«بهشت‌آباد» در برزخ موافقان و مخالفان

پروژه انتقال آب « بهشت‌آباد» طرحی است که با همان کلنگ اولی که  در سال 1390 برای اجرای آن بر زمین زده شد سنگ‌ها پیش پای آن افتاد. 

«بهشت‌آباد» در برزخ موافقان و مخالفان


یکی از چالش‌های مهم کشور ما در سال‌های گذشته ، مسئله کم‌آبی بوده که راهکارهایی برای حل این مشکل اتخاذشده که یکی از آن‌ها انتقال آب از استان‌ها و شهرهای مجاور است.

طرح «بهشت‌آباد» یکی از این طرح‌ها بوده که برای انتقال آب از سرشاخه‌های کارون به فلات مرکزی ایران استفاده شد؛ قرار بود با اجرای این طرح سالانه 600 میلیون مترمکعب آب به فلات مرکزی ایران منتقل شود.

طرح انتقال آب بهشت‌آباد شامل سدی ۱.۵ میلیارد مترمکعبی به ارتفاع ۱۷۸ متر و تونلی به طول ۶۰ کیلومتر است. کل تخصیص پروژه سد و تونل بهشت‌آباد ۵۸۰ میلیون مترمکعب است که بر اساس تابلو منابع و مصارف وزارت نیرو، این پروژه در صورت اجرا مجوز انتقال ۲۵۰ میلیون مترمکعب آب را در سال به اصفهان خواهد داشت؛ با اجرای این طرح سالانه ۱۵۰ میلیون مترمکعب به یزد و ١٨٠ میلیون مترمکعب به کرمان منتقل می‌شود همچنین استان چهارمحال و بختیاری نیز مقداری از طرح برداشت می‌کند.

این طرح که از همان ابتدا مخالفانی در استان‌های مجاور اصفهان داشته است در سال‌های گذشته گاه تعلیق، گاه تعطیل و گاه به فعالیت اجرایی خودش ادامه داده است. طرحی که حتی وزیر نیروی دولت قبل از اجرای آن به‌شدت انتقاد کرد و گفته بود به‌هیچ‌عنوان اجرا نمی‌شود.

بهشت‌آباد هر بار با نطق یک نماینده یا مسئول، یا با یک شکایت متوقف‌شده و در آخرین بار رئیس وقت سازمان حفاظت محیط‌زیست در نامه‌ای به رئیس‌جمهور پیشین ، پروژه انتقال آب از طریق تونل بهشت‌آباد را به دلیل نداشتن مطالعات فنی لازم و داشتن تبعات محیط زیستی فاقد راهکارهای فنی مناسب و گزینه انتقال آب از طریق لوله را گزینه مناسب‌تر برای طرح انتقال آب خوانده بود و باعث توقف این طرح شد.

این ایرادها و توقف‌های پی‌درپی در اجرای این طرح در حالی است که در طول این سال‌ها جریان منتقد به طرح‌های انتقال آب به حوضه آبریز زاینده‌رود، نسبت به بارگذاری‌ها و انتقال آب از این حوضه به سایر استان‌ها واکنشی نداشته یا حتی کمک به اجرای آن طرح‌ها داشته‌اند. طرح‌هایی همچون

بن - بروجن که باوجود مخالفت‌های زیاد و عدم توان بارگذاری مجدد بر حوضه زاینده‌رود اجرا شد.

طرح از سید مهدی رضوی- اصفهان امروز


طرح انتقال آب از بهشت‌آباد برای جبران تخصیص‌هایی است که وزارت نیرو از حوضه آبریز زاینده‌رود در سایر مناطق توسعه داده است؛ وزارت نیرو ۲۳۷ میلیون مترمکعب آب به استان چهارمحال و بختیاری و ۹۸ میلیون مترمکعب به یزد تخصیص داده درحالی‌که آورد بهشت‌آباد اگر به‌طور کامل هم اجرا شود هنوز هم معادل تخصیص های صورت گرفته نیست.اما حالا و پس از چندین ماه توقف صحبت از اجرایی شدن دوباره این طرح است.

وکیل حق آبه داران زاینده‌رود روز گذشته گفت مطابق بارأی هیئت عمومی دیوان عدالت اداری، دستور توقف پروژه بهشت‌آباد از سوی رئیس وقت سازمان حفاظت محیط‌زیست الزام‌آور نیست و دولت باید ادامه پروژه انتقال آب بهشت‌آباد را در دستور کار قرار دهد.

شاید نکته‌ای که باید در اینجا به آن توجه کرد این است که پروژه بهشت‌آباد به خاطر تعلل‌ها و اهمال‌کاری‌ها مدت‌ها متوقف‌شده است و بیش از آنکه درگیر مسائل حاشیه‌ای شود باید به سمت اجرائی شدن پیش برود. اصفهان و فلات مرکزی ایران هرروز خشک‌تر و بی‌آب‌تر می‌شود و زمان است که از دست می‌رود. شاید زمانی به فکر رفع این چالش‌ها بیفتیم که بسیار دیر شده باشد.

پس بهتر است مسئولان استان اصفهان با جدیت بیشتر و با همت مضاعف‌تری برای احقاق حقوق و حق آبه بر زمین‌مانده مردم استان گام بردارند. اجرای سریع‌تر طرح‌های این‌چنینی نیاز به یک‌صدایی از سوی مسئولان استانی را می‌طلبد تا مبادا طرحی که مصوبه دولت و مجلس را دارد با هر سخنی معطل یا متوقف بماند و در برزخ مخالفان و موافقان گیر کند.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار