چوب بانک‌ها لای چرخ فعالان اقتصادی اصفهان

در روزهای گذشته سیاست‌های کلی برنامه هفتم با اولویت اصلی «پیشرفت اقتصادی توأم با عدالت» توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شد. یکی از مواردی که در این سیاست‌ها به آن اشاره‌شده است

چوب بانک‌ها لای چرخ فعالان اقتصادی اصفهان

اصفهان امروز - سید مهدی رضوی

در روزهای گذشته سیاست‌های کلی برنامه هفتم با اولویت اصلی «پیشرفت اقتصادی توأم با عدالت» توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شد. یکی از مواردی که در این سیاست‌ها به آن اشاره‌شده است جهت‌دهی به نقدینگی و اعتبارات بانکی به سمت فعالیت‌های مولد و جذابیت زدایی از فعالیت‌های غیرمولد است. موردی که در سال‌های گذشته لطمه زیادی به اقتصاد کشور و تولید وارد کرده و بانک‌ها به‌جای سوق دادن تسهیلات و منابع خود به سمت فعالیت‌های تولیدی در عرصه‌های غیرتولیدی واردشده‌اند.
برخی بانک‌ها در چند دهه اخیر به‌جای کمک به خلق بنگاه اقدام به بنگاهداری کرده‌اند. عاملی که باعث تضعیف بنگاه‌های اقتصادی و مولد بخصوص در بخش خصوصی شده و روند رشد تولید در کشور را دچار انحطاط و خروج واحدهای تولیدی از چرخه فعالیت شده است.
استان اصفهان هم که یکی از قطب‌های اقتصادی و صنعتی کشور محسوب می‌شود امروز با مشکلاتی در این زمینه دست‌وپنجه نرم می‌کند که به گفته مسئولان استان نزدیک به 40 درصد مسائل فعالان اقتصادی مربوط به بانک‌هاست. مشکلاتی همچون بدهی‌های معوقه و عدم پرداخت تسهیلات از سوی بانک‌ها به فعالان اقتصادی در سال‌های اخیر باعث رکود چرخه تولید و کند شدن نبض توسعه در استان شده است.
نقدینگی یکی از دغدغه‌ها و چالش‌های اساسی صاحبان واحدهای تولیدی استان در چرخه تولید است. در این میان بانک‌های عامل نقش مهمی در تأمین مالی بخش تولید و نیز حمایت از سرمایه‌گذاران دارند. همراهی بانک‌های عامل با بخش صنعت استان ضروری و درعین‌حال حیاتی به نظر می‌رسد. این همراهی در تسهیل اعطای تسهیلات به بنگاه‌های تولیدی و یا سرمایه‌گذاری در خط تولید قابل‌تصور است.
تعامل بین بانک‌ها و تولیدکنندگان استان، تنها راهکار برون‌رفت از چنبره مشکلات پیش رو است. اگر واحدهای تولیدی از چرخه تولید خارج شوند از آن‌سو بانک‌ها نیز ضرر خواهند کرد. تعطیلی واحدهای تولیدی چه به خاطر معوقات بانکی باشد یا هر دلیل دیگر مشکل بانک را حل نمی‌کند بلکه تبعات این خوابیدن خط تولید و بیکار شدن کارگران می‌تواند دامن بانک‌ها را هم بگیرد.
از سویی توسعه استان نیاز به رشد تولید دارد بنابراین بانک‌ها باید با تکیه‌بر بخش خصوصی و متخصصان در مسیر افزایش ظرفیت تولید و به‌کارگیری توانمندی‌های موجود با تأمین مالی و سرمایه‌گذاری گام‌های مؤثرتری بردارند.
بانک‌ها به‌عنوان یک ضلع مهم در چرخه اقتصادی باید با استفاده از منابع و شبکه قوی ارزی، کمک‌ها و خدمات خود در جهت توسعه بنگاه‌های اقتصادی و واحدهای تولیدی و صنعتی در کنار صنایع استان بایستند.
در این روزهای سخت اقتصادی، برای بهبود و تقویت تولید و ایجاد فرصت‌های اشتغال‌زایی نیاز به حمایت بانک‌ها بیش از گذشته احساس می‌شود.
درصورتی‌که بانک‌ها منابع مالی خود را بیش‌ازپیش داخل استان متمرکز کند شاهد تقویت تولید و توسعه استان خواهیم بود.

ارسال نظر

اخرین اخبار
پربیننده‌ترین اخبار