پیشرفت 87 درصدی خط یک مترو اصفهان

مدیرعامل سازمان قطار شهری اصفهان و حومه با انتقاد از اینکه شهرداری به‌تنهایی نمی‌تواند هزینه‌های بالای تأمین قطارها را تقبل کند عنوان کرد: دولت در سال‌های گذشته چندان کمک مطلوبی به شهرداری‌ها نداشته است به طور مثال  ۴ رام قطار در چین آماده تحویل به اصفهان است که به دلیل مشکلات مالی نتوانسته‌ایم تحویل بگیریم

پیشرفت 87 درصدی خط یک مترو اصفهان

اصفهان امروز - فاطمه کاویانی | مدیرعامل سازمان قطار شهری اصفهان و حومه در جمع اصحاب رسانه گفت: تکمیل و توسعه قطار شهری اصفهان نیازمند تأمین اعتبار است. به گفته سید محسن واعظی فر مجلس در سال ۷۷ برای ۵ کلان‌شهر بودجه مترو اختصاص داد و بر همین اساس اصفهان از سال ۸۰ خط‌های مترو را شروع کرد؛ در همین راستا خط یک مترو اصفهان در سال ۸۴ و خط ۲ هم در سال ۸۵ در شورای‌عالی ترافیک تصویب شد. واعظی فر با بیان اینکه کار اجرایی خط یک مترو درون‌شهری اصفهان در حدود 2/21 کیلومتر اجرا شده گفت: در این خط ۲۰ ایستگاه فعال وجود دارد این در حالی است که در میدان امام حسین یک ایستگاه تبادلی با خط ۲ وجود دارد. او در ادامه از پیشرفت 87 درصدی خط یک مترو اصفهان خبر داد و بیان داشت: کسری ۱۳ درصدی خط یک مترو اصفهان به دلیل کمبود تعداد رام قطار است که این موضوع نیز از کمبود بودجه نشات می‌گیرد. واعظی فر اضافه کرد: 33 رام قطار برای خط یک مترو نیاز است تا سرفاصله قطارها به 5/2 دقیقه برسد اما در حال حاضر ۱۴ رام قطار فعالیت دارد و سرفاصله‌ها 11 دقیقه است و تمام این موارد ضرورت توجه و تأمین اعتبار برای تجهیز و خرید رام قطارها را نشان می‌دهد.

مدیرعامل سازمان قطار شهری اصفهان و حومه با انتقاد از اینکه شهرداری به‌تنهایی نمی‌تواند هزینه‌های بالای تأمین قطارها را تقبل کند عنوان کرد: دولت در سال‌های گذشته چندان کمک مطلوبی به شهرداری‌ها نداشته است به طور مثال ۴ رام قطار در چین آماده تحویل به اصفهان است که به دلیل مشکلات مالی نتوانسته‌ایم تحویل بگیریم. واعظی فر گفت: برای تکمیل خط یک حدود هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان به‌اضافه ۱۳۰ میلیون یورو بودجه لازم است که ۱۲۰ میلیون یوروی آن فقط مربوط به‌قطار و ۱۰ میلیون یورو هم برای تجهیزات وابسته است و اگر این پول آماده شود، ظرف ۲ سال آینده ۱۳ درصد باقیمانده خط یک به پایان خواهد رسید.

عملیات اجرایی توسعه خط یک مترو به سمت شاهین‌شهر امسال آغاز می‌شود

مدیرعامل سازمان قطار شهری اصفهان با بیان اینکه عملیات اجرایی توسعه خط یک مترو به سمت شاهین‌شهر امسال آغاز می‌شود، خاطرنشان کرد: این مسیر نیز برای پنج ایستگاه نیاز به آزادسازی و ۱۰ رام قطار دارد که اعتبار موردنیاز آن ۲ هزار میلیارد تومان برای ایستگاه‌ها و ۹۰ میلیون یورو برای رام و تجهیزات است. واعظی فر با اشاره به اینکه مترو بهارستان به طول 5/19 کیلومتر در حال اجرا است و ریل‌گذاری این مسیر به سمت سپاهان شهر انجام شده، افزود: احداث ایستگاه سپاهان شهر نیز با شهرداری اصفهان است که عملیات اجرایی آن آغاز شده است. واعظی فر با بیان اینکه اولین ایستگاه خط یک در خیابان امام خمینی در شهرک قدس قرار دارد و ایستگاه آخر، یعنی بیستمین ایستگاه در ترمینال صفه است. ادامه داد: قرار است خط یک با ۵ ایستگاه تا فلکه استقلال توسعه پیدا کند که شروع آن منوط به تأمین منابع مالی آن است. مدیرعامل سازمان قطار شهری اصفهان و حومه با اشاره به سهم دولت در ساخت مترو گفت: طبق قانون ۵۰ درصد بودجه مترو را باید دولت بدهد و ۵۰ درصد هم برای شهرداری است؛ ولی طی سال‌های گذشته از طرف دولت بودجه‌ زیادی برای ساخت مترو تزریق نشده و این جلوی سرعت ساخت را گرفته است. او با اشاره به خط ۲ مترو تأکید کرد: فعالیت اجرایی خط ۲ از سال ۹۴ شروع شد و قرار بود طی مدت ۷ سال، ۲۴ کیلومتر و ۷۰۰ متر خط ۲ به بهره‌برداری برسد که از شمال زینبیه شروع می‌شود و در جهت شمالی جنوبی تا خیابان حافظ می‌آید و به‌صورت غربی شرقی تا خمینی‌شهر ادامه پیدا می‌کند و در کل متشکل از ۲۳ ایستگاه است. واعظی فر افزود: اولویت اول اجرا در این خط این بوده که ۱۴ کیلومتر آن شروع شود که از دارک تا کهندژ است؛ حفاری این خط با تی.بی.ام از دارک شروع شده که تا ایستگاه لاله ادامه دارد؛ از طرف ایستگاه شهید حجازی در کهندژ هم حفاری دیگری را شروع کرده‌ایم که در ۱۲ بهمن به ایستگاه خرازی در ابتدای خیابان صاحب روضاتی در کنار اتوبان رسید و در چند روز آینده هم به آخر صاحب روضاتی در روبروی بیمارستان کاشانی می‌رسد. واعظی فر ادامه داد: برای خط ۲ یک قرارداد با شرکت مپنا بین‌الملل به ارزش ۵۹۴ میلیون یورو بسته شده که فاینانس است و مورد تأیید بانک مرکزی هم قرار گرفته و بعد از اجرای کار و ۴ سال هم تنفس، بازپرداخت شروع خواهد شد که در این بازپرداخت دولت هم به‌صورت ۵۰ - ۵۰ شریک است. وی در پایان در خصوص خط ۳ هم گفت: خط ۳ مترو از میدان آزادی شروع می‌شود و تا اسلام‌آباد، پل زندان، ادامه خواهد داشت که حدود ۸ کیلومتر است و ادامه آن به فولادشهر و مبارکه خواهد رسید که آن قسمت دیگر مربوط به شهر اصفهان نیست؛ ولی برای شروع خط ۳ فعلا اعتبار نداریم.

حریم میراث‌فرهنگی خط قرمز قطار شهری اصفهان است

مدیرعامل سازمان قطار شهری اصفهان و حومه در واکنش به احداث مترو و مسئله آسیب به میراث‌فرهنگی پیرامون آن گفت: ناظر میراث‌فرهنگی در تمام مراحل احداث بر نحوه عملکرد نظارت دارد این در حالی است که در هر ایستگاهی که در حریم میراث‌فرهنگی قرار داشته باشد سازمان میراث‌فرهنگی بررسی‌های لازم را در دستور کار قرار می‌دهد و گزارش خود را به یک کمیته ۵ نفره ارائه می‌دهد که از طرف استاندار تعیین شده است. واعظی فر اظهار کرد: بدون شک توجه به میراث‌فرهنگی و آثار تاریخی شهر اصفهان برای سازمان قطار شهری بسیار حائز اهمیت است و در این راستا با حساسیت ویژه‌ای تصمیمات اتخاذ می‌شود. او در مورد کشف آثار تاریخی در ایستگاه ابن‌سینا نیز خاطرنشان کرد: در عملیات اجرایی خط دو مترو مقرر شده در هر محدوده میراثی کاوش انجام شد در خیابان ابن‌سینا گزارشی آمد، گمانه‌زنی‌های زمین‌شناسی مطرح شده بود که در ارتفاعی حتی تا هفت متر خاک دستی و نخاله است اما سازه میراثی نبود. واعظی فر با بیان اینکه برای انجام کاوش‌های باستان‌شناسی عملیات اجرایی خط دو مترو در ایستگاه ابن‌سینا حدود سه ماه متوقف بود، گفت: اکنون عملیات اجرایی مترو در ایستگاه ابن‌سینا متوقف نیست، بررسی‌ها انجام شده و شایعات فضای مجازی واقعیت نبوده است.

مترو ارتباطی با فرونشست ندارد

مدیرعامل سازمان قطار شهری اصفهان در واکنش به اینکه پایش وضعیت فرونشست زمین در خطوط مترو اصفهان تا چه میزان انجام شده است گفت: فرونشست بر اثر برداشت آب‌های زیرزمینی اتفاق می‌افتد و سبب ازبین‌رفتن آبخوان می‌شود، این پدیده ارتباطی به مترو ندارد و تاکنون آثار فرونشست را در مترو اصفهان نداشته‌ایم.


ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار