بازیگران روی صندلی کارگردانی

جواد عزتی تازه‌ترین بازیگری است که قرار است با فیلمی تحت عنوان «تمساح خونی» بر روی صندلی کارگردانی بنشیند.

بازیگران روی صندلی کارگردانی

کارگردانی عرصه‌ای است که بسیاری از اهالی هنر علاقه‌مند هستند آن را حداقل برای یک‌بار هم شده و در قالب حتی یک فیلم کوتاه نیز تجربه کنند. حتی بسیاری از اهالی فرهنگ نیز ردپایی در ساخت فیلم و تصویر جهان‌بینی‌شان در قالب تصویر را داشته‌اند. بازیگران اما در این عرصه پیشتاز بوده‌اند و اتفاقا کارگردانان موفقی نیز از میان بازیگران کوچ کرده از بازی به کارگردانی به سینما و تلویزیون معرفی شده است.

جواد عزتی تازه‌ترین بازیگری است که قرار است با فیلمی تحت عنوان «تمساح خونی» بر روی صندلی کارگردانی بنشیند.


جواد عزتی بازیگر سینما و تلویزیون که در این سال‌ها در فیلم‌های سینمایی و سریال‌های شبکه نمایش خانگی در نقش‌های چالش‌برانگیز خوش درخشیده است این بار قرار است در پروژه‌ای سینمایی کارگردان باشد هرچند با کارگردانی و فیلم‌نامه‌نویسی چندان بیگانه نیست و تئاترهای بسیاری را کارگردانی کرده و در کارهای اخیر خود مانند فیلم سینمایی «کت‌چرمی» به کارگردانی حسین میرزامحمدی و «مرد بازنده» به کارگردانی محمدحسین مهدویان سهمی فراتر از یک بازیگر در مرحله نوشتن فیلمنامه داشته است. عزتی این بار با همکاری کامران حجازی در مقام تهیه‌کننده برای کارگردانی فیلم سینمایی «تمساح خونی» درخواست پروانه ساخت داده است و با صورت صدور پروانه ساخت برای این فیلم سینمایی جواد عزتی هم وارد فهرست بازیگرانی می‌شود که کارگردانی را نیز تجربه کرده و باید دید مانند دیگر همکارانش موفق خواهد بود.

هومن سیدی

هومن سیدی بازیگر یا هومن سیدی کارگردان؟ قطعا با ساخت سریال پرطرف‌دار همچون قورباغه همه می‌گویند هومن سیدی کارگردان. هومن سیدی بازیگری را در سینما از سال 83 با فیلم یک‌تکه نان آغاز کرد اما سال 89 برای اولین‌بار تصمیم به کارگردانی گرفت و موفق هم بود. فیلم‌های سینمایی آفریقا، سیزده، اعترافات ذهن خطرناک من، خشم و هیاهو و مغزهای کوچک زنگ‌زده از ساخته‌های این کارگردان جوان است و سریال قورباغه اولین تجربه کارگردانی او در نمایش خانگی است که از جمله موفق‌ترین سریال‌های این پلتفرم نمایش نیز محسوب می‌شود.

هومن سیدی آفریقا اولین فیلم بلند سینمایی هومن سیدی

مهران مدیری ،رضا عطاران و رفقا

بازیگران کمدی ایران بیشترشان روی صندلی کارگردانی نیز نشسته‌اند و اتفاقا آثارشان از بهترین‌های تلویزیون و سینما نیز بوده. سعید آقاخانی، جواد رضویان، مجید صالحی، مهران غفوریان، رضا عطاران و مهران مدیری ازجمله مهم‌ترین بازیگران طنز در ایران هستند که کارگردانی بهترین سریال‌های طنز را نیز از آن خود کرده‌اند. سری سریال‌های زیر آسمان شهر به کارگردانی مهران غفوریان و نون خ به کارگردانی سعید آقاخانی از مشهورترین آثار صداوسیما هستند که محصول فرزندان همین سازمان است. اما در میان یادگاران جنگ 77 که همگی بازیگران مطرح و کارگردانان خوش‌فکری شدند رضا عطاران و مهران مدیری جایگاه ویژه‌تری به‌عنوان کارگردان دارند. بهترین آثار تلویزیونی که در خاطرجمعی ایرانی‌ها نقش بسته به کارگردانی این دو چهره ساخته شده است.

رضا عطاران بازیگری را از سال 60 با تئاتر آغاز کرد و سال 69 با سریال بیداران به تلویزیون آمد و فیلم کلید ازدواج در سال 76 اولین تجربه سینمایی او محسوب می‌شود. عطاران بعد از چند سال بازیگری تصمیم به کارگردانی گرفت و به‌عنوان کارگردان هنری یا کارگردان در مجموعه‌هایی مانند سیب خنده، مجید دلبندم، قطار ابدی، کوچه اقاقیا، خانه‌به‌دوش، متهم گریخت، بزنگاه، ترش‌وشیرین و سه‌درچهار حضور داشت. فیلم دراکولا، رد کارپت و خوابم می آد سه فیلم سینمایی هستند که رضا عطاران کارگردانی آن را برعهده داشت.

رضا عطاران

مهران مدیری چهره‌های سرشناس دیگری است که در عرصه کارگردانی موفق بوده و هم اکنون نیز مشغول ساخت تازه‌ترین فیلم خود با نام «ساعت 6 عصر» است. او حضور در دنیای هنر را از 16 سالگی با بازیگری در تئاتر آغاز کرد و بعد از آن وارد رادیو شد و به گویندگی و بازیگری در نمایش‌های رادیویی پرداخت و اولین تجربه کارگردانی‌اش در سال 72 در کنار داریوش کاردان رقم خورد و بعد از آن به فعالیت‌هایش در دنیای هنر به‌عنوان بازیگر و کارگردان به‌صورت همزمان ادامه داد. سریال هایی همچون ساعت خوش، شب‌های برره، پاورچین، نقطه‌چین، مرد هزار چهره و در حاشیه برای صداوسیما و قهوه تلخ، ویلای من، شوخی کردم و هیولا برای نمایش خانگی و فیلم سینمایی ساعت پنج عصر را برای سینما کارگردانی کرده است. کارنامه سریالی مهران مدیری پربار بوده و می‌توان از او را یکی از پنج چهره مهم و تأثیرگذار در تاریخ کمدی ایران در کنار رضا عطاران نام برد.

مهران مدیری

سعید آقاخانی بازیگر سینما و تلویزیون یکی دیگر از چهره‌هایی است که روی صندلی کارگردانی نشست. او سال 72 با سریال پرواز 57 مهران مدیری به دنیای بازیگری راه یافت و فیلم کلید ازدواج در سال 76 اولین تجربه سینمایی او بود. سعید آقاخانی بعد از چند سال بازیگری به سراغ کارگردانی رفت و اولین‌بار سال 81 مجموعه قصه‌های شبانه را کارگردانی کرد و بعد از آن سریال عید امسال، زن‌بابا، خوش‌نشین‌ها، راه در رو، نقطه سر خط، دزد و پلیس، خروس، روزهای بد به در، بیمار استاندارد، شب عید، نون خ 1 و 2 را کارگردانی کرد.

جواد رضویان بازیگر طناز کشورمان یکی دیگر از بازیگرانی است که کارگردانی را تجربه کرده است. او بازیگری را از حدود سال 73 آغاز کرد و با مجموعه سیب خنده به تلویزیون آمد و سال 83 با فیلم شارلاتان به دنیای سینما راه یافت. رضویان سریال‌هایی چون ارث بابام، قرارگاه مسکونی، کسی خوابه، مهمانان ویژه و سه شو را در کارنامه هنری‌اش دارد و فیلم ویدئویی لیموترش و به روح پدرم از دیگر ساخته‌های او است و در سینما هم فیلم اکران نشده کمی شیرین بسی فرهاد و زهرمار از ساخته‌های اوست.

نیکی کریمی

در میان بازیگران زن سینمای ایران چهره‌های کمی از بازیگری مسیر حرفه‌ای خود را به سمت کارگردانی هدایت کرده‌اند. نیکی کریمی از جمله معدود بازیگران زن است که هم بازیگر خوبی است و هم کارگردان خوش‌فکری او سینما را از سال 68 با فیلم وسوسه آغاز کرد و خیلی زود توانست به یکی از بازیگران درخشان سینمای ایران تبدیل شود.

نیکی کریمی بعد از کسب جوایز متعدد در دنیای بازیگری و ایفای نقش‌های ماندگار و درخشان به سراغ کارگردانی و تهیه‌کنندگی در سینما رفت و اولین‌بار در سال 80 یک مستند به نام‌داشتن یا نداشتن را کارگردانی کرد.

فیلم سینمایی یک شب در سال 83 اولین تجربه کارگردانی نیکی کریمی است و بعد از آن فیلم چند روز بعد، سوت پایان، شیفت شب و آتابای را ساخت که موفق به دریافت جوایز داخلی و بین‌المللی زیادی شده‌اند.

مهران مدیری

سروش صحت

سروش صحت آن قدر از فضای بازیگری دور شده که شاید دیدن نام او در این فهرست برای بسیاری عجیب باشد اما سروش صحت ابتدا بازیگر بوده و پس از آن به دنیای کارگردانی کوچ کرده است. او بازیگر را از سال 77 و با مجموعه ساعت خوش به دنیای بازیگری راه یافت و یکسال بعد با فیلم شراره در سینما مقابل دوربین رفت.

سروش صحت برای اولین‌بار در سال 86 سریال چارخونه را کارگردانی کرد و بعد از آن سریال‌هایی چون بازی، ساختمان پزشکان، پژمان، شمعدونی، لیسانسه‌ها و فوق لیسانسه‌ها را کارگردانی کرد و فیلم سینمایی جهان با من برقص اولین تجربه کارگردانی او در سینما است و سریال «مگه تموم عمر چند تا بهاره؟» در حال پخش از نمایش خانگی است.


رامبد جوان

رامبد جوان یکی دیگر از بازیگرانی است که به دنیای کارگردانی ورود کرد و تجربه ساخت چندین فیلم و سریال را در کارنامه هنری‌اش دارد.

رامبد جوان بازیگری را از سال 74 در تلویزیون و از سال 76 در سینما آغاز کرد و خیلی زود به سراغ کارگردانی رفت و فیلم‌های طنز و جدی را در کارنامه‌اش به ثبت رساند.

مجموعه جمعه‌بازار، گمگشته، باغ بلور، تله‌فیلم آسفالت، نشانی، مسافران، توطئه فامیلی و هندوانه از جمله کارهای تلویزیونی هستند که رامبد جوان آنها را کارگردانی کرد و فیلم‌های سینمایی چون اسپاگتی در هشت دقیقه، پسر آدم دختر حوا، ورود آقایان ممنوع، نگار و قانون مورفی به کارگردانی او ساخته شده است.


ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار