ضرورت نگاه محیط‌زیستی به پارک آموزشی حیات‌وحش صفه

شرایط نامناسب و بعضاً غیراستاندارد نگهداری از حیوانات در باغ‌وحش‌ها موضوع تازه‌ای نیست؛ اما همین چالش کلیشه‌ای همیشه ناراحتی و نگرانی دوستداران محیط‌زیست را در پی داشته است.

ضرورت نگاه محیط‌زیستی به پارک آموزشی حیات‌وحش صفه


شرایط نامناسب و بعضاً غیراستاندارد نگهداری از حیوانات در باغ‌وحش‌ها موضوع تازه‌ای نیست؛ اما همین چالش کلیشه‌ای همیشه ناراحتی و نگرانی دوستداران محیط‌زیست را در پی داشته است. در کشور ما باغ‌وحش‌های بسیاری وجود دارد که می‌توان ادعا کرد به طور میانگین در هر استان کشور ۲ مورد انواع باغ‌وحش و باغ پرندگان وجود دارد که سهم شهرداری‌ها در اداره این مراکز بسیار چشمگیر است. به طور مثال در اصفهان باغ‌وحش صفه «پارک آموزشی حیات‌وحش» و کمی آن‌سوتر باغ پرندگان از جمله مکان‌های گردشگری هستند که اداره آنها توسط شهرداری اصفهان صورت می‌گیرد و عملاً نحوه فعالیت آنها با باغ‌وحش‌های دیگر تفاوتی ندارد و تنها تغییر نام در این مراکز را شاهد هستیم. اما شرایط نگهداری در این مراکز تا چه حد استانداردهای لازم را دارد موضوعی که به نظر می‌رسد در سال‌های گذشته به‌صورت جدی‌تر به آن پرداخته می‌شد و در نهایت حتی ادامه فعالیت باغ‌وحش اصفهان را حداقل برای مدتی به‌ظاهر متوقف کرده بود؛ اما تنها با تغییر نام و با تکرار رویکرد سابق این مراکز به چرخه فعالیت خود بازگشتند.

در نخستین روز از سال گذشته این پارک آموزشی حیات‌وحش پرحاشیه در صفه اصفهان بار دیگر توجه‌ها را به سمت خود معطوف کرد و حادثه فوت یکی از کارگران این مجموعه در پی حمله خرس‌ها را در پی داشت. اما باز هم اتفاق خاصی رخ نداد و فعالیت این مرکز همچنان ادامه پیدا کرد و اطلاعات کامل و جامعی نسبت به فعالیت این مجموعه توسط مراجع مربوطه مطرح نشد. در ادامه برخی از مسئولان محیط‌زیست سخن از همکاری تنها با باغ‌وحش‌های استاندارد را مطرح کردند که باغ‌وحش‌ها نباید تنها رویکرد اقتصادی و مالی داشته باشند و لازم است به بحث آموزش، حفاظت از گونه‌ها و حقوق حیوانات نیز توجه کنند؛ اما صحبتی مبنی بر پیشگیری از فعالیت مجموعه‌های غیراستاندارد و نظارت بر آنها عنوان نشد؛ بااین‌وجود شاهد بوده‌ایم که وضعیت در پارک آموزشی حیات‌وحش اصفهان تغییر خاصی را به دنبال نداشت و همچنان با تبلیغ‌های شهرداری در ایام نوروز به فعالیت خود ادامه داد. با کنار هم قراردادن تمام موارد مطرح شده به نظر می‌رسد صرفه اقتصادی این مراکز و یا هر موضوع دیگری راه را برای نگاه‌های محیط زیستی غیرممکن کرده است.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار