود که با این وجود مصرف کننده تصور می کند که این پول به جیب تولیدکننده می رود.بنی طبا در پایان با تاکید بر توزیع رایگان شیر مدارس تصریح کرد: کدام عقل سلیمی حکم می کند که کودکانی که در سن رشد قرار دارند از بهره مندی از شیر سالم که در افزایش میانگین قد و تراکم استخوانی آنها موثر است محروم باشند اما بیش از ۴۰ هزار میلیارد تومان در سال تبدیل به رانت در بخش نهاده های دامی شود؟!