ایده‌هایی که بایگانی می‌شود

کلید خاموشی بر موتور و خودروی برقی

در هر دوره مدیران شهری روی چند موضوع تمرکز می‌کنند و به دلیل پیوسته نبودن دوره فعالیت و نداشتن ضمانت اجرایی برای طرح‌ها و برنامه‌های دوره‌های گذشته، کارنامه‌ها سرشار از طرح‌های زیبای روی کاغذ مانده یا نیمه کاره رها شده است.

کلید خاموشی بر موتور و خودروی برقی

اصفهان امروز-سارا اکبری: در هر دوره مدیران شهری روی چند موضوع تمرکز می‌کنند و به دلیل پیوسته نبودن دوره فعالیت و نداشتن ضمانت اجرایی برای طرح‌ها و برنامه‌های دوره‌های گذشته، کارنامه‌ها سرشار از طرح‌های زیبای روی کاغذ مانده یا نیمه کاره رها شده است.

به عنوان مثال چند سال قبل با هدف کاهش آلودگی هوا و آلودگی صوتی و افزایش ضریب ایمنی راکبان و شهروندان طرح تشویق به تعویض موتورسیکلت‌های بنزینی با برقی معرفی و با اطلاع رسانی گسترده به جامعه اعلام شد. هنوز این طرح به سرانجام نرسیده بود که تغییرات در شهرداری اصفهان نه تنها این موضوع را به حاشیه برد،‌ بلکه شاهد عقبگرد در برخی موارد مانند گسترش زیرساخت‌های دوچرخه سواری نیز بودیم به گونه‌ای که مسیرهای دوچرخه آرام آرام از خیابان‌ها محو شدند تا برگ دیگری بر پرونده ناهماهنگی‌ها افزوده شود.

بعد از آن ایده‌هایی مانند راه اندازی ایستگاه‌های شارژ شهری برای موتور و خودروهای برقی بار دیگر مطرح شد ولی با تجربه گذشته نمی‌توان چندان به ثمربخش بودن آن امیدوار بود. اصفهان هر سال بیش از گذشته از آلودگی هوا، ترافیک، آلودگی صوتی و وسایل نقلیه فرسوده رنج می‌برد و برای شهری که از هر چهار طرف با منابع آلاینده طبیعی، صنعتی و شهری احاطه شده است، بی‌توجهی به راهکارهای کوتاه و بلند مدت و ناهماهنگی برای اجرای کامل آن‌ها، همچون بمبی است که به زمان انفجار خود نزدیک می‌شود. موارد گفته شده به تنهایی برای از بین بردن شرایط زیست سالم در پهنه شهر و استان اصفهان کافی به نظر می‌رسد. با این همه فرونشست و بی‌آبی نیز از سوی دیگر بر عمق فاجعه می‌افزایند.

در چنین شرایطی برخی تصمیم‌ها بایستی در مجموعه‌های فراقوه‌ای و فراسازمانی گرفته شود و به هر شکل ممکن برای به سرانجام رسیدن ضمانت اجرایی داشته باشد. با این فرض شاید بتوان امیدوار بود در سال‌های آینده حداقل از شتاب فزاینده این شرایط دشوار اندکی کاسته شود.

رونمایی از اتوبوس برقی زیما محصول شرکت شتاب در خط 26 اتوبوسرانی اصفهان

ارسال نظر

اخرین اخبار
پربیننده‌ترین اخبار