به مناسبت هفته دولت انجام می شود افتتاح 179 پروژه بخش کشاورزی استان اصفهان

|نشست خبری رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان به مناسبت هفته دولت و افتتاح پروژه‌های بخش کشاورزی برگزار شد. در این نشست، مهرداد مرادمند، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان اظهار کرد: به مناسبت هفته دولت 179 پروژه بخش کشاورزی در سطح استان با اعتباری بالغ بر ۸۲۱ میلیارد تومان به بهره‌برداری می‌رسند.

به مناسبت هفته دولت انجام می شود افتتاح 179 پروژه بخش کشاورزی استان اصفهان

اصفهان امروز - احمدرضا منزه | نشست خبری رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان به مناسبت هفته دولت و افتتاح پروژه‌های بخش کشاورزی برگزار شد. در این نشست، مهرداد مرادمند، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان اظهار کرد: به مناسبت هفته دولت 179 پروژه بخش کشاورزی در سطح استان با اعتباری بالغ بر ۸۲۱ میلیارد تومان به بهره‌برداری می‌رسند.
وی ادامه داد: این 179 پروژه زمینه ایجاد اشتغال پایدار برای بیش از 886 نفر و تثبیت اشتغال برای 689 نفر را فراهم می‌کنند. تعداد خانوار بهره‌بردار این طرح‌ها نیز 6984 مورد هستند.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان افزود: در خصوص تعداد پروژه‌ها در هر بخش در زمینه تولیدات گیاهی 66 پروژه؛ آب و خاک و امور فنی مهندسی 57 پروژه؛ تولیدات دام، طیور و آبزیان 29 پروژه؛ منابع طبیعی و آبخیزداری 8 پروژه؛ امور عشایر 7 پروژه؛ تحقیقات کشاورزی 4 پروژه؛ تعاون روستایی 4 پروژه و صنایع کشاورزی 4 پروژه به بهره‌برداری می‌رسند.
وی ادامه داد: خوشبختانه استقبال بخش خصوصی از سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی استان مناسب است و بخش زیادی از اعتبارات مورد نیاز برای بهره‌برداری از طرح‌ها نیز توسط این بخش تامین شده است. البته بخشی از اعتبارات از منابع دولتی و قسمتی از تسهیلات بانکی تامین شده است.
مرادمند بیان کرد: توزیع طرح‌ها و پروژه‌ها در تمام نقاط استان بوده و تلاش شده به مناطق مختلف بنا به نیاز آنها پاسخ داده شده و سعی در رفع محرومیت از مناطق مختلف بوده است.
وی تصریح کرد: بخش کشاورزی استان اصفهان دارای جایگاه مهم و ویژه‌ای در سطح کشور است و در تولید بسیاری از محصولات در جایگاه‌های برتر کشور قرار دارد. علاوه بر مسئولیت‌های متعدد و گسترده جهاد کشاورزی، نقش جهاد کشاورزی در تنظیم بازار نیز بسیار پررنگ شده و این موضوع بر مسئولیت‌های این سازمان می‌افزاید که با تلاش و دقت همکاران پر تلاشمان سعی داریم شرایط به بهترین شکل ممکن مدیریت شود و از تولیدکنندگان نیز بیشترین حمایت صورت پذیرد. خوشبختانه با تلاش‌های شکل گرفته بازار در آرامش قرار دارد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان تاکید کرد: با توجه به فرامین رهبر معظم انقلاب و نامگذاری سال جاری تلاش شد حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان در بخش کشاورزی با دقت و جدیت پیگیری شود و خوشبختانه اتفاقات خوبی در این بخش رخ داد.
وی گفت: با توجه به کمبود منابع آبی، تلاش بر این است که بخش کشاورزی بتواند با برنامه‌ریزی و انجام اقدامات مناسب، ضمن افزایش سازگاری با شرایط، کشت محصولات کم آب‌بر را گسترش داده و به اهداف دست یابد، در این زمینه توسعه کشت‌های گلخانه‌ای به بهترین شکل در سطح استان در حال انجام است و میزان تولید محصولات کشاورزی استان نیز نشان‌دهنده عزم جهادی مسئولان و تولیدکنندگان برای کمک به اقتصاد کشور است.
مرادمند اظهار کرد: محصولات سبزی و صیفی استان با سالم‌ترین آب تولید می‌شود و به دلیل کیفیت بسیار بالای تولیدات استان، بخشی از محصولات به کشورهای منطقه، اوراسیا، روسیه و اروپا صادر می‌شود.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: توسعه کشت محصولات کم آب‌بر یکی از اولویت‌های این سازمان است به طوری که نگاه ویژه‌ای به کشت محصولاتی همچون گیاهان دارویی، گل محمدی، زعفران و... داریم. همچنین با توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی و توسعه زنجیره تولید میزان ضایعات کشاورزی در استان بسیار پایین است.
وی خاطرنشان کرد: در یک سال اخیر ۲ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان تسهیلات در بخش کشاورزی پرداخت شده و اصفهان از این حیث رتبه نخست کشور را در جذب تسهیلات تکلیفی داشته است.
مرادمند درباره وضعیت کشت و کار امسال بویژه در شرق اصفهان نیز تصریح کرد: در سال زراعی فعلی، ۳۲۰ میلیون مترمکعب آب از سد زاینده‌رود برای بخش کشاورزی اصفهان اختصاص یافت اما با توجه به بارش‌های نه چندان کافی و ذخیره اندک سد زاینده‌رود با هماهنگی کشاورزان و شرکت آب منطقه‌ای بنا شد زمان رهاسازی آب برای کشت غلات کشاورزان شرق و باغات غرب استان بصورت مجزا باشد.
وی افزود: در بازگشایی ۱۰ روزه زاینده‌رود در بهمن سال قبل، مزارع شرق اصفهان زیر کشت گندم، جو و گُلرنگ رفت و با وجود کم بارشی فصل بهار، عملیات کشت و کار انجام گرفت.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان میزان گندم خریداری شده در استان را ۶۳ هزار تُن گندم اعلام کرد و گفت: جو و گُلرنگ بویژه در زمین‌های کشاورزی شرق اصفهان نیز کشت شد.
وی اظهار داشت: از ابتدای سال تاکنون چهار نوبت آبیاری از زاینده‌رود برای مزارع غرب اصفهان اختصاص یافت که سه نوبت آن در ماه‌های فروردین، اردیبهشت و تیر تا سد نکوآباد مبارکه رهاسازی شد اما تخصیص مرداد هنوز انجام نشده است.
مرادمند همچنین درباره مباحث دانش بنیان کشاورزی اظهار کرد: تولید بذر هیبریدی(روش مُبتنی بر گرده افشانی مصنوعی از طریق انسان) ۶ رقم محصول مورد نیاز با همراهی دانشگاه‌ها و بخش خصوصی انجام می‌گیرد.
وی درباره بازگرداندن برخی محصولات گلخانه‌ای از کشورهایی روسیه و عراق گفت: بازگشت فلفل دُلمه‌ای ایران از روسیه به این دلیل بود که سمی که ما برای کشت این محصول استفاده می‌کردیم در آن کشور به ثبت نرسیده بود و بازگشت محصولات کشاوزی از عراق صرفاً جنبه سیاسی داشت که این موضوع حل و تولیدات ما به آن کشور صادر شد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان تصریح کرد: اکنون انواع محصولات کشاورزی نظیر صیفی‌جات، فلفل دُلمه‌ای، بادمجان و کرفس ایران در حال صدور به کشورهای حوزه خلیج فارس مانند امارات، قطر و عمان و حتی از طریق ترکیه به اروپاست.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار