مجموعه آموزشی «۳۶۰ درجه» رونمایی شد

12 ژوئن برابر با ۲۲ خرداد هرسال روز جهانی مقابله با کار کودکان است. روز جهانی کار از سال ۲۰۰۲ به‌منظور افزایش آگاهی و جلوگیری از کار اجباری کودکان، توسط سازمان جهانی کار به‌روز مقابله با کار کودکان نام‌گذاری شد.

مجموعه آموزشی «۳۶۰ درجه» رونمایی شد

12 ژوئن برابر با ۲۲ خرداد هرسال روز جهانی مقابله با کار کودکان است. روز جهانی کار از سال ۲۰۰۲ به‌منظور افزایش آگاهی و جلوگیری از کار اجباری کودکان، توسط سازمان جهانی کار به‌روز مقابله با کار کودکان نام‌گذاری شد. بنا بر اعلام یونیسف در سال 2022 نزدیک به 160 میلیون نفر در جهان کودک کار وجود دارند و تقریبا از هر 10 کودک در جهان یک نفر کودک کار محسوب می‌شود. بر اساس آخرین آمار به دست رسیده میزان کودکان کار در کشور به نرخ 85/7 درصد رسیده است. امروزه بالغ‌بر 85 د درصد کودکان کار از اتباع دیگر کشورها هستند. در حال حاضر در استان اصفهان نیز بیش از یک هزار کودک کار وجود دارد که بر اساس پیش‌بینی‌ها این عدد بسیار بیشتر است. امروزه یکی از راهکارها در خصوص رفع آسیب اجتماعی ایجاد فرهنگ‌سازی صحیح در جهت مقابله با آن آسیب است. به همین خاطر مجموعه شهرداری اصفهان با همکاری اداره کل بهزیستی اصفهان و تشکل‌های مردم‌نهاد یک مجموعه آموزشی به نام «۳۶۰ درجه» را تهیه کرده‌اند که این مجموعه می‌تواند تأثیر بسزایی در جهت کاهش آسیب‌های اجتماعی داشته باشد. اولین موضوع این مجموعه آموزشی با عنوان «کودک کار و کار کودک» با حضور مسئولان شهری و فعالان تشکل‌های مردم‌نهاد در کتابخانه مرکزی شهرداری اصفهان رونمایی شد.
رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان در آیین افتتاحیه مجموعه آموزشی «۳۶۰ درجه» گفت: در حال حاضر برنامه‌های مختلفی برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی نظیر کار کودک انجام گرفته است و امیدواریم با اجرای این برنامه‌ها شاهد فرارسیدن روزی باشیم که دیگر کودک کار در کشور وجود نداشته باشد.
منوچهر مهروی پور با اشاره به اینکه از چند ماه گذشته به‌طور جد پیگیر موضوع مقابله با کودک کار هستیم، بیان کرد: یکی از مهم‌ترین اولویت‌های شورای شهر این است که شهرداری صرفا یک نهاد خدماتی نباشد و در کنار فعالیت‌های خود اقداماتی در جهت رفع آسیب‌های اجتماعی انجام دهد. در حال حاضر در حوزه کودکان کار 14 دستگاه باید فعالیت کنند تا این آسیب اجتماعی برطرف شود؛ اما دراین‌بین پنج دستگاه وظیفه مهم‌تری نسبت به سایر دستگاه‌های اجرایی دارند. وزارت کشور، شهرداری، قوه قضائیه و بهزیستی نقش بیشتری در جهت مقابله با مسئله کودک کار دارند و با هم‌افزایی بین دستگاهی می‌توان تا حد زیادی با این آسیب اجتماعی مقابله کرد. البته در کنار نهادهای دولتی مؤسسات مردم‌نهاد و گروه‌های جهادی نیز باید کمک کنند تا این آسیب برطرف شود.
او ادامه داد: طی چند ماه گذشته کارگروهی توسط مجموعه شهرداری و شورای شهر در جهت مقابله با کار کودکان تشکیل شده است که جلسات آن به‌صورت ماهانه برگزار می‌شود. مؤسسات مردم‌نهاد فعال در زمینه کودکان کار مؤسساتی هستند که ارتباط خوبی با مردم دارند. به همین خاطر از آن‌ها تقاضا داریم در جلسات ماهانه این کارگروه شرکت کنند تا با ارائه پیشنهادات سازنده بتوانیم آسیب‌های اجتماعی را به حداقل برسانیم.رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان، اصلاح قوانین ملی در حوزه حقوق کودکان را ضروری دانست و افزود: لازم است سیاست‌های شهری را نیز در این زمینه تغییر داد. ما در مجموعه شورای شهر اگر احساس کنیم که به یک ریل‌گذاری جدید نیاز است این کار را با همکاری اعضا انجام خواهیم داشت. باید در کنار این کارگروه بحث ظرفیت‌سازی برای بروز استعدادهای کودکان را مهیا کنیم و پیگیر این موضوع هستیم.
لیدرهای کودکان کار شناسایی شوند
معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی استان اصفهان نیز در این آیین بیان کرد: برگزاری چنین جلساتی به‌منظور هم‌افزایی بیشتر میان دستگاه‌های دولتی با تشکل‌های مردم‌نهاد ضروری است و می‌تواند اقدام مهمی در جهت رفع آسیب‌های اجتماعی باشد. در حال حاضر در کارگروه اجتماعی استان یک کارگروه خاصی به نام کودکان کار و خیابانی وجود دارد و ماهانه جلسات آن به‌صورت متداوم برگزار می‌شود. اکنون 13 دستگاه دولتی عضو آن هستند و در خصوص ساماندهی و توانمندسازی کودکان کار راهکارهایی در هر جلسه مطرح می‌شود.عبدالرضا اسماعیلی با بیان اینکه پیش‌تر، فراهم کردن مکان برای نگهداری کودکان خیابانی عمده مشکل ما بود، اضافه کرد: مکانی که برای نگهداری کودکان خیابانی نیاز داشتیم و باید مرمت می‌شد شهرداری بازسازی و تعمیر کرد و مجوز آن صادر شد که اواخر اسفندماه سال گذشته تحت عنوان مرکز مراقبتی پویندگان مهر آغاز به کار کرد.
وی در خصوص مجموعه آموزشی 360 درجه گفت: در این مجموعه محتواهای مناسبی در نظر گرفته شده است که می‌تواند یک فرهنگ‌سازی مناسب را در میان مردم در خصوص نوع رفتار با کودکان کار ایجاد کند.
معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی استان اصفهان با اشاره به اینکه امروزه یکی از معضلات بزرگ در زمینه کودکان کار موضوع لیدرهای آن کودکان است، گفت: این لیدرها باید شناسایی شوند. با شناسایی آن‌ها می‌توان 50 درصد از راه مقابله با کار کودک طی کرد. اکنون بیش از 90 درصد از درآمد این کودکان به لیدرها می‌رسد و این افراد از کودکان سوءاستفاده اقتصادی می‌کنند. طی دو ماه گذشته در موسسه پویندگان مهر 110 مورد جدید داشتیم که 99 نفر از آن‌ها اتباع بودند. متأسفانه اکثر کودکان کار از اتباع هستند و این معضلی بدی است.
در ادامه این آیین؛ مدیرکل پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری اصفهان اظهار کرد: کودکان کار تحت پوشش یکسری از لیدرها فعالیت می‌کند که آن‌ها از کودکان سوءاستفاده می‌کنند. به همین خاطر باید آن‌ها را شناسایی کرد تا بتوان با آسیب اجتماعی کودک کار مقابله کرد. به همین منظور باید همه سازمان‌های مربوطه دست‌به‌دست هم بدهند تا و با مشارکت یکدیگر در این حوزه فعالیت کنند.
روح‌الله ابوطالبی ادامه داد: شناسایی لیدرها از اولویت‌های اصلی شهرداری اصفهان است و تا به امروز عده‌ای از آن‌ها دستگیر شده‌اند.
او خاطرنشان کرد: همکاری تشکل‌های مردم‌نهاد با مجموعه شهرداری اصفهان و بهره‌گیری از نظرات آن‌ها باعث خواهد شد تا مقابله جدی با مسئله کودک کاری شکل گیرد و با این اقدام شهرداری اصفهان در اجرای فعالیت‌های خود در جهت رفع تخلف اقدامات خوبی انجام دهد.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار