مسئولان استان برای مطالبه جدی آب اصفهان دور یک میز نشستند

فریاد هم‌صدا برای مطالبه زاینده‌رود

ایجاد کمیسیون آب و مناطق کم‌برخوردار در ششمین دوره شورای اسلامی شهر اصفهان با تأکیدی که این دوره از مدیریت شهری در مطالبه آب اصفهان داشت خبر خوبی برای مردم بود؛

فریاد هم‌صدا برای مطالبه زاینده‌رود

ایجاد کمیسیون آب و مناطق کم‌برخوردار در ششمین دوره شورای اسلامی شهر اصفهان با تأکیدی که این دوره از مدیریت شهری در مطالبه آب اصفهان داشت خبر خوبی برای مردم بود؛ در پی آن فعالیت دبیرخانه فرهنگی زاینده‌رود نیز ارزش این اقدام را دو چندان کرد و روز گذشته فرصتی فراهم شد تا مسئولان این دو بخش به آنچه از سال گذشته تاکنون در زمینه مطالبه و احیای آب اصفهان انجام شده است اشاره داشته باشند.

انتخاب مجید نادرالاصلی در رأس کمیسیون آب و مناطق کم برخوردار شورای شهر به دلیل سوابق اجرایی موفق او بویژه استاندار بودنش در چهارمحال و بختیاری به‌نوعی بهترین تصمیم مدیریت شهری به شمار می‌رود تا شاید او بتواند از تجربه و توان خود در ایجاد همدلی و هماهنگی میان مسئولان استانی و غیر استانی مربوط به حوزه زاینده‌رود بهره بگیرد. در همین راستا روز گذشته نادرالاصلی در پاسخ به اصفهان امروز مبنی اقدامات فرااستانی انجام شده در حوزه آب پاسخ داد: تاکنون مسئولان مختلف مطالبه آب اصفهان را مطرح کرده‌اند اما در مورد چگونگی آن یک‌صدایی و هماهنگی وجود نداشته است به‌این‌ترتیب که از نظر یک عده تونل سوم راه‌حل بوده اما عده دیگری بر سد بهشت‌آباد تأکید داشته‌اند و این قصه از سال 80 تا 91 ادامه داشته به همین دلیل به توافق با وزارت نیرو منجر نشده است. ضمن اینکه باید دانست که این صداها را به گوش چه کسی رسانده و در اصل چه کسی را مورد سؤال قرار دهیم؛ بنابراین به ایجاد اجماع و هماهنگی بین مسئولان استانی و فرا استانی مربوط در این حوزه اقدام داشته‌ایم تا بتوانیم به یک نظر واحد و مشترک برسیم. در نهایت باید کاری کنیم تا بدانند مطالبه ما برای آب اصفهان از جنس رفع نیازهای تفریحی و غیرضروری نبوده بلکه جنس نیاز حیاتی ما است.

او در ادامه بیان داشت: شورای شهر در مدیریت جدید شهری از ابتدا توجه ویژه‌ای به حل معضل آب داشت به همین خاطر هم کمیسیون آب را تشکیل دادیم و حرف ما به ضرس قاطع این است که زاینده‌رود باید زنده رود باشد.

نادرالاصلی تأکید کرد: زاینده‌رود در مهریه اصفهان آمده و باید بازستانی شود؛ در سال 78 به بهانه تمام کردن تونل سوم آب را بردند و هرگز هم‌چنین طرحی اجرا و آب بازگردانده نشد اما از آن زمان بیش از 60 میلیون مترمکعب آب به سمت استان شرقی اصفهان رفت.

او بیان داشت: در همان دوران بارها مطرح کردیم با طرح بهشت‌آباد چه از نظر گردشگری چه اشتغال و ... می‌توانیم به آورده بیشتری برای اصفهان دست پیدا کنیم ولی این درخواست‌ها در ادامه وارد مسائل سیاسی بی‌ربط شده و به اجرا درنیامد.

رئیس کمیسیون آب و مناطق کم برخوردار شورای شهر اصفهان گفت: به گفته کارشناسان دو میلیارد مترمکعب آب در استان اصفهان تولید داریم که تماما از استان خارج می‌شود؛ این کاملا مصداق اسراف است و نتوانسته‌ایم آن را استحصال و مدیریت کنیم.

نادرالاصلی بیان داشت: اختلاف بین استان اصفهان و وزارت نیرو پس از گذشت ۲۲-23 سال برای حوضه زاینده‌رود چه آورده‌ای داشته است؟ مدیران مختلف این وزارت خانه که بعضا اصفهانی هم بوده‌اند کاری در این حوزه انجام نداده‌اند به همین دلیل اکنون مدیریت شهری بنا به ضرورت موجود به حل این معضل ورود کرده است.

او با بیان اینکه اکنون مسئله فرونشست در اصفهان افزایش یافته و اگر در اثر برداشت آب از سفره‌های زیرزمینی که آن‌هم به ناچار انجام می‌شود یکی از آثار تاریخی ما دچار فرونشست چه باید کرد؟ گفت: شورای شهر نسبت به اجماع مسئولان استانی و کشوری و همه ذی‌نفعان حوزه زاینده‌رود تلاش موفقیت‌آمیزی داشته و پیش‌نویس اولیه سند اقدامات راهبردی مجموعه مدیریت استان تهیه شده که وظیفه هر دستگاه نیز در آن مشخص است و آن را به مدیریت استان تحویل داده‌ایم.نادرالاصلی بیان داشت: برای انتقال آب از دریای عمان نیز اقداماتی در حال انجام است که نخست قرار به برداشت از خلیج‌فارس بود اما در ادامه یک‌قدم پا را فراتر گذاشته و آب دریا در نظر گرفته شد که کیفیت بهتری دارد. این انتقال شاید به‌طور مستقیم به منجر به جاری شدن زاینده‌رود نباشد اما به دلیل اینکه قرار است در بخش صنعت مصرف شده و از این جهت بار برداشت آب صنعت از زاینده‌رود را کم می‌کند، مفید است.

