جزئیات لایحه بودجه ۱۴۰۱ شهرداری اصفهان

لایحه بودجه سال آینده شهرداری اصفهان با رشد ۴۵ درصدی با رقم ۱۱ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان هفته جاری از سوی شهردار تقدیم شورای اسلامی شهر شد؛ بودجه‌ای که در تدوین آن به برنامه ۱۴۰۵ به عنوان سند بالادستی و منشور شورای ششم به عنوان روح حاکم بر حرکت شهرداری طی چهار سال آینده، توجه شده است.

جزئیات لایحه بودجه ۱۴۰۱ شهرداری اصفهان

به گزارش ایمنا، در تنظیم و تدوین بودجه سال آینده شهرداری اصفهان اهداف کلان برنامه راهبردی ۱۴۰۵ از جمله کاهش آلودگی هوا، ارتقای جایگاه شهر با توجه به حوزه گردشگری و فرهنگ و افزایش بهره‌وری سازمانی مورد توجه قرار گرفته است.

برای آگاهی از جزئیات بیشتر لایحه بودجه ۱۴۰۱ شهرداری اصفهان که بیانگر رویکرد تأکیدی و حرکت به سوی افزایش سهم مشارکت‌ها است، گفت‌وگویی را با سعید ابراهیمی، معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری اصفهان انجام داده‌ایم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید:

به مهم‌ترین نکات در تدوین بودجه پیشنهادی ۱۴۰۱ شهرداری اشاره کنید.

بودجه پیشنهادی سال آینده شهرداری اصفهان به عنوان دومین سال برنامه اصفهان ۱۴۰۵ در راستای اهداف و راهبردهای این برنامه، همچنین در چارچوب منشور راهبردی شورای ششم و تأکیدات و سیاست‌هایی که برای سال ۱۴۰۱ از سوی شورای اسلامی شهر ابلاغ شده بود، تدوین شده است.

در لایحه بودجه ۱۴۰۱ به شعار شهردار اصفهان مبنی بر «اصفهانِ من، شهر زندگی» توجه شده و اهدافی همچون افزایش اعتماد عمومی، عدالت شهری، مشارکت و توجه به مناطق کم‌تر برخوردار در این بودجه مورد توجه قرار گرفته است.

در بودجه سال آینده برای اجرای پروژه‌های محله محور به ویژه در مناطق کمتر برخوردار ۴.۴ درصد از کل بودجه یعنی اعتباری بالغ بر ۴۰۵ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.

بودجه سال آینده از نظر منابع و مصارف چه میزان رشد نسبت به سال ۱۴۰۰ دارد؟

کل بودجه سال آینده از نظر منابع و مصارف در شهرداری اصفهان ۱۱ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان و در شرکت‌ها و سازمان‌های تابعه چهار هزار و ۷۸۵ میلیارد تومان است که البته از این رقم حدود یک‌هزار و ۱۶۹ میلیارد تومان ارقام تکراری است که در بودجه سازمان و در بودجه شهرداری وجود دارد که اگر این ارقام مشترک کسر شود، مجموع بودجه شهرداری اصفهان و سازمان‌ها و شرکت‌های با مالکیت بالای ۵۰ درصد برای سال آینده بالغ بر ۱۲ هزار و ۹۱۶ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان خواهد بود.

این بودجه در مقایسه با بودجه ۹ هزار و۵۷۰ میلیاردی سال قبل ۳۵ درصد رشد دارد. البته بودجه شهرداری اصفهان که ۱۱ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان نسبت به بودجه سال قبل که هفت هزار و ۸۱۹ میلیارد تومان بوده، ۴۵ درصد رشد را نشان می‌دهد، در سازمان‌ها نیز ۱۷ درصد رشد و در مجموعه شهرداری و سازمان‌ها جمعاً ۳۵ درصد رشد را شاهد هستیم.

چه میزان از این بودجه برای هزینه‌های جاری و پروژه‌های عمرانی در نظر گرفته شده است؟

از این بودجه سه هزار و ۲۹ میلیارد تومان به هزینه‌های جاری اختصاص پیدا کرده و هشت هزار و ۲۷۱ میلیارد تومان به مباحث عمرانی اختصاص یافته و در واقع ۲۷ درصد جاری و ۷۳ درصد عمرانی خواهد بود.

