رویگردانی باران از اصفهان

در چند روز گذشته که جریان مانسون از اقیانوس هند به سمت ایران حرکت کرده باعث بارش‌های شدید و ایجاد سیلاب در شهرهای مختلف کشور شد.

رویگردانی باران از اصفهان

اصفهان امروز - سید مهدی رضوی |بارش‌های مانسونی هند که از وزش نسیم دریایی بزرگ‌مقیاسی به نام مانسون و از اختلاف دمای زمین و دریا ایجاد می‌شود بسیار سنگین است و در زمان کوتاهی سیلاب‌های لحظه‌ای به راه می‌اندازد. پدیده‌ای که در دو روز گذشته تا اطراف شهر اصفهان را هم درگیر خودش کرد. بسیاری از شهرستان‌های استان دچار سیلاب شدند و راه‌های مواصلاتی اصفهان برای ساعاتی بسته شد.

اما در کلان‌شهر اصفهان نه بارانی بارید، نه سیلی جاری شد. باران رگباری که قرار بود ببارد تا شاید از پس این بارش لب زاینده‌رود در خشکی تابستان، تر شود این بار هم بخشش خویش را بر تن تفتیده اصفهان دریغ کرد و به‌جای آن گردوغبار شهر را درنوردید. گردوغباری که هوای شرجی و خشک اصفهان را در هم پیچید و نفس کشیدن را برای مردم اصفهان سخت کرد.

مردم اصفهان که امید داشتند شاید با این بارش‌ها و گشودن سدها و سرریز آب بر بستر زاینده‌رود، جان دوباره‌ای به این رودخانه نیمه‌جان بازگردد حالا باید گرد برخاسته از بستر خشکش را در گلو پایین می‌دادند.حال اینکه خشکی زاینده‌رود چقدر بر روی ایجاد این حجم عظیم گردوخاک تأثیر داشته، سؤالی است که باید متخصصان و دستگاه‌های مرتبط به آن پاسخ دهند. بسیاری از دستگاه‌ها و سازمان‌های شهری این بار طبق هشدارهای هواشناسی آماده شدند تا با این پدیده مقابله کنند. برخی بر این عقیده بودند شاید بتوان با هدایت درست و مدیریت صحیح رواناب‌های ایجادشده مقداری از آب ازدست‌رفته آبخوان‌ها و سفره‌های زیرزمینی اصفهان را جبران کرد. اما هیچ باران سیل‌آسایی در این چند روز نبارید، شاید تا پایان حضور این پدیده در آسمان کشور هم‌ نبارد که بخواهیم آن را مدیریت و به سمت سفره‌های زیرزمینی هدایت کنیم.

اما نکته‌ای را که باید بدانیم و بدان توجه کنیم آن است که برای رفع تمام مصائب اصفهان نباید چشم امید به آسمان داشت و به انتظار باران نشست. شاید با یک‌ قدم مسئولانه و دلسوزانه برای شهری که نماد فرهنگ و تمدن ایران است هم بتوان کمی زخم‌های آن را التیام بخشید.



ارسال نظر

اخرین اخبار
پربیننده‌ترین اخبار