رئیس کمیسیون آب و مناطق کم‌برخوردار شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: در شرکت تأمین آب صفه که در زمان‌های گذشته ایجاد شد چندین نهاد از جمله شهرداری سهام‌دار هستند و شهرداری از این جهت به‌نوعی حقابه دار زاینده‌رود است. اگرچه شهرداری در خصوص زاینده‌رود نقش حاکمیتی ندارد اما چون حقابه دار آن محسوب می‌شود به مسئله آب با این سازوکار ورود کرده است. او بیان تصریح کرد: در حوزه زاینده‌رود هرکسی مسئولیتی دارد و حرف من غیر از مسئولیتم مسموع نیست و شنیده نمی‌شود. در زمینه افزایش بیماری‌ها یا مشکلات دیگری که در پی خشکی زاینده‌رود بوجود آمده است باید مطالبه از زبان متولیان آنها مطرح شود و من در این فضا برای خود جایگاهی قائل نیستم؛ اما به زعم خود توانسته‌ایم تمام مدیران استان را برای مطالبه جدی آب اصفهان دورهم جمع کنیم که اتفاقی خوبی است.

سخن گفتن از آب اصفهان از مسئله امنیتی به مسئله فرهنگی تغییر یافت

در ادامه معاون اجتماعی فرهنگی شهردار اصفهان بیان داشت: تمام تلاش ما در دبیرخانه زاینده‌رود این است که زاینده‌رود ایران و کشور همیشه جاری باشد. مدیریت شهری نیز به دنبال پاسداری از هویت اصفهان در تمام حوزه‌ها بویژه زاینده است.

مجتبی شاهمرادی بیان داشت: زخم‌هایی که بر تن آثار تاریخی ماست شاهد این مدعاست که باید همه مطالبه گر جریان آب در زاینده‌رود ایران باشیم. اکنون مسیری برای ایجاد هم‌صدایی و همدلی در موضوع زاینده‌رود ایجاد کرده‌ایم و سیاست اصلی‌مان هم استفاده از ظرفیت هنرمندان در موضوع زاینده‌رود است. هم‌چنین جدول ماتریسی اقدامات در حوزه زاینده‌رود در دبیرخانه ایجاد شده است تا بتوانیم در زمینه فرهنگی و اجتماعی گام‌های مؤثری برداریم.

شاهمرادی تأکید کرد: از دستاوردهای بسیار مهم دبیرخانه فرهنگی تغییر نگرش امنیتی به نگرش فرهنگی در موضوع زاینده‌رود است چون معتقدیم با گفتگو و تبادل‌نظر می‌توانیم بستر آرام مطالبات را ایجاد کنیم.معاون فرهنگی شهردار اصفهان با بیان اینکه فعالیت پژوهشگران برای تسهیل در احیای زاینده‌رود ضروری است، گفت: این دبیرخانه حامی پژوهش‌های کاربردی با هدف جاری‌سازی آب و احیای زاینده‌رود است؛ اما تاکنون طرحی دندان‌گیر و تأثیرگذار که منجر به جریان دائمی آب در زاینده‌رود شود ثبت‌نشده است.

شورای شهر و مدیریت شهری به‌طور مستقیم متولی برگرداندن آب به رودخانه نیستند اما ازآنجاکه حقابه‌بر هستیم برای فرهنگ‌سازی در احیای آن تلاش می‌کنیم.

شاهمرادی همچنین تأکید داشت: مدیریت شهر توانسته درباره مسائل مربوط به حوزه زاینده‌رود یک‌قدم فرهنگی بزرگ برداشته است تا جایی که شاهد بوده‌ایم زمانی سخن گفتن از زاینده‌رود سخت بود اما اکنون به‌سختی گذشته نیست. به‌عنوان‌مثال پیش از سفر رئیس‌جمهور تابلوهای شهری به پیام‌هایی با موضوع حقابه اختصاص داده شد که با تلاش، پیگیری و چانه‌زنی‌های زیادی میسر شد و این اتفاق بزرگی بود که نباید آن را دست‌کم بگیریم.

بودجه 5 میلیارد تومانی دبیرخانه زاینده‌رود دو برابر شد

در نهایت سعید امامی، رئیس دبیرخانه فرهنگی زاینده‌رود بیان داشت: در سال جاری از سوی شورای اسلامی شهر بودجه این دبیرخانه پنج میلیارد تومان به تصویب رسید که در اصلاح بودجه نیز پنج میلیارد تومان دیگر نیز به این دبیرخانه اختصاص یافت. او بیان داشت: هدف از تأسیس دبیرخانه رفع موانع فکری و فرهنگی در جامعه درباره زاینده‌رود است، این جمع‌بندی که در شورای اسلامی شهر شکل گرفت برای پیگیری و مطالبه موضوع زاینده‌رود جای تقدیر دارد.

امامی گفت: تلاش ما در دبیرخانه زاینده‌رود این است فعالیت‌های فرهنگی مرتبط با زاینده‌رود به آگاه‌سازی همگانی منجر شود چون تا وقتی زاینده‌رود یک مطالبه ملی نشود نمی‌توان مشکل آن را حل کرد. این ادعا را نداریم که آب زاینده رود را برمیگردانیم بلکه تلاش داریم موانع فرهنگی بر سر راه مطالبه جدی آن را از بین ببریم.

ارسال نظر

اخرین اخبار
پربیننده‌ترین اخبار