نفس اصفهان به شماره افتاده است

نفس اصفهان این روزها به شماره افتاده است. چند روزی است که هوای شهر به‌خاطر آلودگی هوا و وجود ریزگردها و گردوغبار در وضعیت قرمز و ناسالم قرار گرفته است.

نفس اصفهان به شماره افتاده است

اصفهان امروز - سید مهدی رضوی |شهروندان اصفهانی این روزها سخت‌تر نفس می‌کشند. از کنار زاینده‌رود که رد می‌شوند گردوغبار برخاسته از بستر زاینده‌رود نفسشان را تنگ می‌کند و جلوی دیدگانشان را تار. مردم اصفهان این روزها و در گرمای تابستان، نمی‌دانند از کمبود و قطعی آب و برق گله کنند یا از جاری نبودن زاینده‌رود. از فرونشست هراس داشته باشند یا از ریزگردهایی که سینه کودکانشان را می‌فشارد.

دیگر اصفهان به کانون بحران‌های کشور تبدیل شده است به‌طوری‌که بسیاری از شهروندان حتی به کوچ اجباری از این شهر تن داده‌اند.

وضعیت کیفی هوا از سال گذشته به دلیل خشکسالی‌های متوالی و کمبود بارش‌ها در استان بسیار نامناسب شده است. وزش بادهای شدید همراه با فعالیت کانون‌های داخلی ریزگرد در استان و استان‌های هم‌جوار این شرایط را وخیم‌تر کرده است.
خشکسالی‌های مداوم بر بستر رودخانه زاینده‌رود طی سال‌های اخیر به جز افزایش آلایندگی‌ها در اصفهان منشأ اصلی تشدید گردوغبار درون‌استانی در این روزها بوده است.

تعداد روزهای هوای پاک در اصفهان نسبت به سال گذشته نیز ۵۰ درصد کاهش داشته است.

با کاهش بارندگی زیر حد نرمال و افزایش مصرف آب‌های زیرزمینی، بیش از ۸۰ درصد آب‌های تجدیدپذیر از منابع زیرزمینی استخراج و منجر به ناپایداری و افت شدید آب‌های سطحی شده است؛ این افت شدید آب‌های سطحی نتیجه‌ای جز کاهش رطوبت خاک و تولید گردوخاک ندارد.از سوی دیگر خشکسالی به ازدست‌دادن پوشش گیاهی در مناطق مختلف استان منجر شده که با کمترین وزش باد شاهد آلودگی و افزایش گردوغبار در کلان‌شهر اصفهان و شهرهای استان هستیم.

آثار مخرب گردوغبار و خشکسالی‌های متوالی در طبیعت اصفهان این روزها به زنگ خطری برای مردم، مسئولان و مدیران استان تبدیل شده تا قبل از قرارگرفتن در شرایط بحران فکری برای مدیریت آثار و پیامدهای آن کنیم.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار