ضرورت استفاده از پلتفرم‌ها برای گسترش تجارت الکترونیک

پیشرفت تکنولوژی در دنیا همه جوانب زندگی انسان‌ها را متحول کرده است، یکی از بخش‌هایی که با گسترش نوآوری‌ها با تغییرات زیادی روبرو شده، مباحث اقتصادی است، امروز داد‌وستد و تجارت به طور کامل از حالت سنتی خارج شده و در فضایی جدید در حال گسترش است

ضرورت استفاده از پلتفرم‌ها برای گسترش تجارت الکترونیک


پیشرفت تکنولوژی در دنیا همه جوانب زندگی انسان‌ها را متحول کرده است، یکی از بخش‌هایی که با گسترش نوآوری‌ها با تغییرات زیادی روبرو شده، مباحث اقتصادی است، امروز داد‌وستد و تجارت به طور کامل از حالت سنتی خارج شده و در فضایی جدید در حال گسترش است. تجارت الکترونیک به عنوان پایه و اساس حضور پرقدرت کشورها در عرصه‌های اقتصادی شناخته می‌شود و استفاده از فضای مجازی در این بخش نقش تعیین‌کننده‌ای ایفا می‌کند. پلتفرمهای دیجیتال، موجب تحولات عظیم در مقوله تجارت در سطح بین‌المللی شده‌اند. از آنجائی که استفاده از این پلتفرم‌ها بسیار مقرون‌به‌صرفه بوده و در دسترس همگان است، مخاطبان زیادی را مجذوب خود کرده است. همین امر باعث شده که فضاهای بسیار مناسبی برای کسب‌وکارها در زمینه فروش و صادرات ایجاد شود. شرکت‌های زیادی با استفاده از این پلتفرم‌ها توانسته‌اند با فروش محصولات، بازاریابی‌های آنلاین محصولات و خدمات، ایجاد شبکه‌های ارتباطی قوی و موثر با مشتریان، از یک طرف هزینه‌های خود را به نحو چشمگیری کاهش داده و از طرف دیگر میزان فروش محصولات و خدمات خود را افزایش دهند.

با توجه به قابلیت‌های فناوری‌های اینترنت، استفاده از پلتفرم‌های آماده، به شرکت‌های تولیدکننده و ارائه دهنده کالا و خدمات کمک خواهد کرد تا با استفاده از آنها، سهم مناسبی در بین‌المللی‌سازی شرکت‌ها و صادرات محصولات خود به کشورهای مختلف بخصوص همسایگان ایران داشته باشند. با توجه به مرزهای مشترک ایران با همسایگان و میزان جمعیت همسایگان، پتانسیل بسیار بالایی برای دستیابی به ارقام مورد انتظار در صادرات، برای شرکت‌های فعال در عرصه تولید کالا و یا خدمات، وجود خواهد داشت. پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی به عنوان ابزاری قدرتمند برای مشاغل وارداتی و صادراتی برای ارتباط با مخاطبان خود، ایجاد آگاهی از برند و جذب خریداران بالقوه ظاهر شده‌اند. با ایجاد یک حضور قوی در رسانه‌های اجتماعی، کسب‌وکارها می‌توانند با به‌روزرسانی‌های محصول، اخبار صنعت را به اشتراک بگذارند و در گفتگو با بازار هدف خود شرکت کنند. پلتفرم‌هایی مانند لینکدین، واتساپ، اینستاگرام و... فرصت‌هایی را برای واردکنندگان و صادرکنندگان فراهم می‌کنند تا با تامین‌کنندگان، تولیدکنندگان و دیگر متخصصان صنعت ارتباط بگیرند. دیجیتال مارکتینگ صنعت واردات و صادرات را متحول کرده است و فرصت‌های زیادی را برای کسب‌وکارها فراهم می‌کند تا دامنه خود را گسترش دهند و اعتبار ایجاد کنند. در همین خصوص به تازگی رئیس سازمان توسعه تجارت ایران با بیان اینکه با توجه به اهمیت استفاده از پلتفرم‌های دیجیتالی برای صادرات در یکسال گذشته سازمان توسعه تجارت ایران با چند پلتفرم از جمله تیک‌تاک، وی‌چت و ... مذاکراتی داشته، گفت: در نتیجه با یکی از پلتفرم‌های بزرگ در چین توافقنامه‌ای امضاء کردیم تا بتوانیم از بستر این پلتفرم برای صادرات کالا بهره بگیریم. وی افزود: تا کنون توانسته‌ایم چهار محصول از جمله زعفران و گلاب را در بستر این پلتفرم عرضه کنیم که البته از این بستر برای صادرات سایر کالاها نیز می‌توان استفاده کرد و این موضوع یک فرصت برای کشور است. ضمن اینکه می‌توانیم در ادامه این مسیر پلتفرم‌های داخلی را به پلتفرم‌های خارجی وصل کنیم تا پلتفرم‌های ما در قالب مراکز تجارت، نماینده بخش قابل توجهی از برندهای ایرانی باشند و مسائل آنها را پیگیری کند. به نظر می‌رسد این روزها استفاده از پلتفرم‌های مجازی می‌تواند به عنوان ابزاری قدرتمند در دستان فعالان اقتصادی ایفای نقش کند و ضروری است از این فرصت به بهترین شکل به منظور کمک به اقتصاد استان و کشور بهره برد.


ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار