جای خالی گردشگری مبتنی بر طبیعت در اصفهان

گردشگري از صنايع پر سودي است که بسياري از کشورها در آن سرمايه‌گذاري کرده‌اند، همچنين اين صنعت باعث تماس کشورها با يکديگر شده و بر فرهنگ مردم آنها نيز اثر مي‌گذارد.

جای خالی گردشگری مبتنی بر طبیعت در اصفهان

اصفهان امروز - احمدرضا منزه | گردشگري از صنايع پر سودي است که بسياري از کشورها در آن سرمايه‌گذاري کرده‌اند، همچنين اين صنعت باعث تماس کشورها با يکديگر شده و بر فرهنگ مردم آنها نيز اثر مي‌گذارد. امروزه با افزايش درآمد و کاهش زمان کار، تقاضا براي گردشگري افزايش يافته است. طبيعت گردي (اکوتوريسم) که زير مجموعه‌اي از گردشگري به شمار مي‌رود از جمله صنايعي است که نه تنها باعث حفظ اکوسيستم‌ها و ايجاد محيط سالم براي زيست مي‌شود بلکه بخش عظيمي از هزينه‌هاي جاري کشور را تامين مي‌کند و موجب کاهش معضل بيکاري مي‌گردد. ايران از ديدني‌ترين مناطق جهان و اصفهان نيز يکي از زيباترين شهرهاي ايران است، ليکن با وجود ظرفيت‌هاي بالاي اصفهان براي جذب گردشگران، فقدان آمار قابل اطمينان، برنامه‌ريزي علمي را براي توسعه بازار اکوتوريسمي اين شهر مشکل مي‌گرداند.توسعه فرهنگ طبیعت گردی، ایجاد فرصت‌های شغلی، اولویت دادن به جوامع محلی، کاهش آثار منفی در ورود اکوتوریسم‌ها، طیف‌بندی استان از نظر توان طبیعت‌گردی و... از جمله مواردی هستند که می‌توانند به رفع چالش‌های موجود بر سر راه اکوتوریسم کمک کنند.

اکوتوریسم از گونه‌های مهم گردشگری است که با «توسعه» سازگاری بالا دارد، این صنعت یک پتانسیل مهم برای کشورها به شمار می‌آید و رقابت برای در اختیار گرفتن صنعت توریسم به شدت افزایش یافته است. توریسم و صنعت توریسم از ساده‌ترین راهکارها برای اشتغال پایدار جوانان یک کشور محسوب می‌شود و باید به آن توجه داشت، اکوتوریسم همان بوم‌گردی است و در واقع سفری است مسئولانه به طبیعت بدون گذاشتن اثری بر آن که برای لذت بردن از مواهب طبیعی انجام می‌گیرد.
اصلی‌ترین فعالیت اکوتوریسم بر پایه طبیعت زنده می‌باشد که بنا به تعریف سفری است مسئولانه به مناطقی طبیعی که حافظ محیط زیست بوده و باعث بهبود کیفیت زندگی مردم محلی گردد. طبیعت‌گردی حداقل آسیب را به طبیعت و فرهنگ منطقه وارد می‌کند.
گونه‌های مختلف طبیعت‌گردی عبارتند از گردش آبی و ساحلی، کوهنوردی، غارنوردی، بیابان‌گردی، دامنه‌نوردی، مردم‌شناسی، طبیعت درمانی و... که همگی می‌توانند در کشور اجرا شود.
اکوتوریسم از آینده‌ای پررونق و درخشان برخوردار است که مزایای فراوانی دارد. باید توجه داشت محیط ارزش ذاتی دارد و این ارزش مهم‌تر از آن است که دارایی صنعت گردشگری محسوب شود. نباید منافع بلند مدت و حفاظت از محیط را فدای ملاحظات کوتاه مدت کرد.
گردشگری پایدار باید با سیاست مشخص و مدونی به اجرا درآید تا بتواند حرکت امید بخشی را در توسعه همه‌جانبه فضاهای جغرافیایی تضمین کند. گردشگری پایدار برای کارایی بالاتر در این زمینه دارای اصولی می‌باشد که هماهنگ‌کننده اهداف و راهکارهای عملی می‌باشد.
هنوز در ایران به صنعت اکوتوریسم توجه کافی نمی‌شود. بسیاری از شرق شناسان و جغرافی‌دانان برجسته جهان، تمدن ایرانی را حاصل انطباق بسیار هوشمندانه با طبیعت چندگانه فلات ایران دانسته‌اند. بسیاری از آداب و رسوم نواحی بومی کشور بخشی از توانمندی صنعت توریسم ایران به شمار می‌آید. واقعیت این است که در گوشه و کنار ایران همه ساله بسیاری از آیین‌ها برپا داشته می‌شود که حضور در آن‌ها در یافتن راز و رمز آن‌ها آرزوی بسیاری از علاقه‌مندان به سیر و سیاحت است، شناسایی این آداب و رسوم این فرصت را فراهم می‌آورد که برای برگزاری تورهای اکوتوریستی به مضاعف‌سازی جاذبه‌ها پرداخته و شمار متقاضیان آن را افزایش دهند.
استان اصفهان به دلیل موقعیت جغرافیایی خاص خود و دارا بودن تنوع گسترده آب و هوایی می‌تواند مکان بسیار مناسبی برای توسعه اکوتوریسم باشد.
شرایط طبیعی در شمال، جنوب، غرب و شرق استان، تفاوت‌های زیادی با یکدیگر دارد و این موضوع می‌تواند هر گردشگری را به سمت استان اصفهان متمایل کند، البته در این مسیر نیاز به توسعه برخی زیرساخت‌ها و فراهم کردن امکانات اولیه به شدت احساس می‌شود.
ارائه آموزش‌های تخصصی به فعالان صنعت گردشگری و تلاش برای فرهنگ‌سازی در خصوص اکوتوریسم از دیگر نیازهای اساسی برای توسعه این صنعت درآمدزا و پاک محسوب می‌‌شوند.
در هر صورت امید است مسئولان استانی و کشوری با تدابیر مناسب در شرایطی که جنگ اقتصادی، فشار مضاعفی بر کشور وارد ساخته است با بهره‌گیری از ظرفیت‌های عظیم صنعت گردشگری تلاش کنند وضعیت اقتصادی کشور تا حدی از شرایط دشوار کنونی خارج شود و ثبات بیشتری به خود بگیرد.


ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار