مشارکت، شفافیت، رشد صادرات سه محور اصلی فعالیت‌ها در اتاق بازرگانی

یک عضو ائتلاف اتاق سه‌هزارنفری در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه این ائتلاف در دوره جدید اتاق بازرگانی قصد دارد تا از ظرفیت جوانان به‌منظور پیشبرد اهداف خود بهره ببرد، اظهار کرد: امروزه نقش جوانان در جوامع رشد کرده و متفاوت شده است و باید در هر عرصه‌ای از ظرفیت جوانان برای رشد و توسعه در امور استفاده کرد. در دوره هشتم اتاق بازرگانی استان اصفهان توجه ویژه‌ای به جوانان شد و در دوره جدید نیز باید به جوانان میدان داده شود.

مشارکت، شفافیت، رشد صادرات سه محور اصلی فعالیت‌ها در اتاق بازرگانی

احمدرضا منزه:

یک عضو ائتلاف اتاق سه‌هزارنفری در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه این ائتلاف در دوره جدید اتاق بازرگانی قصد دارد تا از ظرفیت جوانان به‌منظور پیشبرد اهداف خود بهره ببرد، اظهار کرد: امروزه نقش جوانان در جوامع رشد کرده و متفاوت شده است و باید در هر عرصه‌ای از ظرفیت جوانان برای رشد و توسعه در امور استفاده کرد. در دوره هشتم اتاق بازرگانی استان اصفهان توجه ویژه‌ای به جوانان شد و در دوره جدید نیز باید به جوانان میدان داده شود.

امیر کشانی با تأکید بر اینکه گروه ائتلاف اتاق سه‌هزارنفری دارای اعضای جوان است و میانگین سنی آن کاهش یافته است، گفت: امروز بیش از یک‌سوم از اعضای اتاق بازرگانی از جوانان هستند و به همین منظور باید برنامه جانشین پروری را اتاق بازرگانی اجرا کنیم.

او در خصوص اتاق بین‌المللی جوانان (JCI) گفت: اتاق بین‌المللی جوانان یک سازمان غیرانتفاعی است که اکنون 12 میلیون جوانان از سرتاسر جهان عضو آن هستند. نمایندگی این سازمان بین‌المللی در استان اصفهان حضور دارد و اعضای هیئت نمایندگان باید تجارت جوانان کارآفرین را از طریق این نمایندگی توسعه دهند.

کشانی خاطرنشان کرد: آموزش، توسعه تجارت و قدرت چانه‌زنی با دولت سه محور اساسی فعالیت‌ها در دوره بعدی اتاق بازرگانی است. امروزه اتاق بازرگانی تنها نهادی است که امکان ارتباطات بین‌المللی بدون دخالت دولت را دارد، اما در مهر و موم‌های گذشته به این موردتوجه‌ی آن‌چنانی نشده است و در دوره آتی باید به توسعه صادرات توجه کرد تا میزان ارزآوری برای استان با رشد چشم‌گیری همراه شود.

به گفته این فعال اقتصادی، برگزاری جلسات سه‌هزارنفری‌ هیئت نمایندگان، مشارکت‌ اعضاء در رأی‌دهی‌ برای‌ تصمیم‌های‌ اساسی، تأسیس‌ دفاتر صادراتی‌ در کشورهای‌ هدف صادراتی‌ استان، ایجاد شورای بزرگان، طراحی‌ و راه‌اندازی‌ مرکز توسعه‌ صادرات ویژه بنگاه‌های‌ اقتصادی‌ کوچک‌ و متوسط‌، حضور تجار و صنعتگران اصفهان در نمایشگاه‌های‌ مطرح کشورهای‌ هدف تجاری، معرفی‌ بسته‌های‌ اطلاعاتی‌ فرصت‌های‌ تجاری‌ کشورهای‌ هدف، همراهی‌ و تسهیلگری‌ تشکل‌ها در راستای‌ رشد صادرات تخصصی‌ و سایر اقدامات ازجمله برنامه‌هایی است که در اتاق بازرگانی آینده انجام خواهد شد.

* لزوم شفاف‌سازی در اتاق بازرگانی

محمدرضا برکتین در خصوص شفاف‌سازی مسائل در اتاق بازرگانی گفت: امروزه باید شفاف بودن محور برنامه‌ها قرار گیرد و در دوره آینده شفاف‌سازی مسائل مختلف باید در دستور کار هیئت نمایندگان جدید اتاق بازرگانی قرار گیرد.

او با اشاره به این موضوع که لازم است تا نقشه راه علمی و برنامه‌ریزی شده با بهره‌گیری از خرد جمعی برای پیشبرد اهداف اقتصادی استان داشته باشیم، اظهار داشت: این موضوع تخصصی است و باید همکاری مدیران ملی و افرادی را داشته باشیم که بدانند با چه ظرافتی می‌توان در اقتصاد دولتی، فعالیت کرد و موفق بود.

* توسعه گردشگری اولویت اصلی دوره آینده اتاق بازرگانی

یک فعال اقتصادی با اشاره به این موضوع اصفهان توانمندی بالایی در بخش گردشگری دارد، بیان کرد: گردشگری صنعتی شکننده است و بی‌برنامگی‌ها و تحریم‌ها ضربه‌های سختی به آن در طول چند سال قبل وارد کرده است. ما باید در دوره بعد از سرمایه‌های گردشگری در استان همچون صنایع دستی و دیگر سرمایه‌ها در راستای توسعه صنعت گردشگری بهره ببریم.

کریم بیگی بیان کرد: پیگیری برای ایجاد قطار سریع‌السیر، ایجاد ایرلاین‌های تخصصی، آموزش در حوزه‌های گردشگری از جمله برنامه‌های و الزامات توسعه گردشگری است که باید به آن پرداخته شود.

* فعالان اقتصادی استان باید مطالبه گر باشند

کارآفرین برتر استان اصفهان بیان کرد: ایجاد امکانات و زیرساخت‌هایی برای آموزش و شبکه‌سازی داخلی و خارجی در درجه اول اهمیت قرار دارد و راه‌اندازی کارگو ترمینال باید مورد توجه باشد.

علی صفر نور اله با تأکید بر لزوم ایجاد پایانه‌های جدید و پی‌جویی برای بروز کردن سیستم حمل‌ونقل جاده‌ای، خاطرنشان کرد: فعالان اقتصادی استان باید مطالبه گر باشند. در دوره بعدی اتاق بازرگانی باید درب اتاق برای تمامی اعضا باز باشد و در تدوین برنامه‌های از تمامی اعضا بهره‌گیری شود. اعضای ائتلاف اتاق سه‌هزارنفری اگر مطابق مرام‌نامه خود عمل نکنند و نمره منفی گرفتند باید استعفا دهند.

* تحقیق و توسعه؛ عامل اصلی توسعه اقتصاد

یک فعال اقتصادی در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه اصفهان بزرگ‌ترین قطب تولید شیر کشور است، گفت: رشد اصفهان در صنعت کشاورزی به خاطر بهره‌گیری از ظرفیت جوانان بوده است. ما در مجموعه تولیدی خود از توان علمی جوانان بهره گرفته‌ایم و اعضای اتاق نیز باید در دوره بعدی این موضوع را از اولویت‌های اصلی خود قرار دهند.

محمد جعفر فوده تصریح کرد: امروزه باید به جوانان اعتماد کنیم و نیروهای جوان تحصیل‌کرده را جذب کردیم. تحقیق و توسعه نقش مهمی در توسعه اقتصاد دارد و ما نیز اگر به فکر توسعه هستیم باید به مبحث تحقیق و توسعه توجه ویژه داشته باشیم. ارائه خدمات مشاوره هدفمند در بخش‌هاي مختلف توسط مشاورين متعهد و متخصص بدون دريافت وجه و با رعايت امانت‌داری باید در اولویت فعالیت‌های بعدی اتاق بازرگانی قرار گیرد.

* ویژگی‌های اعضای نمایندگان اتاق بازرگانی

یک فعال اقتصادی در جمع خبرنگاران در اشاره به اینکه اعضای اتاق بازرگانی باید با دولت مذاکره داشته باشند، اذعان کرد: اعضای اتاق بازرگانی باید برای پیگیری و رفع مطالبات بخش خصوصی با دولتمردان مذاکراتی کنند و اتاق بازرگانی باید نماینده واقعی بخش خصوصی باشد.

داود صافی دستجردی بیان کرد: اعضاء اتاق به‌عنوان اصلی‌ترین‌ ذی‌نفعان اتاق انتظار دارند بدانند با پرداختی‌هایشان چه‌ اتفاقی‌ رقم‌ خواهد خورد. به‌ همین‌ اتاق سه‌هزارنفری، تعهد می‌دهند گزارش‌ها مالی‌ و حسابرسی‌ شده و گزارش‌های‌ عملکرد واحدهای‌ مختلف‌ را به‌صورت فصلی‌ برای‌ کلیه‌ اعضاء ارسال نمایند.

او با اشاره به اینکه اعضا هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی باید دارای ویژگی‌های مهمی باشند، گفت: در دسترس بودن، شفافیت، جذب سرمایه‌های اجتماعی، بهداشت مالی، اعتماد به خرد جمعی، مطالبه گری و جذب حداکثری باید از ویژگی‌های اعضای هیئت نمایندگان باشد و اعضای هیئت نمایندگان باید با بهره‌گیری از این ویژگی‌ها بهترین خدمات را ارائه دهند.

* عدم تأمین نیروی انسانی، چالش این روزهای صنایع

یک کارآفرین برتر زن استانی در این نشست با اشاره به اینکه یکی‌ از چالش‌های‌ ایران ناکارآمدی‌ و عدم بهره صحیح‌ از سرمایه‌ عظیم‌ نیروی‌ انسانی‌ است‌، بیان کرد: تأمین منابع انسانی برای صنایع در حال حاضر مشکل است و باید از ظرفیت جوانان برای تأمین کمبود نیروی انسانی بهره گرفته شود.

مژگان ایزدی بیان کرد: اعضای اتاق بازرگانی باید بانوان کارآفرین را با آموزش‌های تخصصی توانمند کنند تا آن‌ها نیز در کنار مردان فعالیت‌های اقتصادی خود را توسعه دهند. در دوره جدید اتاق بازرگانی سعی می‌شود تا از ظرفیت بانوان در اتاق بازرگانی بهره گرفته شود. اعضای هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی در دوره‌های گذشته رسالت‌های خود را انجام نداده‌اند و در دوره جدید سعی می‌شود از بانوان حمایت ویژه داشته باشیم.

*انجام اقدامات با یک برنامه هدفمند

یک کارآفرین فعال در حوزه حمل‌ونقل در این نشست اظهار کرد: اتاق بازرگانی در سال‌های قبل رسالت اصلی خود را فراموش کرده است. در طول آن سال‌ها اقدامات خوبی برای توسعه اقتصادی استان انجام نشده است. به همین خاطر است که امروزه مشکلات فراوانی برای فعالین اقتصادی وجود دارد.

سید محمد مرتضوی افزود: برای رشد اقتصاد اول باید صنعت و تولید صنایع را رشد داد و برای این کار باید با برنامه هدفمند حرکت کرد. اتاق بازرگانی‌، صنایع‌، معادن و کشاورزی‌ اصفهان در افق‌ ١٤٠٥ تشکلی‌ است‌ مورد وثوق فعالان اقتصادی‌، معتبر در مجامع‌ ملی‌ و بین‌المللی‌ مرتبط‌ که‌ با در نظر گرفتن‌ سه‌ اصل‌ مشارکت‌، شفافیت‌ و عمل‌گرائی‌ مأمنی‌ برای‌ سازمان‌های‌ پیشرو اقتصادی‌ و بنگاه‌های‌ کوچک‌ و متوسط‌ برای‌ حمایت‌ از حقوق مادی‌ و معنوی‌، بروز شدن و توسعه‌ است‌.

*مطالبه گری در انتظار اتاق بازرگانی

یکی دیگر از فعالین اقتصادی در نشست خبری ائتلاف اتاق سه‌هزارنفری گفت: مطالبه گری را باید در دوره آینده اتاق بازرگانی افزایش دهیم. در حال حاضر باید دید کمیته حقوقی تا امروز چه اقداماتی انجام داده است. باید خبرنگاران وارد شوند و سؤال بپرسند و در این زمینه مطالبه گری داشته باشند.

خیر اله سلیمیان در خصوص شبکه‌سازی و شناسایی نیازها و توانایی‌های اعضاء اظهار کرد: این اقدام باید از طریق طراحی و پیاده‌سازی نرم‌افزار کاربردی با قابلیت معرفی تولیدات، توانمندی‌ها و خدمات قابل ارائه توسط اعضاء با در نظر گرفتن سهولت در کاربری و نقش‌آفرینی صرفا نظارتی اتاق باشد. این نرم‌افزار با قابلیت نسخه تلفن همراه می‌تواند بر اساس عملکرد منطقی در زمان مقرر سایر نیازهای خارج از استان اعضاء را در مراحل بعدی تأمین و نیاز اعضاء از مبادی بین‌المللی و سایر کشورها را نیز فراهم آورد.

*پنج محور اساسی برای توسعه صادرات

سید وحید دزفولی، کارآفرین فعال در حوزه کشاورزی در خصوص پنج محور اساسی توسعه صادرات بیان کرد: تولید بر اساس بازارهای هدف، کسب استانداردهای جهانی برای صادرات به کشورهای هدف، بسته‌بندی محصولات متناسب با بازارهای صادراتی، حمل‌ونقل، فروش و شناخت فرهنگ و نیاز کشورهای بازارهای صادراتی و نحوه برگشت سرمایه از جمله محورهایی است که باید به آن توجه کرد.

*لزوم ایجاد کمیسیون دانش‌بنیان

کارآفرین فعال در حوزه کشاورزی با تأکید بر اینکه باید امروزه تفکر فناورانه باید جایگزین تفکر سنتی شود، بیان کرد: تا 30 سال آینده بسیاری از شغل‌ها نابود می‌شوند و ما باید به سمت و سویی مشاغل جدید برویم. استفاده از دانش‌بنیان‌ها باعث خواهد شد صنعت ما همواره به‌روز باشد و فعالیت‌های خود را توسعه دهد. در دوره جدید باید کمیسیون دانش‌بنیان ایجاد شود تا این شرکت‌ها بتوانند صادرات خود را افزایش دهند.

سعید روغنی گفت: تعداد زیادی از صادرکنندگان تداوم صادرات ندارند چون تکنولوژی تولید ندارند. قصد داریم توان رقابتی را افزایش دهیم و کشف، حفظ و توانمندسازی سرمایه‌های انسانی را مدنظر داریم. نیاز است جوانان در حین تحصیل را آموزش دهیم تا بتوانند بعد از فارغ‌التحصیلی وارد بازار کار شوند. بسیاری از اعضاي اتاق بازرگانی در شهرستان‌های استان مستقر هستند و از این جهت نیاز است اتاق با تأسیس

*تمرکز بر صادرات برای توسعه صنعت کشاورزی

یک کارآفرین برتر استانی در این نشست گفت: استان اصفهان به‌عنوان صنعتی‌ترین‌ استان کشور با امکان استفاده از متخصص‌ترین‌های‌ حوزه‌های‌ مختلف‌ می‌تواند با تغییر الگوهای‌ مرسوم تجاری‌، صنعت‌ اصفهان را قطب‌ صادراتی‌ کشور کند و اصفهان را به‌عنوان استانی‌ ارزآور به‌ کشور معرفی‌ نماید.

محسن حیدری بیان کرد: اگر تمرکزمان را بر توسعه صادرات نگذاریم نمی‌توانیم به رشد صنعت کشاورزی فکر کنیم. نامزدهای انتخابات اتاق بازرگانی در بخش کشاورزی با پیش‌بینی برنامه‌هایی در راستای توسعه صادرات تمام تلاش خود را در راستای به کار خواهند گرفت.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار