ضرورت همگرایی میان فعالان حوزه معدن و صنایع معدنی کشور برای امیدآفرینی در جامعه
اولین گردهمایی مدیران روابط عمومی حوزه معدن و صنایع معدنی ایران به میزبانی شرکت فولاد مبارکه برگزار شد. در این گردهمایی بر ضرورت همگرایی میان فعالان حوزه معدن و صنایع معدنی کشور برای امیدآفرینی در جامعه تاکید شد.

به گزارش خبرنگار ایراسین، اولین گردهمایی مدیران روابط عمومی حوزه معدن و صنایع معدنی ایران امروز دوشنبه ۲۶ اردیبهشتماه، با حضور حمید علیآبادی، مدیر روابط عمومی ایمیدرو و محمدجواد براتی مدیر روابط عمومی شرکت فولاد مبارکه و به میزبانی این شرکت آغاز شد.
در ابتدای این گردهمایی، محمدجواد براتی، مدیر روابط عمومی شرکت فولاد مبارکه، اظهار کرد: گروه فولاد مبارکه شعاری با عنوان "فولاد مبارکه به وسعت ایران" دارد و وسعتی از سنگان تا هرمزگان را در بر میگیرد. این شرکت تا حد توان در عرصه مسئولیتهای اجتماعی به ویژه مسئولیت اجتماعی اصلی خود یعنی اشتغالآفرینی کوشیده است.
وی افزود: این شرکت همه تلاش خود را برای چرخش چرخ صنعت کشور به کار بسته است. ۴ هزار شرکت پایین دستی و بالادستی جز تامین کنندگان و مشتریان شرکت فولاد مبارکه هستند.
مدیر روابط عمومی شرکت فولاد مبارکه با تبریک روز ارتباطات و روابط عمومی به فعالان این عرصه خاطرنشان کرد: هر کدام از شرکتهای صنعتی با چالشهای مشترک و اختصاصی رو به رو هستیم؛ تامین آب، انرژی، تعرفه صادرات، ممنوعیت استفاده از ارز حاصل از صادرات و مدیریت افکار عمومی و پاسخ به هجمههای رسانهای. باید توجه داشت که بزرگترین رسالت روابط عمومی به فرموده مقام معظم رهبری امیدآفرینی است.
لزوم همگرایی در عرصه روابط عمومی
پس از آن حمید علیآبادیان، مدیر روابط عمومی ایمیدرو، با تاکید بر اهمیت و جایگاه روابط عمومی در عرصه معدن و صنایع معدنی اظهار کرد: مجموعهای موفق است که روابط عمومی موفقی داشته باشد. حوزه معادن و صنایع معدنی اشتغالزایی بالایی داشته و به همین دلیل روابط عمومی در این حوزه از اهمیت ویژهای برخوردار است.
وی با اشاره به لزوم توجه به تجربیات افراد با سابقه حوزه روابط عمومی افزود: یکی از اهمیتهای برگزاری چنین گردهماییهایی، صحبت و شناخت بیشتر ظرفیتهای طرفین است. روابط عمومیها باید در کنار یکدیگر باشند تا بتوانند یکدیگر پوشش دهند.
مدیر روابط عمومی ایمیدرو ادامه داد: اما متاسفانه روابط عمومیها در ارتباط با یکدیگر مشکل دارند. به همین دلیل با برگزاری چنین برنامههایی این ارتباط تقویت شود. برگزاری ماهانه این برنامهها به این مهم کمک میکند.
علیآبادیان گفت: اگر روابط عمومی یک سازمان قوی باشد میتواند ایرادات واحدهای دیگر را پوشش دهد. حال اگر کل مجموعه نیز قدرتمند باشد، روابط عمومی مظهر آن قدرت خواهد بود.
وی افزود: اگر ارتباطات در عرصه روابط عمومی به هم متصل شود شبکه بزرگی از فعالان این عرصه در حوزه معادن و صنایع معدنی تشکیل میشود. برگزاری چنین برنامههایی اثبات این ارتباط است.
روابط عمومی باید پاسخگوی مخاطبان خود باشد
حسین طالبی، مدیر روابط عمومی شرکت صنعتی معدنی چادرملو، اظهار کرد: شرکتهایی در برندسازی و کسب اعتبار در افکار عمومی موفق هستند که یک طرح و برنامه استراتژیک دارند. به اعتقاد من امروزه روابط عمومی در تمام سازمانها باید به عنوان یک واحد استراتژیک مطرح شود.
وی افزود: ما چه بخواهیم و چه نخواهیم، در یک محیط تعاملی زندگی میکنیم و بنابراین باید پاسخگوی مخاطبان خاص و عام خود باشیم. اکنون روایتگری در روابط عمومی مغفول مانده و لازم است به آن توجه شود. ما باید برای خود داستان داشته باشیم، سناریو تدوین کنیم و بدانیم از کجا به کجا حرکت میکنیم.
مدیر روابط عمومی شرکت صنعتی معدنی چادرملو گفت: اگر بخواهیم به صورت انفعالی عمل کنیم و صرفا در مواقع بحران واکنش نشان دهیم بدترین شیوه عملکرد در روابط عمومی را استفاده کردهایم. مدیر ارشد روابط عمومی باید بتواند از مجموع رخدادهایی که در جامعه رخ میدهد، آینده را پیشبینی کند و بداند که بحران در کجا اتفاق میافتد.
مدیر روابط عمومی شرکت صنعتی معدنی چادرملو گفت: رفتار مردم باید در فضای مجازی رصد شود نه در رسانههای رسمی و حکومتی. باید از فضای مجازی به منظور جلوگیری از بحرانهای آینده استفاده کرد.
طالبی افزود: باید با افزایش پیوسته دانش و اطلاعات خود، اعتبار و حیثیت سازمان را حفظ کنیم. روایتگری در روابط عمومی این نیست که یک سناریو تدوین و آن را به مخاطبان القا کنیم؛ روایتگری با تبلیغات متفاوت است. در این شیوه تلاش میشود مخاطب به اندیشه واداشته شود تا خود بتواند نتیجهگیری کند.
امیدآفرینی باید درونی و باورپذیر باشد
وی با اشاره به موضوع «ضریب القا» در عرصه روابط عمومی گفت: محور ما امیدآفرینی در جامعه است. انتشار اخبار دروغ باعث میشود جامعه دچار تئوری مارپیچ سکوت شود. از آنجا که امیدآفرینی باید درونی و باورپذیر باشد، انتشار اخباری مثل اشتغالزاییها یا فعالیتهایی نظیر اقدامات حوزه معیشت مردم و به طور کلی مسئولیتهای اجتماعی میتواند موثر باشد.
مدیر روابط عمومی شرکت صنعتی معدنی چادرملو اظهار کرد: در شرایطی که با بحران ارزی در کشور مواجه هستیم، بسیاری از شرکتها صادرات دارند و به کشور ارز میکنند. مشکلات باید با افراد تصمیمگیر مطرح شود. برای مثال در شرایطی که کشور نیاز به ارز دارد، ناگهان تصمیمی گرفته میشود که از صادرات عوارض اخذ شود. چرا باید چنین تصمیماتی گرفته شود؟
پس از سخنرانی مدیر روابط عمومی شرکت صنعتی و معدنی چادرملو، مدیران روابط عمومی حاضر در جلسه به معرفی اجمالی خود و شرکتهایشان پرداختند.
در این مراسم ۵۰ نفر از مدیران روابط عمومی شرکتهای مهم حوزه معدن و صنایع معدنی ایران به منظور همافزایی و برنامهریزی برای تحقق شعار «تولید؛ دانشبنیان، اشتغال آفرین» گرد هم آمدند.
اهمیت روابط عمومی در عرصه تولید بسیار پر رنگ و کلیدی است. به همین دلیل شرکت فولاد مبارکه همواره اهمیت ویژهای برای این حوزه قائل بوده است.
شرکت فولاد مبارکه از ۲۶ لغایت ۲۸ اردیبهشتماه، میزبان روابط عمومیهای مهم عرصه فولاد، معدن و صنایع معدنی کشور است.