به بهانه برگزاری نمایشگاه صنعت نساجی

جدال شهرک پوشاک اصفهان با موانع

سال‌هاست که اهالی صنف پوشاک نساجی اصفهان در انتظار تأسیس شهر پوشاک هستند شهرکی که از آن تحت عنوان متحول کننده صنعت نساجی نصف جهان تعبیر شده و گفته می‌شود اهدافی نظیر بهره‌مندی از ظرفیت‌ها و تجربه‌های قطب صنعت نساجی کشور، اشتغال‌زایی و رونق بخشی به نساجی و پوشاک برای تشکیل آن موردنظر است.

جدال شهرک پوشاک اصفهان با موانع

اصفهان امروز - نفیسه زمانی نژاد

سال‌هاست که اهالی صنف پوشاک نساجی اصفهان در انتظار تأسیس شهر پوشاک هستند شهرکی که از آن تحت عنوان متحول کننده صنعت نساجی نصف جهان تعبیر شده و گفته می‌شود اهدافی نظیر بهره‌مندی از ظرفیت‌ها و تجربه‌های قطب صنعت نساجی کشور، اشتغال‌زایی و رونق بخشی به نساجی و پوشاک برای تشکیل آن موردنظر است.

احیای دوران شکوهمند نساجی اصفهان

اصفهان را یکی از قطب‌های اصلی نساجی کشور برشمرده‌اند زیرا صنعت نساجی آن نسبت به سایر صنایع سرآمد است.

ازاین‌روست که با تأکید بر پیشینه درخشان این صنعت در استان بارها تأکید بر برندسازی پوشاک این شهر شده است.

که ظاهراً اقداماتی چون راه‌اندازی شهرک پوشاک در این استان در همین راستا است. چه‌بسا چنین شهرکی به‌عنوان حقی برای اصفهان با پیشینه‌ای پرآوازه درزمینه نساجی قلمداد می‌شود.

شهرکی که با مزایای فراوانی چون اشتغال‌زایی برای بالغ‌بر 100 هزار نفر و تولیدات انبوه کالا می‌تواند تحولی در صنعت این دیار به وجود آورد.

واقعیت آن است مدت‌ها بود قطب صنعت نساجی کشور با رکود بالایی دست‌به‌گریبان شده به‌طوری‌که تعطیلی بسیاری از کارخانه‌های بزرگ را به دنبال داشت و اصناف خرد این مجموعه نیز تعطیل، ورشکسته و یا آنکه با حداقل ظرفیت در شرایط بسیار ناخوشایندی بسر می‌بردند. هرچند اکنون برخی از فعالان این حوزه از بهبود نسبی شرایط صنعت نساجی خبر می‌دهند.

اما موضوع قابل‌توجه آنکه در تمام این سال‌های کسادی و حتی رونق یابی، متولیان و مسئولان این بخش درصدد ارائه راهکارهایی برای تحول این صنعت بوده‌اند. چراکه پوشاک و نساجی از صنایع پر قدمت، سودآور، اشتغال‌زا و استراتژیک این دیار محسوب می‌شود و می‌بایست برای دوامشان نهایت تلاش را کرد و با همین رویکرد هم از مدت‌ها قبل، اندیشه تأسیس شهرکی برای پوشاک نساجی اصفهان شکل گرفت.

حال‌آنکه در همین دوران به‌غیراز اصفهان، ایده ایجاد شهرک‌های نساجی در چند استان دیگر تهران، یزد و قم هم ایجاد شد و قرار بر راه‌اندازی آن‌ها بوده اما هرکدام با موانع و مشکلاتی روبرو شدند به‌طوری‌که اکنون حتی یک شهرک پوشاک هر درکل ایران تأسیس نشده است.

که در میان همه این شهرک‌ها بزرگ‌ترین و کامل‌ترین آن‌ها قرار بود در اصفهان راه‌اندازی شود تا با ایجاد چنین مرکزی، باری دیگر دوران شکوهمند نساجی احیا شود اما همچنان موانع راه‌اندازی برای این شهرک، فراوان است.

برابری با رقبا

مطالعات نشان می‌دهد بسیاری از کشورهایی که صنعت پوشاک آن‌ها دچار تحول شده است از ایجاد شهرک‌های پوشاک، فعالیت‌های خود را شروع کرده‌اند. چراکه با یکجا بودن صنایع پوشاک در یک محل و در کنار همدیگر بودن به‌غیراز ایجاد رقابت سالم امکان استفاده از خدمات یکدیگر نیز فراهم می‌شود.

براین اساس ضرورت دارد گام‌هایی جدی‌تر و قوی‌تر نیز در جهت راه‌اندازی شهرک پوشاک اصفهان نیز برداشته شود. تا استانی که بنا به گفته مسئولانش حدود ۴۰ درصد صنعت نساجی کشور را پوشش می‌دهد بتواند باوجوداین شهرک حلقه نهایی زنجیره صنعت نساجی خود را تکمیل نماید و سهم خود را از تولید پوشاک در کشور ارتقا دهد؛ و البته گذشت زمان مزایای آن را هم روشن‌تر خواهد نمود. زیرا به گفته فعالان این حوزه با افزایش تولیدات پوشاک رقابت هم بالاتر رفته و درنتیجه کیفیت و تنوع لباس نیز بیشتر می‌شود؛ و درنهایت باوجود تولیدات بالا قیمت‌ها افت می‌کنند. از طرفی هم با ایجاد چنین مرکزی، تولید پوشاک با تجهیزات پیشرفته و به روش مدرنی انجام خواهد گرفت.

به‌طوری‌که بنا به گفته کارشناسان با شروع به کار این شهرک سالانه 5 میلیارد دلار پوشاک تولید می‌شود و با رقابت با رقبای خارجی، می‌توان تا میزان زیادی از واردات پوشاک جلوگیری کرد.

گفتنی است که متأسفانه در چند سال گذشته گشودن دروازه‌های واردات پوشاک، آسیب بسیاری به تولیدکنندگان داخلی وارد آورد. درحالی‌که محدودیت‌هایی برای واردات می‌تواند تأثیری چشمگیر در رونق صنعت پوشاک داشته باشد به آن شرط که با بهره‌گیری از تکنولوژی‌های نوین، ماشین‌آلات و دانش روز بتوان جایگزین مناسبی برای پوشاک خارجی فراهم آورد.

قطعاً نساجی، نیازمند زنجیره‌ای است که بتواند کاستی‌ها وخلا های این صنعت را بپوشاند و آن‌هم با تأسیس شهرک پوشاک نساجی تکمیل خواهد شد.

شهرک پوشاک در حال گذراندن مراحل مصوبات نهایی

اما مسئولان و کارشناسان در ارتباط با شکل‌گیری شهر پوشاک موانع و چشم‌انداز آنچه می‌گویند؟

امیرحسین کمیلی مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان در ارتباط با راه‌اندازی چنین شهرکی اظهار می‌کند:این استان با برخورداری از شرکت‌های فراوان فعال درزمینه تولید الیاف، نخ و پارچه، حدود ۴۰ درصد صنعت نساجی کشور را پوشش می‌دهد. او با تأکید بر اهمیت شهرک پوشاک در استان اصفهان ادامه می‌دهد: جانمایی شهرک پوشاک استان انجام‌شده و در حال گذراندن مراحل مصوبات نهایی خود است تا در سال جاری راه‌اندازی شود.پیش‌ازاین نیز امیررضا نقش معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان با اشاره به موافقت ضمنی سازمان حفاظت محیط‌زیست برای ایجاد شهرک پوشاک اصفهان گفته بود اگر مجوز‌ها و استعلام‌های لازم گرفته شود، مجوز شورای برنامه‌ریزی استان نیز ظرف حداکثر یک ماه صادر می‌شود. که گویا با توجه به شواهد و اظهارات ارائه‌شده هنوز این مراحل سپری نشده است.

