صنعت و محیط‌زیست در انتظار پروژه‌های آبی اصفهان

استاندار اصفهان در پایان هفته پیش یک خبر خوب به اصفهانی‌ها و صنعت استان داد و آن  طی‌شدن مسافت 365 کیلومتری از ترانشه‌گذاری و لوله‌گذاری دو سوم مسیر  پروژه آبرسانی به استان از دریای جنوب بود

صنعت و محیط‌زیست در انتظار پروژه‌های آبی اصفهان

استاندار اصفهان در پایان هفته پیش یک خبر خوب به اصفهانی‌ها و صنعت استان داد و آن طی‌شدن مسافت 365 کیلومتری از ترانشه‌گذاری و لوله‌گذاری دو سوم مسیر پروژه آبرسانی به استان از دریای جنوب بود. طرحی که برای تأمین آب صنعت استان از خلیج‌فارس از اواخر سال ۱۳۹۸ باهدف گزینه یابی نقاط آبگیری، نمک‌زدایی و سامانه انتقال آب به کارفرمایی شرکت تأمین آب اصفهان (صفه) و مدیریت طرح شرکت مهندسان مشاور زایندآب و طوس‌آب در دست مطالعه بوده است و در ۲۴ اسفندماه سال ۱۳۹۹ کلنگ‌زنی شد. با بهره‌برداری این خط، آب دریا پس از شیرین‌سازی در مسافت حدود ۹۱۰ کیلومتر به اصفهان انتقال داده می‌شود.حالا با صحبت‌های استاندار مشخص می‌شود کار این پروژه که از شهریور سال پیش آغاز شده به یک‌سومی راه خود رسیده است و شاید بتوان امیدوار بود تا سال آینده آب را به صنعت داد و نیاز صنعت به آب زاینده‌رود را به صفر رساند. طرحی که باهدف کاهش مصارف صنعتی از آب رودخانه زاینده‌رود برنامه‌ریزی‌شده تا در پی آن بتوان امید داشت تا دوباره زاینده‌رود جاری شود.در سه دهه اخیر افزایش برداشت‌ها در بالادست، افزایش جمعیت در شهرهای استان و کاهش بارش باران دست‌به‌دست هم دادند تا شاهد افزایش خشکسالی، آلودگی هوا و فرونشست در پایین‌دست و برخی از مناطق استان اصفهان باشیم.

امروز شرایط حوضه زاینده‌رود شرایط خوبی نیست. 13 میلیارد مترمکعب از آبخوان تخلیه شده و فرونشست به چالش بزرگ استان تبدیل شده است. از سوی دیگر هم که خشک‌شدن تالاب گاوخونی به تولید ریزگردها و آلودگی هوا منجر شده است. این خشکسالی‌ها حتی به روزی مردم هم لطمه زده و مشکلات معیشتی برای بخشی از کشاورزان این حوضه ایجاد کرده است. دولت سیزدهم وعده داده با احیای زاینده‌رود این مشکلات را برطرف می‌شود.

شاید حالا که بسیاری از پروژه‌هایی که پیش‌ازاین وعده‌داده‌شده بود و در نیمه‌راه اجرا مانده‌اند و نمی‌توان به‌راحتی با سنگ‌هایی که پیش پایشان افتاده امیدی به راه‌اندازی آنها داشت شاید یکی از راه‌های احیای زاینده‌رود همین طرح انتقال آب از جنوب به اصفهان باشد.

اما باید دولت در کنار آبی که قرار است به صنعت داده شود و نیاز آن‌ها را برطرف کند پروژه‌های دیگر را هم که تا پیش‌ازاین کلنگش زده شده و تا حدودی پیشرفت داشته را هم دنبال کند تا احیای زاینده‌رود سریع‌تر اتفاق بیفتد. دیگر اصفهان زمان زیادی ندارد و هر روز فرونشست، آلودگی و خشکسالی بیش از گذشته پیش می‌رود و ممکن است زمان را برای نجات آن از این ابر چالش‌ها از دست بدهیم.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار