چالش‌های نگران کننده محیط‌زیست اصفهان

شاید کم‌تر استانی مانند اصفهان تا این حد با مشکلات و چالش‌های محیط زیستی درگیر باشد. خشکی زاینده‌رود و به‌خطرافتادن اکوسیستم این رود مهم و هم چنین خشکی 99 درصدی تالاب گاوخونی، به‌پای ثابت مشکلات محیط زیستی اصفهان تبدیل شده است

چالش‌های نگران کننده محیط‌زیست اصفهان


شاید کم‌تر استانی مانند اصفهان تا این حد با مشکلات و چالش‌های محیط زیستی درگیر باشد. خشکی زاینده‌رود و به‌خطرافتادن اکوسیستم این رود مهم و هم چنین خشکی 99 درصدی تالاب گاوخونی، به‌پای ثابت مشکلات محیط زیستی اصفهان تبدیل شده است از به‌خطرافتادن اکوسیستم زاینده‌رود گرفته تا تبدیل‌شدن تالاب گاوخونی به کانون گردوغبار جدید برای شهر اصفهان همگی از چالش‌های مهم محیط زیستی در اصفهان هستند که تا امروز چاره‌ای برای آن اندیشیده نشده است. خشکی زاینده‌رود و تالاب گاوخونی که علاوه بر مشکلات زیست‌محیطی، تبعات اجتماعی، اقتصادی، شهری و مردمی نیز دارد. استان اصفهان با داشتن چهار پناهگاه حیات‌وحش و منطقه حفاظت شده قمیشلو، موته، عباس‌آباد و کلاه قاضی از مهم‌ترین و پرتنوع‌ترین مناطق ایران در حوزه محیط‌زیست محسوب می‌شود، پناهگاه‌های حیات وحشی که این روزها نام یکی از آنها با نام یک آزادراه گره‌خورده و نگرانی‌هایی ایجاد کرده است. شمارش معکوس برای بهره‌برداری از آزادراه اصفهان - شیراز در حالی آغاز شده که قطعه سوم این پروژه از پارک ملی کلاه قاضی عبور می‌کند و همین مسئله محل مناقشه سازمان محیط‌زیست و وزارت راه است.

عبور آزادراه اصفهان - شیراز از پناهگاه کلاه قاضی اجتناب‌ناپذیر است

مسئولان استانی و مقامات عالی سازمان حفاظت محیط‌زیست درباره این پروژه می‌گویند که گزارش‌های فنی و زیست‌محیطی برای بررسی به شورای‌عالی محیط‌زیست ارسال شده و در جلسه این شورا که احتمالاً اواسط شهریور برگزار می‌شود در خصوص عبور آزادراه و پارک ملی کلاه قاضی تصمیم‌گیری می‌شود. عبور آزادراه اصفهان - شیراز از پناهگاه کلاه قاضی اجتناب‌ناپذیر است و کارشناسان و ارزیابان محیط‌زیست به دلیل عبور قطعه سوم این آزادراه از زیستگاه اصلی کَل و بُز، پیشنهاد احداث تونل در این بخش از اتوبان را به شورای‌عالی خواهند برد تا مصوبه بگیرد. حامیان و دلسوزان محیط‌زیست امیدوارند که شورای‌عالی محیط‌زیست به کم‌تر از تونل رضایت ندهد چرا که به‌خودی‌خود ساخت این آزادراه و عبور ماشین‌ها از پناهگاه حیات‌وحش کلاه قاضی نگران‌کننده است و می‌تواند حتی در صورت سهل‌انگاری به انقراض بخش مهمی از گونه‌های حیات‌وحش اصفهان و ایران بینجامد. اتفاقات تلخ محور عباس‌آباد - میامی که به قتلگاه یوزپلنگ ایرانی نیز معروف است باید در ساخت آزادراه‌های جدید درس عبرت باشد و سازمان محیط‌زیست نباید به بهانه توسعه، به وزارت راه و شهرسازی اجازه دخل و تصرف در مهم‌ترین منابع محیط زیستی ایران را بدهد. حامیان محیط‌زیست نگران این موضوع هستند که مبادا آزادراه اصفهان - شیراز به قتلگاه دیگری برای گونه‌های حیات‌وحش تبدیل شود.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار