تراژدی متروپل

سال 1393 وقتی که مسعود کیمیایی «متروپل» را می‌نوشت شاید هیچ‌وقت فکر نمی‌کرد در دومین روز خرداد 1401 تراژدی متروپل در آبادان اتفاق بیفتد. ساختمان دوقلویی که قرار بود آرزوی بسیاری از شهروندان آبادان را محقق کند به یکباره آواری شد بر روی سرشان

تراژدی متروپل

اصفهان امروز - سید مهدی رضوی | سال 1393 وقتی که مسعود کیمیایی «متروپل» را می‌نوشت شاید هیچ‌وقت فکر نمی‌کرد در دومین روز خرداد 1401 تراژدی متروپل در آبادان اتفاق بیفتد. ساختمان دوقلویی که قرار بود آرزوی بسیاری از شهروندان آبادان را محقق کند به یکباره آواری شد بر روی سرشان. آواری که تا این لحظه و بر اساس آمار‌های رسمی شمار فوتی‌هایش به عدد ۲۴ و مصدومان آن ۳۷ نفر اعلام شده است.سقوط ساختمان متروپل آبادان برخلاف پلاسکویی که 57 سال پابرجا بود پیش از بهره‌برداری فروریخت تا زنگ خطری باشد برای همه کسانی که در کشور دستی در صنعت ساختمان‌سازی و شهرسازی دارند. ساختمان‌ها و برج‌هایی که هر روز در یک گوشه از شهرها و کلان‌شهرها سر برمی‌آورد اما هیچ‌کس نمی‌داند آیا این سازه خوش‌رنگ و رو، متروپل دیگری است یا نه! حال اینکه مقصر اصلی در این حادثه کیست و آیا ماده 34 قانون نظام‌مهندسی و کنترل ساختمان در آن رعایت شده و اینکه اصلا چه نظارتی بر ساخت چنین سازه‌ای بوده، چیزی است که باگذشت زمان و تحقیق و تفحص مشخص و مقصران آن به دست عدالت سپرده خواهند شد؛ اما باید سرمایه‌گذاران بخش ساختمان‌سازی بدانند که کاهش هزینه‌ها آن‌هم در بخش‌های مهمی همچون طراحی، اجرا و هزینه‌های بخش مهندسی نتیجه‌ای جز شکست پروژه و ازدست‌رفتن سرمایه‌شان ندارد.در روزگاری که سوداگران صنعت ساختمانی با زرق‌وبرق دادن به‌ظاهر یک ساختمان سعی دارند معایب آن را پنهان و سرمایه‌های مردمی را که با تلاش اندک پولی را برای خرید یک ملک جمع کرده‌اند به یغما می‌برند این وظیفه فعالان این صنعت عظیم، کارشناسان، مدیران و مسئولان شهری و رسانه‌هاست که با آگاه‌سازی و ممانعت از ساخته‌شدن چنین سازه‌های ویرانگری شهر را از گزند سوداگران مرگ برهانند.شهروندان هم نباید تنها به‌ظاهر یک ساختمان توجه کنند و باید قبل از هر اقدامی شناسنامه فنی ملکی ساختمان را بررسی کنند و اطلاعاتی را از چگونگی ساخت آن به دست بیاورند تا مبادا سرمایه و زندگی‌شان زیر چنین آواری نیست و نابود شود.


ارسال نظر