گفت و گو با مهندس محمدگریم افشاری رئیس واحد استخراج شرکت فولادسنگ مبارکه

واحد استخراج؛ ایستگاه نخست تولید در فولادسنگ مبارکه

اینجا نخستین ایستگاه تولید در شرکت فولادسنگ مبارکه است.

واحد استخراج؛ ایستگاه نخست تولید در فولادسنگ مبارکه

اینجا نخستین ایستگاه تولید در شرکت فولادسنگ مبارکه است. در دل کوه‌های سر به فلک کشیده مردانی با همت و اراده حماسه خلق می کنند و کوه در دستانشان چون موم و در برابر اراده و تخصصشان رام و تسلیم است. اینجا واحد استخراج شرکت فولادسنگ مبارکه است و در سالی که گذشت یک میلیون و 839 هزار و 919 تن سنگ آهک استخراج شد تا محصول نهایی حمل شود و برسد به دست بزرگترین صنعت خاورمیانه. هم و غم جمع 30 نفره از مهندسان، متخصصان، کارشناسان و کارگران واحد استخراج شرکت فولادسنگ مبارکه یک چیز است که نبض تولید آهک در شرکت فولاد مبارکه از اینجا جان بگیرد.

آغاز داستان تولید در شرکت فولادسنگ مبارکه از همین واحد استخراج آغاز می‌شود. حفاری با مواد ناریه و انفجار، سنگ کنده شده از دل کوه را در مسیر تولید قرار می‌دهد تا پولادمردان واحد استخراج خستگی‌ناپذیر و با اراده با به خطر انداختن جان، کانسار سنگ آهک را در فرایند تولید مورد نیاز صنایع فولاد کشور درآورند و علم و اراده را یک‌جا درخدمت تولید صنعت کشور به کار گیرند.

محمدکریم افشاری، رئیس واحد استخراج شرکت فولادسنگ مبارکه، از زحمات نیروهای متخصص و کاربلد واحد استخراج شرکت فولادسنگ مبارکه تشکر می‌کند و با خوشرویی دستی بر شانه کارگر نمونه‌اش می زند و در یک جمله موفقیت در واحد استخراج را در سه کلمه «عشق به خدمت» خلاصه می‌کند و توضیح می‌دهد: واحد معدن اولین بخش از زنجیره تولید در شرکت فولادسنگ مبارکه است. ما در این واحد سنگ را از کوه جدا می‌کنیم تا برای واحد خردایش و دانه‌بندی و کوره‌های آهک‌سازی آماده شود تا در نهایت محصول نهایی برای شرکت مادر، فولادمبارکه، ارسال گردد.

افشاری مروری بر تاریخچه تاسیس شرکت فولادسنگ مبارکه دارد و تاکید می کند که منطقه حوض‌ماهی از نظر کیفیت سنگ آهک ممتاز است و طبق مستندات موجود در سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان، از سال 1369 که بهره‌برداری از این معدن آغاز شده است تا به امروز، به نیمه عمر معدن نزدیک شده‌ایم و امید داریم در این معدن، کانسار سنگ‌آهک تا 20 سال آینده به بهره‌برداری برسد.

فولادسنگ مبارکه

وی با اشاره به اینکه تا کنون 20 پله معدنی در شرکت فولادسنگ مبارکه استخراج شده است، اظهار می‌کند: از سال تاسیس شرکت فولادسنگ مبارکه تا به امروز، میزان ذخیره و ظرفیت استخراج از یک میلیون تن در سال به دو میلیون و 100 هزار تن در سال افزایش یافته است که در واقع به یک افزایش دو برابری دست یافتیم که در نوع خود رکورد محسوب می‌شود. در پنج سال گذشته، به رغم ثابت ماندن نیروی انسانی و فرسودگی قطعات و تجهیزات استخراج با بهره‌گیری از روشهای نوین جهانی بهره‌وری را افزایش دادیم و میزان استخراج در سال 1400 با یک میلیون و 420 هزار تن به یک میلیون و 800 هزار تن در سال 1401 افزایش یافته است و به رشد تولید معادل 30 درصد در واحد استخراج دست یافتیم.

افشاری با بیان اینکه «خرج ویژه» به عنوان یکی از پارامترهای بهره‌وری معدن حاکی از میزان ماده منفجره برای استخراج یک تن سنگ‌آهک است، می گوید: در سال 1400، خرج ویژه معادل 141 گرم بر تن بود که در سال گذشته به 135 گرم بر تن کاهش یافت که در نوع خود بی‌نظیر است که دلالت بر بهره‌گیری از روشهای نوین در واحد استخراج شرکت فولادسنگ مبارکه دارد که در نهایت منجر به مصرف بهینه ماده انفجاری در فرایند استخراج شده است.

رئیس واحد استخراج شرکت فولادسنگ مبارکه با اشاره به اینکه درسال گذشته در بخش حفاری ویژه میزان یک صدم درصد نسبت به مدت مشابه در سال 1400 بهبود حاصل شد، اضافه می‌کند: در سال 1400 میزان 56 هزار و 700 متر حفاری داشتیم که در سال گذشته به 69 هزار و 448 متر ارتقا یافت که شواهد آماری مذکور نشان می‌دهد واحد استخراج شرکت فولادسنگ مبارکه، سال بهره‌وری را پشت سر گذاشته است و امیدواریم در سال 1402 با اقدامات اصلاحی مبتنی بر روشهای نوین جهانی بتوانیم میزان تولید و بهره‌وری را افزایش دهیم.

وی با تاکید بر اینکه در واحد استخراج شرکت فولادسنگ مبارکه برنامه های اصلاح ریزدانه و شبکه آتش‌باری، افزایش ظرفیت انبارک‌های مواد ناریه و توسعه بخش حمل و نقل و ماشین‌آلات در سال جاری هدف‌گذاری شده است، می‌گوید: امیدواریم نتایج برنامه‌های اصلاحی در اواسط تابستان مشخص شود و در پایان سال «رشد تولید» به هدف استخراج 2 میلیون تن سنگ آهک در سال نائل شویم.

افشاری یکی از چالش‌های واحد استخراج را تامین مواد ناریه می‌داند و توضیح می‌دهد: اگرچه در سال گذشته با محدودیت‌هایی در روند تامین و توزیع مواد ناریه مواجه بودیم اما این محدودیت‌ها خللی در روند تولید نداشت.

وی با اشاره به اهمیت بخش‌های تعمیرگاه ماشین آلات و حمل و نقل در واحد استخراج، می‌گوید: کارشناسان بخش تعمیرگاه ماشین آلات از بهترین متخصصان شرکت هستند که با هنر و مهارت فنی خود تجهیزات و ماشین آلات شرکت را تعمیر می‌کنند که به صرفه‌جویی ریالی ارزنده‌ای منجر می‌شود و همچنین بخش حمل و نقل با محدودیت‌های بسیار دست به گریبان است که فقط عشق به کار و همت و اراده همکاران من در این واحدها باعث شده که اختلالی در نحوه تولید شکل نگیرد و از همه آنها تشکر می‌کنم.

مدیر واحد استخراج شرکت فولاد سنگ مبارکه در پایان ضمن تشکر از حمایت‌های مدیرعامل و هیات مدیره شرکت فولادسنگ مبارکه، تاکید می‌کند: واحد استخراج نخستین ایستگاه تولید در زنجیره معدن است و پولادمردان واحد استخراج بدون چشم‌داشت و ادعایی جان بر کف ریسک انفجار را تقبل می کنند و مخاطراتی که آنها را تهدید می‌کند به جان می خرند؛ با انگیزه «عشق به خدمت» و من به عنوان مدیر واحد استخراج، قدردان زحمات تک تک آنها هستم و امیدوارم با همین عشق به خدمت کمبودها را در راه اعتلای صنعت کشور به جان بخریم و در راه سازندگی و اعتلای وطن بکوشیم.

ارسال نظر