هشت هزار و ۲۷۱ میلیارد تومان بودجه عمرانی شهرداری با این تقسیم‌بندی، ریز شده که از این مبلغ سه هزار و ۸۷۷.۵ میلیارد تومان پروژه‌های شاخص شهری، یک‌هزار و ۱۳۲.۲ میلیارد تومان پروژه‌های مهم منطقه‌ای، ۶۲۷.۳ میلیارد تومان پروژه‌های منطقه‌ای، ۴۰۵ میلیارد تومان پروژه‌های محله محور، یک‌هزار و ۱۵۰ میلیارد تومان پروژه‌های مستمر، ۴۹۰ میلیارد تومان برای پرداخت دیون و ۵۸۸.۶ میلیارد تومان سایر پروژه‌های عمرانی شهرداری است.

توجه ویژه بودجه سال آینده به کدام بخش‌ها و با چه اهدافی است؟

در بودجه سال آینده به موضوع سرمایه‌گذاری و مشارکت توجه ویژه شده به طوری که بالغ بر دو هزار میلیارد تومان از بودجه سال آینده شهرداری را به موضوع سرمایه گذاری مشارکت‌ها اختصاص داده‌ایم.

یکی از ویژگی‌های بودجه سال آینده این است که در تعریف پروژه و اختصاص اعتبار برای پروژه‌های عمرانی تاکید جدی بر الزامات و پیش نیازهای تعریف پروژه داشتیم.

در بودجه ۱۴۰۱ شهرداری اصفهان در حوزه هوشمندسازی و بحث فناوری‌های نوین و نوآوری، اعتباری بالغ بر ۱۰۰ میلیارد تومان اختصاص دادیم. اگر بخواهیم اهداف برنامه ۱۴۰۵ را مرتبط با بودجه کنیم، ۴۸ درصد بودجه به هدف اول با موضوع آلودگی هوا اختصاص پیدا می‌کند، ۱۴ درصد بحث ارتقای جایگاه شهر با تاکید بر گردشگری، فرهنگ و هنر و ۳ درصد نیز به هدف بهره‌وری سرمایه سازمانی، ۳۵ درصد از این بودجه مباحث اقتضایی است که فارغ از برنامه باید برای روند جاری امور داشته باشیم.

به تفکیک برای حوزه‌های مختلف چه میزان اعتبار در نظر گرفته شده است؟

بالاترین رقم از مباحث شهری برای حوزه حمل و نقل و ترافیک با اعتباری بالغ بر چهار هزار و ۲۶۷ میلیارد تومان است و پس از آن در حوزه خدمات شهری یک‌هزار و ۹۴۸ میلیارد تومان، حوزه برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی با یک هزار و ۲۹۶ میلیارد تومان، حوزه مالی و اقتصادی یک‌هزار و ۴۰۳ میلیارد تومان، حوزه فرهنگی و اجتماعی ۹۸۹ میلیارد تومان، حوزه شهرسازی و معماری ۱۷۰ میلیارد تومان و حوزه عمران شهری ۱۹۵ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده است. البته بخش عمده کارها را حوزه عمران شهری انجام می‌دهد و پروژه‌هایی مانند رینگ چهارم را بیشتر ترافیکی می‌دانیم و حوزه عمران بیشتر مجری پروژه‌ها است.

۱۰ موضوع اول پروژه‌های سال ۱۴۰۱ شامل بحث حمل‌ونقل همگانی، شبکه معابر، مراکز فرهنگی، اجتماعی، تفریحی، پروژه‌های ویژه چند منظوره، فضای سبز، پارکینگ، شبکه آبیاری و پساب، بافت تاریخی، ایمنی و مدیریت بحران و در انتها بحث پیاده‌راه و پیاده‌روها در مناطق است.

امیدواریم اجرای بودجه سال آینده بتواند در راستای اداره بهتر شهر و افزایش کیفیت زندگی به شهروندان کمک کند تا اصفهان شهر بهتری برای زندگی شهروندان باشد.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار