جشنواره کودک، رهایی زنده‌رود را می‌طلبید

 وجود 150 هتل، ۴۴۴ اقامتگاه بوم‌گردی، ۷۰ هتل سنتی، ۱۵۰ خانه مسافر و ۲۳۰ مهمان‌پذیر در اصفهان، گویای قابلیت‌های این شهر، برای میزبانی از مسافران و گردشگران است.

جشنواره کودک، رهایی زنده‌رود را می‌طلبید

وجود 150 هتل، ۴۴۴ اقامتگاه بوم‌گردی، ۷۰ هتل سنتی، ۱۵۰ خانه مسافر و ۲۳۰ مهمان‌پذیر در اصفهان، گویای قابلیت‌های این شهر، برای میزبانی از مسافران و گردشگران است.

شهری که همواره از آن با القابی چون نصف جهان و مهد تمدن نام‌برده می‌شود. شهری که درگذشته‌ای نه‌چندان دور به دلیل جذابیت‌ها و قابلیت‌های فراوانش گردشگران زیادی را از شهرها، استان‌ها و کشورهای دور به‌سوی خود سرازیر می‌کرد. اما در چند سال گذشته به‌یک‌باره با قطع‌شدن جریان دائمی زاینده‌رودش و چالش‌های اقتصادی و بین‌المللی که به میان آمد این صنعت پررونق، رکود تدریجی را پشت سر گذاشت و با شیوع ویروس کرونا نیز این صنعت برای چند سال پی‌درپی با کسادی مضاعف‌تری دست‌به‌گریبان شد. ضمن آنکه تورم بالا و ناآرامی‌های اجتماعی سال گذشته موجب افت بیشتر سفرها را فراهم آورد که نتیجه این شرایط بی‌رونقی آژانس‌های گردشگری، هتل‌ها و مراکز اقامتی و درنهایت احوالی ناخوش‌تر برای فعالان این صنعت شد.

تا بهار امسال که پس از گذشت چند سال کرونایی با فروکش‌کردن این ویروس، اصفهان میزبانی گردشگران زیادی را بر عهده گرفت. به‌طوری‌که ورود مسافران به دیار نصف جهان افزایش 70 درصدی پیدا کرد و روزنه‌هایی از امیدواری برای فعالان این حوزه به وجود آمد.

پس از آن در اردیبهشت‌ماه باتوجه‌به اینکه برترین ماه اصفهان ازلحاظ آب‌وهوایی، جذابیت‌ها و جلوه‌های طبیعت شناخته می‌شود نسبتاً گردشگران بیشتری در مقایسه با سال‌های گذشته در اصفهان حضور یافتند و این رویداد خوشایند هم رونق اقتصادی خوبی برای فعالان حوزه گردشگری قلمداد می‌شد.

و اصفهان در مهرماه امسال نیز به دلیل برگزاری رویداد بین‌المللی جشنواره کودک و نوجوان، در حال تجربه تحرکی دوباره در صنعت گردشگری خود شده است.

بدون تردید مخاطبان و علاقه‌مندان فراوان به سینما که از شهرها و کشورهای مختلف باهدف بهره‌مندی از این جشنواره وارد اصفهان شده‌اند رمقی دوباره به صنعت به کما رفته گردشگری بخشیده‌اند .

قطعاً هرکدام از این مسافران، می‌توانند سفیر خوبی برای معرفی اصفهان باشند و این شهر را آن‌گونه که می‌بینند نه آن‌طور که شنیده‌اند معرفی نمایند.

در این میان لازم بود کمی زودتر، متولیان این شهر تدابیری هم برای رفع نواقص و ضعف‌های زیرساختی بیندیشند تا این گردشگران سفر خود را با خاطری آسوده‌تر سپری کنند.

اگرچه اصفهان ازلحاظ مراکز اقامتی، با کمبود چندانی روبرو نیست؛ اما ایراداتی چون مشکلات حمل‌ونقلی با شدت بسیاری در این استان وجود دارد که محدودیت زیادی را در جابه‌جایی مسافران موجب می‌شود.

از طرفی هم جاری نبودن زاینده‌رود در این ایام خاص، جلوه‌ای نازیبا به این شهر بخشیده است. چه‌بسا گردشگران زیادی از اقصی‌نقاط دنیا اصفهان را با زاینده‌رودش می‌شناسند و با این تصور هم وارد این شهر می‌شوند.

به نظر می‌رسد اگر امکان جاری بودن دائمی هم نباشد برای ایام این‌چنینی لازم است تدابیری ویژه‌تر اندیشیده شود تا مسافران بیشتری جذب اصفهان شوند.

همان گونه که بازگشایی زاینده‌رود در نوروز امسال بالغ‌بر هفت میلیون گردشگر را به اصفهان کشانید ونشان داد که تا چه حد جریان رودخانه می‌تواند به مسئله گردشگری و درآمدزایی شهر کمک نماید.

اکنون هم اگر زنده رود جاری بود گردشگران با چهره‌ای بسیار زیبا تراز نصف جهان روبرو می‌شدند.

تبلیغی بسیار ارزشمند که نصف جهان آرمانی را برای گردشگران نمایان می‌کند و خاطره‌ای دلنشین را برای آن‌ها به‌جای می‌گذارد.

ارسال نظر