تأمین اعتبار نیاز امروز پروژه‌های ناتمام بهداشت و درمان اصفهان

به گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان حمایت و تأمین اعتبار برای تکمیل پروژه‌های بخش بهداشت و درمان استان ضروری است.

تأمین اعتبار نیاز امروز پروژه‌های ناتمام بهداشت و درمان اصفهان

اصفهان امروز - فاطمه کاویانی |شاهین شیرانی در جمع اصحاب رسانه به مناسبت هفته سلامت گفت: مهمترین موضوعی که باید در این هفته به آن تأکید کرد این است که کرونا همچنان وجود دارد و هنوز تمام نشده است. شیرانی با انتقاد از اینکه مردم دچار عادی انگاری در مورد کرونا شده‌اند افزود: اگرچه آمار بیماران مبتلابه کرونا و مرگ‌ومیر کاهش چشمگیری داشته، اما باید همچنان دستورالعمل‌های بهداشتی را جدی بگیریم. او تصریح کرد: در پیک پنجم کرونا در تابستان سال گذشته بیشترین تعداد بیماران کرونایی بستری در یک روز، ۳ هزار و ۸۰۰ نفر بود، درحالی‌که در پیک ششم بیشترین تعداد بستری در یک روز هزار و ۳۰۰ نفر بود.شیرانی تأکید کرد: هم‌اکنون در استان اصفهان به‌جز کاشان و آران و بیدگل 150 بیمار کرونایی در بیمارستان‌ها بستری هستند و نکته حائز اهمیت اینکه چند روزی است فوت به علت بیماری کرونا در استان نداشته‌ایم. رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان 80 درصد فعالیت‌های حوزه بهداشت و سلامت را درگرو تعاملات بین بخشی و فرابخشی دانست و اظهار داشت: سلامت شهروندان را موضوعات گوناگون زیست‌محیطی و غیراستاندارد و ... تهدید می‌کند و در این میان باوجود بیماری‌های گوناگون از دیابت و فشارخون گرفته تا انواع سرطان‌ها هرچقدر هم دارو و درمان در نظر گرفته شود بازهم کمبودهایی احساس می‌شود. او در ادامه توجه به پیشگیری را بهترین رویکرد در راستای مقابله با بیماری‌های واگیردار و غیر واگیر عنوان کرد. شیرانی بابیان اینکه سلامت همیشه عدم بیماری نیست، گفت: مشکلات روحی و اجتماعی نیز سلامت انسان را به خطر می‌اندازد. همانطور که سازمان بهداشت جهانی امسال به مناسبت هفته سلامت شعار «سلامت ما، سلامت سیاره ما» را انتخاب کرده است. او در ادامه در مورد فعالیت‌های دانشگاه علوم پزشکی در راستای مقابله با کرونا توضیح داد: در دوران کرونا به‌موازات افزایش تعداد بیماران، امکانات زیرساختی نیز به استان وارد شد که می‌توان به افزایش تخت‌های بیمارستانی و توسعه بخش آی سی یو بیمارستان‌ها اشاره کرد. شیرانی بابیان اینکه در پیک ششم کرونا با گشایش‌هایی که در تولید و واردات واکسن انجام و ایمنی نسبتاً قابل قبولی که حاصل شد بیان داشت: میزان مرگ‌ومیر در این مدت به‌شدت کاهش یافت، بدون شک نباید دراین‌بین خدمات کادر درمان را نادیده گرفت چراکه فشار زیادی به‌ویژه به نیروی انسانی وارد شد و شهدای مدافع سلامت گواه این ادعا هستند. رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: تکمیل بیمارستان امام حسین(ع) با آماده شدن ۳۰۰ تخت ویژه اطفال، تکمیل بیمارستان فیض برای مراجعات چشم‌پزشکی، تکمیل آی سی یو و سی‌سی‌یو بیمارستان چمران، تکمیل بیمارستان ساعی خمینی‌شهر، بیمارستان شیخ بهایی نجف‌آباد، بیمارستان ورزنه در شرق اصفهان و توسعه مراکز بهداشتی درمانی در سطح استان که نیمه‌تمام مانده از خانه بهداشت تا مراکز بهداشت، مراکز نیمه‌کاره دیالیز و اضافه شدن تعداد زیادی تخت دیالیز در استان ازجمله پروژه‌هایی است که باید در هیئت دولت در استان مصوب شود. شیرانی خاطرنشان کرد: اجرا برخی از راهکارها که توسط برای تکمیل پروژه‌هایی بخش بهداشت و درمان در استان جمعاً هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است که اگر در هیئت دولت مصوب شود به‌سرعت اجرا خواهد شد.

توزیع نامتوازن پزشک متخصص در اصفهان

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان یکی از دغدغه‌های پیش روی نظام سلامت در استان اصفهان را توزیع نامتوازن نیروی متخصص دانست و گفت: وزارت بهداشت سالی یک‌بار پزشکان را توزیع می‌کند، اما نیاز ما بیشتر از چیزی است که توزیع می‌شود چیزی که نظام سلامت را بیشتر رنج می‌دهد توزیع است نه کمبود. شیرانی در ادامه راهکار حل مشکلات نظام سلامت را اجرای پزشک خانواده و نظام ارجاع اعلام کرد و افزود: باوجود اذعان بر اهمیت اجرای پزشک خانواده و نظام ارجاع در حوزه سلامت، مشکلاتی باعث شده که تاکنون اجرا نشود. او بابیان اینکه باید درآمدهای پایدار برای اجرای پزشک خانواده و نظام ارجاع داشته باشیم، افزود: در کنار اقناع افکار جامعه، باید زیرساخت‌های پرونده سلامت فراهم شود، یکی از اجزای پرونده سلامت، نسخه الکترونیک است که در حال اجراست و امیدوارم پزشک خانواده و نظام ارجاع هرچه زودتر اجرا شود. شیرانی عنوان کرد: سلامت به معنای نبود بیماری نیست زیرا بیماری‌های روحی، شرایط آب‌وهوا، سموم و آفت‌کُش‌ها، روغن‌ها و وضعیت محیط‌زیست در سیستم سلامت جامعه تأثیر دارد.

پوشش واکسیناسیون کرونا اولویت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در ادامه گفت: اولویت مدیریت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان برای پوشش واکسیناسیون کرونا و رسیدگی به مناطق محروم بوده است. شیرانی در مورد یکی از مهمترین مشکلات حوزه پزشکی به مهاجرت نیروهای درمانی اشاره کرد و توضیح داد: یکی از مشکلات حوزه پزشکی مهاجرت نیروهای پرستار و پزشک به خارج از کشور است که ریشه این موضوع در پایین بودن برخی از تعرفه‌ها است. او همچنین درباره گرفتن زیرمیزی از بیماران برای عمل جراحی بیان داشت: تعرفه‌های پزشکی چند سالی است تغییر پیدا نکرده و این موضوع یکی از مشکلات دانشگاه علوم پزشکی با پزشکان است.

اولویت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان مهار کرونا است

مهرداد زینلیان، معاون فنی مرکز بهداشت استان اصفهان در این نشست گفت: در شهرهای صنعتی بیماری‌های سرطانی و ام‌اس بیشتر بروز دارد و استان اصفهان نیز از این قاعده مستثنا نیست و درزمینه سرطان جز استان‌هایی است که بیشترین بروز را داشته‌ایم. زینلیان اضافه کرد: نمی‌توانیم بگوییم استان اصفهان بالاترین بیماران سرطان را دارد چراکه شهری همچون یزد هم در سرطان و هم در ام‌اس آماری بالاتر دارد. او بابیان اینکه اولویت ما در بحث سلامت مهار کرونا است اظهار کرد: در حوزه بیماری‌های غیر واگیر استان اصفهان وضع مطلوبی دارد اما درزمینه دیابت، فشارخون، چاقی و اضافه‌وزن و سرطان آمار روند افزایشی را نشان می‌دهد همچنین سالک در شهرستان‌های اصفهان زیاد است و جز چند استانی است که بیشترین فراوانی را دارد . زینلیان نسبت به بحران جمعیت سالمند هشدار داد و بیان داشت: در آینده استان اصفهان با بحران جمعیت سالمند روبرو است و تنها 20 تا 25 سال زمان‌داریم تا در حوزه سلامت استان برنامه‌ریزی داشته باشیم. او در ادامه خاطرنشان کرد: در کل استان هزار مرکز درمانی و خانه بهداشت وجود دارد که وظیفه پایش و غربالگری افراد پرخطر را به عهده‌دارند.

12 هزار مهاجر افغانی نسبت به سرخک واکسینه شدند

مدیر گروه مبارزه با بیماری‌های عفونی مرکز بهداشت استان اصفهان نیز در موردبحث واکسیناسیون سرخک گفت: بیشترین جمعیت استان نسبت به سرخک واکسینه هستند زیرا در کودکی همه واکسن را زده‌اند اما پدیده سرخکی که اخیرا در استان شاهد بوده‌ایم به مهاجران و اتباع افغانی بازمی‌گردد. رضا فدایی توضیح داد: به همین دلیل اتباع 9 ماهه تا 30 ساله افغانی واکسینه می‌شوند در این زمینه 12 هزار مهاجر افغانی واکسینه شده‌اند .

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار