مناسبت‌های تقویمی خوراکی برای گردشگری غذا

غذا یکی از پایه‌ترین مولفه‌های تجربه گردشگری است. با این که بخشی جدایی‌ناپذیر تجربه ما از گردشگری است تنها در سال¬های اخیر در جایگاه اصلی خود دررابطه‌با مباحث گردشگری موردمطالعه واقع شده است.

مناسبت‌های تقویمی خوراکی برای  گردشگری غذا


غذا یک‌زبان مشترک است؛ غذا یکی از پایه‌ترین مولفه‌های تجربه گردشگری است. با این که بخشی جدایی‌ناپذیر تجربه ما از گردشگری است تنها در سال¬های اخیر در جایگاه اصلی خود دررابطه‌با مباحث گردشگری موردمطالعه واقع شده است. گردشگری غذایی از سرفصل‌های جدید، جذاب، متنوع و بسیار مورد اقبال صنعت گردشگری جهان است كه امروز حتی به‌عنوان بخشی جدایی‌ناپذیر با سایر انواع گردشگری‌ها همراه شده و گاه از آنها پیشی گرفته است. در عصر كنونی به‌تدریج گردشگران در بخش‌های مختلف تاریخی، ورزشی، طبیعی، فرهنگی و غیره به استفاده از غذاهای بومی، سنتی و محلی گرایش بالایی پیدا کرده‌اند و همین پایه‌ای برای پیدایش گردشگری غذایی شده است. علاقه گردشگران به غذا و گردشگری غذا تا جایی پیش رفته که ۸۶ درصد گردشگران، غذا را به‌عنوان یکی از بهترین تجربیات گردشگری خود معرفی کرده‌اند. توجه به این آمار نشان می‌دهد غذا می‌تواند سمبل و نماد و برندی برای معرفی مقصد گردشگری باشد.

ادامه از صفحه یک: نباید فراموش کرد گردشگری غذا سهم چشمگیری در گردشگری دارد، چنان که حدود ۲۰۰ میلیارد دلار از اقتصاد گردشگری دنیا به گردشگری غذا بازمی‌گردد و هر گردشگری بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ دلار در سفرهای خود برای خوراک هزینه می‌کند. تنها اتکا به همین یکی دو آمار اعلام شده ضرورت توجه به گردشگری غذا را برای کشور ما و در مقیاسی کوچک‌تر دیار نصف جهان که دارای تنوع‌های بسیار زیاد غذایی است بیش‌ازپیش نمایان می‌کند. توجه به این نکته نیز اساسی است که غذاهای ایرانی یکی از سه مکتب غذایی در دنیا به‌حساب می‌آیند و در کنار غذاهای چینی و رومی قرار می‌گیرند؛ اما جای خالی آنها در منوی رستوران‌های داخلی احساس می‌شود و هنوز جایی در حوزه بین‌المللی ندارند. داشتن مناسبت‌های ملی و مذهبی و خوراک‌ها و غذاهایی که در این ایام توسط اهالی هر منطقه از کشور به رسمی دیرینه پخت می‌شود شاید مهم‌ترین ظرفیتی است که سال‌ها به‌راحتی از کنار آن گذر کرده‌ایم و نتوانسته‌ایم آن‌چنان که بایدوشاید بهره‌گیری لازم را داشته باشیم. سال‌هاست غذاهای سنتی زیادی در کشور برای مسافران پخت شده و مورد استقبال نیز قرار گرفته؛ اما تاكنون گامی برای معرفی این غذاها و برندسازی آنها به‌عنوان بخشی از صنعت گردشگری برداشته نشده است. ماه رمضان و غذاهای سنتی سفره افطار که برای این ماه تهیه می‌شود توانایی آن را دارد که با برگزاری جشنواره‌ای در سطح بین‌الملل به کل جهان نه‌تنها آداب‌ورسوم که غذاهای سنتی نیز ارائه شود. همین روند در مناسبت‌هایی دیگر همچون محرم و ایام نوروز می‌تواند راهگشا در صنعت پر سود گردشگری غذا باشد.

ارسال نظر