موانع ایجاد شهرک پوشاک، فراوان است

در همین زمینه سید آرش امامی مدیرعامل شهرک پوشاک اصفهان بابیان اینکه تابه‌حال 4 پروژه برای شهرک پوشاک اصفهان در دست اقدام بوده و هیچ‌کدام محقق نشده‌اند به اصفهان امروز می‌گوید: پیشنهاد ایجاد شهرک فعلی که چهارمین مورد است دردی ماه سال 97، در جلسه استانداری مطرح وازآن پس تاکنون، در حال پیگیری بوده است.وی تصریح می‌کند: محل فعلی که برای این شهرک موردنظر است در ضلع جنوبی شهرک صنعتی کمشچه واقع‌شده است. ضلع شرقی این نقطه بر اتوبان شهید سلیمانی قرارگرفته و شاهراه اصلی شمال و جنوب کشور است ازلحاظ فاصله با مرکز شهر و قرارگیری در کنار یک شهرک صنعتی برای انتقال زیرساخت‌های لازم محلی مناسب است.این کارشناس می‌افزاید:اما آنچه قابل‌تأمل بوده که در این سال‌ها موانعی بر سر راه ایجاد آن بوده است از زمین تا ارائه زیرساخت لازم، موانع و محدودیت‌های محیط زیستی و؛ که هرکدام مانعی برای ایجاد این شهرک بوده است. این‌چنین که هنوز زمان مشخصی را برای ایجاد شهرک پوشاک نمی‌توان اعلام کرد.وی اظهار می‌کند: با تأسیس چنین شهرکی تحولی بزرگ در صنعت نساجی شکل خواهد گرفت.

پیگیری منسجم وجود ندارد

همچنین مرتضی منصوری فعال و معاون سابق اتحادیه تولیدکنندگان محصولات نساجی به اصفهان امروز می‌گوید: با توجه به اینکه اصفهان قطب پارچه ایران بود تقریباً 10 سال قبل تصمیم بر تأسیس شهرک پوشاک در آن گرفته شد. این‌گونه که مانند برخی از کشورهای پیشرو در زمینه نساجی و پوشاک، فعالان این حوزه با قرارگیری دریک مجموعه بتوانند فعالیت منسجم‌تری را با انجام حمایت‌های لازم و کافی داشته باشند.

وی تصریح می‌کند: اما در این سال‌ها موانع به حدی بوده که اکنون هیچ چشم‌اندازی برای راه‌اندازی این شهرک وجود ندارد و البته در استان‌های دیگر هم‌چنین شهرکی مجوز راه‌اندازی نگرفت.به گفته منصوری فعلاً کار تا این مرحله پیشروی داشته است که محل تأسیس این شهرک در سمت کمشچه موردتوافق قرارگرفته است؛ اما مشکلات اداری زیادی وجود دارد که مهم‌ترین محدودیت‌ها از سوی اداره محیط‌زیست است با توجه به اینکه صنعت پوشاک آلایندگی ندارد اما این ارگان در ارائه تأییدیه موانعی را موجب می‌شود.به گفته این فعال درمجموع متولی که به‌طورجدی و قاطع پیگیر این مسئله باشد هنوز وجود ندارد. افرادی هم که در حال حاضر مصمم به پیگیری هستند هرکدام به‌نوعی با مانع برمی‌خورند.

وی خاطرنشان می‌کند: قطعاً تأسیس شهرک پوشاک و رسیدن به مرحله رونق گیری نیاز به سکان‌دارانی دارد که هرکدام با حمایت‌های لازم، بخشی از این مسئولیت را بر عهده گیرند و به طور دائم و منسجم پیگیر امور آن باشند وگرنه با شرایط کنونی چندان امیدواری به راه‌اندازی آن در آینده‌ای نزدیک نیست.

ارسال نظر

اخرین اخبار
پربیننده‌ترین اخبار