برنامه‌های حمایت از کسب و کارهای دانش بنیان تعریف شد

 آیین تکریم و معارفه مدیر کل اقتصاد و دارایی استان اصفهان برگزار شد. 

برنامه‌های حمایت از کسب و کارهای دانش بنیان تعریف شد

احمدرضا منزه:

آیین تکریم و معارفه مدیر کل اقتصاد و دارایی استان اصفهان برگزار شد. معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت اقتصاد و دارایی گفت: برنامه های راهبردی برای حمایت از کسب و کارهای دانش بنیان بعنوان یکی از اهداف اصلی این وزارتخانه تعریف و دستور لازم در این حوزه توسط وزیر داده شده است.

ذبیح الله سلمانی در آیین تودیع و معارفه مدیر کل اقتصاد و دارایی استان اصفهان که بصورت ارتباط ویدئو کنفرانس با تهران برگزار شد، افزود: برنامه راهبردی حمایت از کسب و کارهای دانش بنیان در شورای معاونین مصوب شد و بعنوان منشور حرکتی ما خواهد بود.

وی با بیان اینکه برنامه های راهبردی در حوزه‌های مختلف مشخص شده و به زودی ابلاغ خواهد شد ادامه داد: برنامه هایی چندین حوزه در وزارت اقتصاد و دارایی پیش بینی شده که اهم آنها در زمینه کاهش تورم است و باید به کاهش درد و رنج مردم در تامین معیشت منجر شود.

به گفته وی، شعارهای اصلی دولت سیزدهم بعنوان دولت کرامت، منزلت و کار است و چند موضوع سرلوحه کار وزارت امور اقتصادی و دولت قرار گرفت که از جمله آن کاهش تورم است که بار سنگینی بر معیشت مردم ایران تحمیل کرده است.

معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت اقتصاد و دارایی اظهار داشت: باید با ایجاد اطمینان برای تولید کنندگان، موانع تولید برطرف شود و تامین مالی پایدار برای تولید کنندگان رقم بخورد و بجای کسب مالیات سنگین از تولیدکنندگان، باید مالیات را از فعالیت‌های سوداگرانه و افرادی که دارای فرار مالیاتی هستند، وصول کنیم.

وی اضافه کرد: باید نظارت پیشینی را برای صدور مجوزهای کسب و کار کم کنیم و نظارت پسینی را افزایش دهیم و صدور مجوزها در کمترین زمان ممکن و به شکل ساده و روان صادر کنیم.

سلمانی خاطرنشان کرد: باید وضعیت نامناسب کنونی بازار ارز و سرمایه را تسهیل ببخشیم و امنیت را در حوزه‌های سرمایه گذاری خارجی و داخلی به سرمایه گذاران بدهیم که سرمایه گذاری آنها به بهبود و سود برای مردم و سرمایه گذاران منجر خواهد شد.

معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت اقتصاد و دارایی گفت: تغییر مدیریت‌ها طبیعی است و هر کسی که بعنوان مدیر منصوب می‌شود یک روزی باید این امانت و موهبت الهی را باید تحویل دهد.

وی افزود: حکم وزیر اقتصاد برای مدیرکل جدید اقتصاد و دارایی استان اصفهان مسوولیت آور است و باید در برابر ملت ایران، مسوولان امر و خداوند متعال پاسخگو باشند.

سلمانی اظهار داشت: باید تمام توان خود را در راستای خدمت به مردم و خدمت به نظام اسلامی و همکاران بکار بگیریم و از این موهبت الهی استفاده صحیح بکنیم.

*منابع بانکی اصفهان در سایر استان‌ها پرداخت می‌شود

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار اصفهان گفت: منابع بانکی اصفهان در استان های دیگر تبدیل به تسهیلات و پرداخت می شود که نقطه ضعفی برای استان بشمار می آید.

امیر رضا نقش در این آیین اظهار داشت: در مجموع حدود ۵.۶ منابع بانکی کشور در این استان وجود دارد اما ۳.۴ از این منابع در این خطه بعنوان تسهیلات پرداخت می‌شود.

وی ادامه داد: تا کنون جلسه‌های متعددی با بانک‌های خصوصی و اصل ۴۴ برگزار شده که باید بیش از پیش به کمک تولید بیایند تا بتوانیم در سال آینده دستکم ۳۰ تا ۴۰ درصد از طرح‌های نیمه تمام را که در بعضی موارد پیشرفت فیزیکی ۹۰ درصدی دارند را فعال کنیم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان با اشاره به اهمیت توجه جدی به تولید، اظهار داشت: بانک‌ها در ماههای اخیر همکاری خود را چند برابر کردند اما همچنان باید این همکاری خود را ادامه دهند.

وی اضافه کرد: نسبت منابع و مصارف بانک‌ها در استان اصفهان حدود ۵۸ درصد است اما متوسط این منابع و مصارف در کشور ۸۱ درصد است و بیش از ۲۰ درصد نسبت به میانگین کشور پایین تر است و نشان دهنده این است که سخت گیری بانک‌ها در زمینه ارائه تسهیلات وجود دارد.

نقش خاطرنشان کرد: آمارهای سه ماهه چهارم به نسبت بهتر است اما هنوز در این زمینه مشکل وجود دارد باید بانک‌ها بطور جدی در زمینه تولید ورود پیدا کنند و باید دست به دست هم دهیم تا مشکلات بخش صنعت استان را برطرف کنیم.

وی بیان کرد: استان اصفهان رتبه بیست و پنجم کشور را در نرخ بیکاری دارد و در انتهای جدول قرار دارد و با وجود اینکه این استان مزیت‌های بسیاری دارد اما با چالش های بزرگی هم مواجه است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان گفت: این استان با وجود اینکه مزیت‌های بسیاری دارد اما با چالش‌های بزرگی هم مواجه است و باید دست به دست هم دهیم تا چالش‌های این استان هم برطرف شود و دستگاههای اقتصادی باید هماهنگی لازم را در استان با هم داشته باشند تا موفقیت‌های خوبی برای این استان رقم بخورد.

وی اضافه کرد: استان اصفهان با ۱۱ درصد ارزش افزوده در بخش صنعت مقام اول کشور را در این زمینه دارد و استان صنعتی محسوب می شود و درصد بالایی از صنایع مطرح بویژه در زمینه صنعت فولاد، نساجی در این استان فعال هستند و بیش از ۵۰ تا ۶۰ درصد برخی از صنایع را در استان اصفهان قرار دارد اما توسعه نامتوازن بوده که مشکلاتی را در این زمینه برای استان اصفهان ایجاد کرده است.

به گفته وی، استان اصفهان در زمینه تولید شیر کشور مقام اول کشور را دارد که بیش از ۵۰ درصد آن از استان خارج می‌شود و تولید شیر خام در این استان معادل شیر خام تولیدی ۱۲ تا ۱۴ استان کشور است.

نقش با بیان اینکه مزیت های بسیاری در این استان وجود دارد که باید از آنها استفاده شود و هر جایی که نقص و مشکلی وجود دارد باید دست به دست هم دهیم که برطرف شود افزود: اصفهان با ۷۰۰ معدن مقام دوم کشور را به خود اختصاص داده است و این استان از نظر ذخایر تایید شده معدنی هم پس از آذربایجان شرقی مقام دوم کشور را در اختیار دارد.

وی گفت: اولویت‌هایی در مجموعه استانداری برای این استان در نظر گرفته شده که مهمترین آنها تکمیل طرح‌های نیمه تمام صنعتی است که از مجموع یک هزار ۶۰۰ طرح نیمه تمام در این استان، امیدواریم بتوانیم ۵۰۰ تا ۶۰۰ مورد از این طرح‌ها را که بدلیل نوسانات نرخ ارز در سال های گذشته با مشکل مواجه شدند را تکمیل کنیم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان افزود: در صورتیکه بتوانیم این طرح‌های نیمه تمام صنعتی را با متوسط اشتغال ۸۰ هزار شغل که تعهد استان در سال ۱۴۰۱ است را تکمیل کنیم، بدون سرمایه گذاری جدید این تعهد محقق خواهد شد.

وی اظهار داشت: یکی از اولویت‌های مهم در استان این است که بتوانیم این طرح های نیمه تمام را به نقطه مطلوبی برسانیم و شاهد بهره برداری از آنها باشیم.

نقش بیان کرد: بیش از ۹ هزار بنگاه اقتصادی و تولیدی در ۷۳ شهرک صنعتی استان اصفهان وجود دارد که بر اساس آمار نیمی از این واحدها تعطیل و یا زیر حد ظرفیت خود در حال فعالیت هستند.

وی با اشاره به طرح رونق تولید و اقداماتی که باید در زمینه سرمایه ثابت انجام شود خاطرنشان کرد:در سه ماهه گذشته حدود ۱۱۰ طرح نیمه تمام بالای ۶۰ درصد در طرح رونق مطرح شد و بیش از ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان در سه ماهه اخیر در زمینه تسهیلات سرمایه ثابت ارائه شد و امیدواریم در سه ماهه آینده بتوانیم ۱۱۰ واحد تولیدی را به چرخه تولید برگردانیم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان تصریح کرد: تورم متوسط استان اصفهان از متوسط کشور در چند ماهه اخیر پیشی گرفته است و باید آنرا بعنوان یک خطر و آلارم در نظر بگیریم.

وی افزود: بر اساس بررسی‌ها مسکن، ضریب بالایی را در زمینه افزایش تورم در استان ایجاد کرده است که باید نظارت‌های جدی در این زمینه انجام شود.

*معرفی ۱۳۰ درصد طرح‌های تولیدی برای دریافت تسهیلات

مدیر کل امور اقتصادی و دارایی استان اصفهان نیز گفت: تاکنون بیش از ۱۳۰ درصد "طرح های فعالان اقتصادی" و "واحدهای تولیدی" این استان برای دریافت تسهیلات تبصره ۱۸ و کم بهره به بانک ها معرفی شدند.

علیرضا عربها افزود: ظرفیت تبصره ۱۸ در قانون بودجه سال ۱۴۰۰ برای تولید و اشتغال پیش بینی شده تا کسب و کارها در کشور رونق پیدا کند و مشکلات فعالان اقتصادی سریعتر برطرف شود.

وی ادامه داد: صنعتگران و فعالان اقتصادی می توانند برای طرح های توسعه، سرمایه در گردش و سرمایه ثابت از این تسهیلات استفاده کنند.

مدیر کل امور اقتصادی و دارایی استان اصفهان اظهار داشت: این ظرفیت در قانون دیده شده که در صورتیکه هر استانی بتواند سهم خود را در زمینه تسهیلات تبصره ۱۸ جذب کند می تواند سهم جذب نشده سایر استانها را نیز جذب کند.

وی اضافه کرد: در شورای برنامه ریزی این پیشنهاد را مطرح کردیم که با توجه به اینکه استان اصفهان ظرفیت خود را در این زمینه بطور کامل جذب کرده بتواند از ظرفیت جذب نشده سایر استان ها استفاده کند و تسهیلات کم بهره را در اختیار فعالان اقتصادی استان قرار دهیم.

عربها با بیان اینکه جهاد کشاورزی، سازمان صمت و مرکز علمی و تحقیقاتی و سایر سازمان های اجرایی بعنوان دستگاههای متولی محسوب می‌شوند، خاطر نشان کرد: در صورتیکه شخصی طرح تولیدی داشته باشد و آنرا به دستگاه متولی ارائه کند، پس از تایید در سطح کارشناسی برای دریافت این تسهیلات به بانک ها معرفی خواهد شد.

در این مراسم از علی صبوحی تقدیر شد و علیرضا عربها بعنوان مدیر کل امور اقتصادی و دارایی استان اصفهان منصوب شد.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار