تجار اصفهانی صادرات به قطر را آغاز کردند

رئیس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی اصفهان با اشاره به آغاز صادرات به قطر گفت: شرکت‌های تولیدکننده برای حضور در بازارهای جهانی نیازمند آگاهی از زبان جهانی تجارت هستند و در چنین وضعیتی، نقش شرکت‌های مدیریت صادرات (EMCs) پررنگ می‌شود.

تجار اصفهانی صادرات به قطر را آغاز کردند

مسعود گلشیرازی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان در رابطه با تحرکات تجاری صورت گرفته بین تجار ایرانی و قطری اظهار داشت: با توجه به رخ دادهایی که در منطقه صورت گرفته، فرصت‌های تجاری مناسبی برای تولیدکنندگان و تجار ایرانی ایجاد شده تا بتوانند برای حضور در بازار قطر، جد و جهد بیشتری داشته باشند.

وی در ادامه افزود: در این‌ بین اقداماتی نیز صورت گرفته و در این دو هفته، محموله‌هایی از ایران به سمت قطر ارسال شد.

*سهم حداکثری مواد غذایی در صادرات به قطر

رئیس کمیسیون بازرگانی و تجارت خارجی اتاق بازرگانی استان اصفهان تصریح کرد: بیشترین صادرات ایران به قطر در طی روزهای اخیر مربوط به مواد غذایی بوده که قطر در این بخش عمدتاً وارد کننده است.

عضو هیأت رئیسه اتاق بازرگانی استان اصفهان اذعان کرد: فاصله کم میان ایران و قطر مزیت مناسبی برای افزایش صادرات به این کشور است اما رقبای ایران نیز تلاش خود را در این مدت افزایش داده‌اند و دولت ترکیه با کاهش هزینه‌های حمل‌ونقل هوایی، توانسته قدرت تجاری بازرگانان خود را در قطر افزایش دهد و ازاین‌رو هزینه حمل کالا از ترکیه به قطر را ارزان‌تر از هزینه حمل کالا از ایران کرده است.

گلشیرازی تأکید کرد: بر همین اساس، سازمان توسعه تجارت برای حفظ قدرت رقابتی ایرانیان در قطر، باید شرایط تسهیلی این‌چنینی برای بازرگانان فراهم کند.

*ضعف شاخه‌های صادراتی در اصفهان

وی با انتقاد از عدم شکل‌گیری شاخه‌های صادراتی در استان اصفهان خاطرنشان کرد: شرکت‌های تولیدکننده برای حضور در بازارهای جهانی نیازمند دانش فنی و آگاهی از زبان بین‌المللی تجارت هستند و در چنین وضعیتی، نقش شرکت‌های مدیریت صادرات (EMCs) پررنگ می‌شود.

به گفته رئیس کمیسیون بازرگانی و تجارت خارجی اتاق بازرگانی استان اصفهان، این اتفاق، تلنگری به اتاق بازرگانی بود تا هرچه سریع‌تر مرکز رشد و حمایت از شرکت‌های مدیریت صادرات را راه‌اندازی کند تا با توان بیشتری از فرصت‌های این‌چنینی استفاده شود.

*بازار قطر بازار بلندمدتی برای ایران نیست

عضو هیأت رئیسه اتاق بازرگانی استان اصفهان متذکر شد: البته بازار قطر بازار بزرگی نیست؛ نباید به آن به‌ عنوان یک بازار بلندمدت نگاه کرد و برای پیش‌بینی آینده آن باید به تحلیل آینده روابط سیاسی این کشور و جمهوری اسلامی ایران پرداخت.

گلشیرازی در رابطه با چند و چون عملکرد تجار اصفهانی در بازار قطر نیز بیان کرد: تجار اصفهانی به‌صورت منفرد و نه چشمگیر، فعالیت خود را شروع کرده‌اند و در این‌ بین از طریق استان فارس، محصولاتی نظیر آب‌معدنی، محصولات گلخانه‌ای و مواد غذایی محموله‌هایی ارسال شده است.

*جای خالی شرکت‌های مدیریت صادرات

وی همچنین یادآور شد: ظرفیت گلخانه‌هایی که از قبل، تجربه صادرات داشتند در حال حاضر پر است و برای ورود سایر گلخانه‌ها به بازار خارجی نیز، باید شرکت‌های مدیریت صادرات وارد عمل شوند و هزینه بازاریابی، فروش و سایر هزینه‌های جانبی را کاهش دهند.

به گفته رئیس کمیسیون بازرگانی و تجارت خارجی اتاق بازرگانی استان اصفهان متذکر شد: شرکت‌های مدیریت صادرات در اصفهان نوپا بوده و نیازمند حمایت از سوی دولت و سازمان توسعه تجارت هستند.

عضو هیأت رئیسه اتاق بازرگانی استان اصفهان همچنین افزود: شرکت‌های مدیریت صادرات، پل ارتباطی میان تولیدکننده و بازار جهانی هستند و در سال جاری کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی، پیشنهاد ایجاد مرکز رشد و توسعه شرکت‌های مدیریت صادرات را ارائه کرد و این پیشنهاد در هیأت نمایندگان نیز تصویب شد.

*دولت از EMC ها حمایت کند

گلشیرازی در رابطه با نقش دولت در حمایت از شرکت‌های مدیریت صادرات گفت: حمایت‌های دولت از شرکت‌های مدیریت صادرات می‌تواند به موضوعاتی نظیر، اعمال نرخ ترجیحی تسهیلات صادراتی، حمایت نمایشگاهی در خارج از کشور و معافیت مالیاتی صادرات اختصاص یابد.

وی در رابطه با حضور در بازار عمان نیز اذعان کرد: در کشور عمان نیز اقداماتی صورت گرفته و هیأت هایی از سوی اتاق اصفهان در آنجا حضور یافته‌اند اما هنوز اقدام سازمان‌یافته‌ای صورت نگرفته است؛ چراکه این دست اقدامات برای حصول نتیجه، باید با راهبرد و برنامه مدون همراه باشند.

رئیس کمیسیون بازرگانی و تجارت خارجی اتاق بازرگانی استان اصفهان در خاتمه یادآور شد: سند راهبردی تجارت استان اصفهان تنظیم‌شده و نکات، روش‌های بهبود تجارت استان اصفهان در آن قیدشده که مسؤولان امر می‌توانند از آن برای تقویت قدرت صادراتی استان اصفهان استفاده کنند.

ارسال نظر