خالی شدن سد زاینده‌رود در فصول سرد، موجب کمبود آب در فصل تابستان می‌شود

عضو هیات علمی دانشگاه شهرکرد گفت: خالی شدن سد زاینده‌رود در فصول سرد سال موجب کمبود آب در فصل تابستان می‌شود.

مهدی پژوهش در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص وضعیت سد زاینده‌رود، با ابراز این عقیده که بازگشایی چندین باره سد زاینده‌رود در طول سال موجب خالی شدن ظرفیت آب ذخیره شده در پشت سد و افزایش فشارها برای احداث تونل بهشت آباد به بهانه تامین آب شرب برای استانهای پایین دست می‌شود، گفت: در روزهای اخیر نیز شاهد بازگشایی دریچه‌های این سد بودیم.
عضو هیات علمی دانشکده منابع طبیعی دانشگاه شهرکرد با بیان این مطلب که بر اساس اعلام مسئولان مربوطه حداقل حدود ‭800‬ میلیون مترمکعب آب باید در پشت سد زاینده‌رود به عنوان ذخیره نگهداری شود، ادامه داد: اما هم اکنون طبق آمار اعلام شده، کمتر از ‭400‬ میلیون متر مکعب آب در پشت سد ذخیره است.
وی با تأکید بر اینکه مردم چهارمحال و بختیاری در فصول سرد سال هیچ‌گونه برداشتی از آب سد زاینده‌رود ندارند، خاطرنشان کرد: آبی که از سد زاینده رود خارج می‌شود به طور کامل در اختیار استان پایین دست برای مصارف کشاورزی، شرب و صنعت قرار می‌گیرد.
پژوهش ادامه داد: احداث تونل بهشت‌آباد موجب خشک شدن چشمه‌های واقع در فرخشهر، تنگ صیاد، شلمزار و ... می‌شود، هم‌چنین بخشی از قنات‌های اصفهان در بخش چرمهین نیز خشک خواهند شد.
عضو هیات دانشکده منابع طبیعی دانشگاه شهرکرد با بیان این‌که اصلاح الگوی کشت باید سرلوحه کار کشاورزان و مسئولان قرار گیرد، توضیح داد: این مسئله نیز یکی موضوعات است، تا از این طریق بتوانند با احداث تونل بهشت‌آباد آب مورد نیاز برای صنایع بزرگ، گردشگری و مجتمع‌ها و شهرک‌های بزرگ را تأمین کنند.
وی در خصوص تبعات احداث تونل بهشت‌آباد در چهارمحال و بختیاری، یادآور شد: طبق تحقیقات صورت گرفته احداث این تونل می‌تواند موجب فعال شدن گسل‌ها به خصوص در منطقه اردل شود، هم‌چنین باتوجه به کمبود بارش و منابع آبی پساب و فاضلاب تنها منبع تأمین‌کننده سد بهشت‌آباد در آینده است زیرا به علت خشکی آبی وجود ندارد که در پشت سد ذخیره شود.
پژوهش با بیان اینکه خشک شدن بخش اعظم چهارمحال و بختیاری با احداث تونل بهشت‌آباد حتمی است، افزود: طبق تحقیقات اولیه سازمان بازرسی کل کشور احداث تونل بهشت آباد به علت مشکلات زیست محیطی رد شد، اما پس از مدتی این طرح مجددا در سکوت خبری آغاز شد.
عضو هیات علمی دانشگاه شهرکرد در پایان گفت: قوه قضائیه باید در فاجعه گلاب و بهشت‌آباد با متخلفان برخورد کند، زیرا عواقب ناشی از توسعه ناپایدار گریبانگیر مردم چهارمحال و بختیاری می‌شود.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار