ساخت سریال «هری پاتر» با بازیگران جدید قطعی شد

کتاب‌ها سوژه پرمخاطب‌ترین سریال‌های جهان

در ادامه نگاهی می‌اندازیم به برخی از پرمخاطب‌ترین سریال‌های ایران و جهان که براساس یک کتاب یا یک مجموعه کتاب ساخته شده‌اند. تعداد آثار ساخته شده براساس کتاب بسیار زیاد است به همین دلیل به‌مرور اجمالی مهم‌ترین آنها می‌پردازیم. 

کتاب‌ها سوژه پرمخاطب‌ترین سریال‌های جهان

بدون شک مجموعه کتاب‌های هری پاتر پرطرفدارترین کتاب‌های جهان هستند، مجموعه کتاب‌هایی که به 70 زبان دنیا ترجمه شده و از آنها 8 فیلم ساخته شده است.اکنون خبر رسمی منتشر شده که سامانه نمایش آنلاین «اچ بی او» قرار است یک مجموعه سریال بر اساس داستان‌های «هری پاتر» نوشته «جی. کی. رولینگ» با بازیگران جدید به‌زودی پخش کند و کمپانی برادران وارنر دیسکاوری تهیه‌کنندگی و ساخت آن را برعهده خواهند داشت. هر فصل این سریال بر اساس یکی از کتاب‌های مجموعه رمان‌های «هری پاتر» ساخته می‌شود و در 10 سال پخش می‌شود. خبر تولید سریال هری پاتر با واکنش‌های مثبت مردم و به‌ویژه طرفداران این مجموعه کتاب روبه‌رو شد هرچند این اولین باری نیست که یک کتاب به‌صورت سریال ساخته می‌شود اما سریال هری پاتر قطعا با سریال‌های دیگر متفاوت خواهد بود و از همین‌الان مخاطبانش مشتاقانه چشم‌انتظار شروع پخش آن هستند. اقتباس از کتاب‌ها در سریال‌ها همیشه موفق بوده از نمونه‌های موفق وطنی گرفته تا نمونه‌های بسیار موفق و پرمخاطب خارجی همگی حکایت از علاقه مردم به موضوعات کتاب‌ها در سریال‌های تلویزیونی و نمایش خانگی و اینترنتی دارد. ساخت سریال براساس کتاب علاوه بر اقبال مخاطبان به فروش بالای کتاب‌ها نیز کمک کرده است. در ادامه نگاهی می‌اندازیم به برخی از پرمخاطب‌ترین سریال‌های ایران و جهان که براساس یک کتاب یا یک مجموعه کتاب ساخته شده‌اند. تعداد آثار ساخته شده براساس کتاب بسیار زیاد است به همین دلیل به‌مرور اجمالی مهم‌ترین آنها می‌پردازیم.

دایی جان ناپلئون

مجموعه تلویزیونی «دایی جان ناپلئون» به کارگردانی ناصر تقوایی در سال ۱۳۵۵ از تلویزیون ملی ایران پخش شد و توانست همان زمان پربیننده‌ترین سریال ایرانی لقب بگیرد. این مجموعه تلویزیونی بر اساس رمانی با همین نام نوشته ایرج پزشک‌زاد ساخته شده بود و غلامحسین نقشینه، پرویز فنی‌زاده، نصرت‌الله کریمی، پرویز صیاد، سعید کنگرانی، محمدعلی کشاورز، اسماعیل داورفر، پروین ملکوتی و بهمن زرین پور در آن به ایفای نقش پرداخته‌اند. «دایی جان ناپلئون» در کنار «هزاردستان» علی حاتمی از سریال‌های ماندگار و مهم ایرانی محسوب می‌شوند.

یاغی و زخم کاری

دو سریال پرمخاطب نمایش خانگی سال‌های 1400 و 1401 یعنی سریال‌های «زخم کاری» و «یاغی» هردو براساس کتاب‌های پرمخاطب و سرشناسی ساخته شده‌اند. زخم کاری به کارگردانی محمدحسین مهدویان است بر پایه رمان بیست زخم کاری نوشته محمود حسینی‌زاد ساخته شد رمانی که برخلاف سریال سرنوشت خوبی نداشته و توقیف شده است بااین‌حال سریال زخم کاری که با تغییرات مختصری در شخصیت‌های رمان ساخته شد توانست با میانگین ۲۰ میلیون دقیقه تماشا یکی از پرمخاطب‌ترین سریال نمایش خانگی لقب بگیرد.

دیگر سریال موفق ایرانی ساخته فیلمساز جوان دیگری است که آن نیز براساس رمانی معاصر ساخته شده است. سریال «یاغی» به کارگردانی محمد کارت هرچند اشاره‌ای به اقتباس از رمان «سالتو» نوشته مهدی افروزمنش ندارد اما با خواندن این رمان می‌توان به شباهت داستان، شخصیت‌ها و سوژه پی برد. سریال یاغی یکی از پرمخاطب‌ترین سریال‌های ایرانی است تاحدی‌که کشور عراق سریالی با نام المتمردیه در ماه رمضان ساخته و پخش کرده است که کپی‌برداری از سریال «یاغی» است.

بازی تاج‌وتخت

پایه داستانی فصل اول پربیننده‌ترین سریال جهان یعنی بازی تاج‌وتخت مدیون کتاب و دنیای فانتزی جرج آر، آر مارتین است. بازی تاج‌وتخت نخستین کتاب از مجموعه رمان فانتزی حماسی «ترانه یخ و آتش»اثر نویسنده آمریکایی جرج آر. آر. مارتین است. این کتاب برای نخستین‌بار در ۶ اوت ۱۹۹۶ منتشر شد و در ژانویه ۲۰۱۱ توسط نیویورک‌تایمز به‌عنوان رمانی پر فروش معرفی شد و داستانش پایه داستانی فصل اول مجموعه تلویزیونی بازی تاج‌وتخت محصول شبکه اچ‌بی‌او است که پخش آن از ۱۷ آوریل ۲۰۱۱ شروع شد.

دکستر

شاید فقط علاقه‌مندان به کتاب‌های فانتزی بدانند که یکی از پربیننده‌ترین سریال‌های جهان براساس مجموعه رمان‌هایی با همین نام ساخته شده است. سریال دکستر سریالی جذاب و دیدنی است که براساس رمان «دکستر رؤیاپردازی تاریک» اثر جف لیندزی ساخته شده است هرچند فصل اول سریال دکستر به رمان نزدیک‌تر است و فیلمنامه سریال با تغییرات بسیاری در فصل‌های بعدی نوشته شده است اما دکستر را هم باید در این فهرست قرار دهیم.

دروغ‌های کوچک بزرگ

سریال دو فصلی «دروغ‌های کوچک بزرگ» براساس رمانی با همین نام نوشته لیان موریارتی ساخته شده است رمانی تک جلدی که پایانش مطابق با فصل اول است اما کارگردان سریال توانسته آن را به دو فصل تبدیل کند. رمان دروغ‌های کوچک بزرگ شخصیت‌پردازی قوی و با جزئیاتی دارد بنابراین کارگردان برای به‌تصویرکشیدن آن زحمت زیادی نکشیده و در واقع رمان را عینا ساخته است.

سرگذشت ندیمه

قطعا اکثر علاقه‌مندان به سینما و کتاب می‌دانند که سریال «سرگذشت ندیمه» بر اساس رمانی با همین نام نوشته مارگارت اتوود ساخته شده است. او یکی از برترین نویسندگان عصر حاضر محسوب می‌شود و داستان کتاب و سریال در مورد یک‌دنیای «و یگان‌شهر» است که در این دنیا تنها برخی از زنان می‌توانند صاحب بچه شوند و این زنان مجبور هستند ندیمه زنانی شوند که نمی‌توانند بچه‌دار شوند. «قدرت، کنترل و حقوق اولیه انسانی» سوژه اصلی کتاب و سریال است و بروس میلر توانسته به بهترین شکل مفاهیم کتاب را به سریال منتقل کند. این سریال از جمله پربیننده‌ترین و پرجایزه‌ترین سریال‌های جهان محسوب می‌شود.

ارباب حلقه‌ها: حلقه‌های قدرت

چشمه جوشان آثار جی.آر.آر.تالکین برای سریال‌ها و فیلم‌ها بعید است به این زودی‌ها خشک شود و از هرکدام از آثار او مجموعه‌ای از سریال‌ها و فیلم‌ها ساخته شده و ساخته خواهد شد. سریال «ارباب حلقه‌ها: حلقه‌های قدرت» مجموعه تلویزیونی آمریکایی در ژانر فانتزی است که بر اساس رمان ارباب حلقه‌ها و ضمایمش اثر جی. آر. آر. تالکین ساخته شده‌است. این مجموعه که به‌دست شورانرهایش جی.دی. پین و پاتریک مک‌کی برای سرویس پخش اینترنتی آمازون پرایم ویدئو ساخته شده، داستان دوران دوم سرزمین میانه را روایت می‌کند که هزاران سال پیش از هابیت و ارباب حلقه‌های تالکین جریان دارد. ارباب حلقه‌ها: حلقه‌های قدرت در ۱ سپتامبر ۲۰۲۲ به نمایش درآمد و فصل نخست آن شامل هشت قسمت بود که آخرین قسمتش در ۱۴ اکتبر نمایش داده شد. این مجموعه به‌طور کلی نقدهای مثبتی را از طرف منتقدان دریافت کرده و در زمینه فیلم‌برداری، جلوه‌های ویژه و موسیقی ستایش شده‌است اما انتقاداتی نیز به‌دلیل سرعت و روند و شخصیت‌پردازی به آن وارد شده‌است.

ارسال نظر

اخرین اخبار
پربیننده‌ترین اخبار