متاسفانه ردپای حمایت از تولید ملی در سیستم بانکداری مشاهده نمی شود

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس بر ورود جدی نظام بانکی به عرصه تحقق اقتصاد مقاومتی و ایفای نقش در حمایت از تولید ملی تاکید کرد، گفت: متاسفانه ردپای حمایت از تولید ملی در سیستم بانکداری مشاهده نمی شود.

متاسفانه ردپای حمایت از تولید ملی در سیستم بانکداری مشاهده نمی شود

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس بر ورود جدی نظام بانکی به عرصه تحقق اقتصاد مقاومتی و ایفای نقش در حمایت از تولید ملی تاکید کرد، گفت: متاسفانه ردپای حمایت از تولید ملی در سیستم بانکداری مشاهده نمی شود.

زهرا سعیدی مبارکه در گفت‌و گو با خبرنگار اقتصادی ایمنا با اشاره به ضرورت تحقق شعار سال مبنی بر "اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال " اظهار داشت: مقام معظم رهبری طی سال گذشته به ویژه در روزهای پایانی سال گذشته، بارها درباره اهمیت اقتصاد مقاومتی مواردی را متذکر شده‌اند.

وی افزود: در سال ۹۴ نیز مسئله اقتصاد مقاومتی مورد تأکید قرار گرفته بود، زیرا آن سال، حرکت مطلوبی در عمل شکل نگرفت، سال ۹۵ را «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» نامگذاری کردند.

نماینده مردم مبارکه در مجلس تاکید کرد: به فرموده رهبر معظم انقلاب، اقتصاد مقاومتی با مبانی محکم فکری و نظری، تنها راه علاج مشکلات کشور است و باید اجرا شود.

وی ادامه داد: بنابراین اقتصاد مقاومتی یک الگوی اقتصادی متناسب با شرایط و وضعیت امروز نظام اسلامی است و باید شاهد آثار عمل به این الگو و گفتمان اقتصادی در معیشت و زندگی مردم باشیم.

سعیدی افزود: از طرفی تأکید مجدد بر اقتصاد مقاومتی بدین معناست که در سال‌های گذشته آنچنان که انتظار می‌رفته در این زمینه به ویژه در عرصه اقدام و عمل موفق نبوده‌ایم.

وی تصریح کرد: انتخاب عناوین تولید و اشتغال در کنار اقتصاد مقاومتی، حاکی از ورود ایشان به جزئیات مؤلفه‌های تأثیرگذار بر تحقق اقتصاد مقاومتی است؛ رفع موانع تولید ملی، توجه به ظرفیت‌های داخلی و حمایت از تولید ملی و ایجاد اشتغال از جمله پیام‌های اقتصاد مقاومتی است.

نماینده مردم مبارکه در مجلس با تاکید بر اینکه ابلاغ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی از سوی رهبر معظم انقلاب هم باید به اصلاح نظام بانکی منجر شود، گفت: در شعار سال جاری که بحث تولید ملی مورد تأکید قرار گرفته باید نظام بانکی با جدیت وارد عرصه شود و نقش خود را در حمایت از تولید ملی ایفا کند؛ نقشی که در این سال‌ها عملا مورد غفلت واقع شده و چه بسا بانک‌ها خود از موانع مسیر رشد تولید ملی بوده‌اند.

وی اضافه کرد: باید توجه کرد که با حمایت از تولید ملی و رشد شاخص‌های آن، شاهد رشد روند اشتغالزایی در کشور هم خواهیم بود.

سعیدی با یادآوری فرمایشات مقام معظم رهبری و دغدغه‌های ایشان در مباحث اقتصادی، تاکید کرد: متاسفانه تنها عاملی که تاکنون اجازه تحقق اقتصاد مقاومتی را نداده شعارها و حرف‌های بدون عمل است.

وی با بیان اینکه تاکنون راهکار عملی و علمی برای تحقق اقتصاد مقاومتی داده نشده است، افزود: نگاه علمی به معضلات اقتصادی کشور مسیر تحقق اقتصاد مقاومتی را هموار می‌کند.

عدم مشاهده ردپای حمایت از تولید ملی در سیستم بانکداری

نماینده مردم مبارکه در مجلس با بیان اینکه واردات کالاهایی که مشابه آن در داخل تولید می‌شود نگران کننده است، اظهار داشت: ما باید طلب‌های خود از کشورهای خارجی را با پول تسویه کنیم تا آنها به خود اجازه ندهند بازار داخلی ما را با کالای مشابه تولید داخل بهم بزنند.

وی با اشاره به دیگر موانع پیشروی تحقق اقتصاد مقاومتی مبنی بر معیوب بودن سیستم بانکی کشور، گفت: متاسفانه در سیستم بانکداری فعلی ردپای حمایت از تولید ملی دیده نمی‌شود، زیرا بانک‌های ما فقط در سود واحدهای تولیدی و صنعتی شریک شده و ضرر را به خود آنها واگذار می‌کنند.

سعیدی با تاکید بر اینکه اصلاح سیستم بانکی و تحقق بانکداری اسلامی برای رشد اقتصادی کشور ضروری است، بیان داشت: اگر صنعت در حال ضربه خوردن است به دلیل ایرادهای سیستم بانکداری اسلامی است.

وی با اشاره به اینکه احساس می‌کنم صنعت در حال خم شدن است و باید مراقب باشیم کمرش نشکند، تصریح کرد: راه نجات این است که بانک‌ها نترسند و در صنعت سرمایه‌گذاری کنند.

نماینده مردم فلاورجان در مجلس بیان داشت: با اصلاح سیستم بانکداری و حرکت به سمت بانکداری اسلامی به معنای واقعی می‌توان به سمت پیشرفت حرکت کرد.

وی ادامه داد: متاسفانه گاه رییس یک شعبه بانک می‌تواند با اراده خود یک واحد اقتصادی را به زمین بزند و به واحد دیگر تسهیلات اعطا کند و این اقدام به تشخیص وی بستگی دارد که چنین امری برای اقتصاد کشور بسیار مضر است.

تسریع در تحقق اقتصاد مقاومتی با تعامل بیش از پیش قوا

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با تاکید بر اینکه ترکیب مجلس دهم و نگاه علمی نمایندگان به معضلات کشور جای امیدواری برای رفع مشکلات را در پی دارد، اظهار داشت: تعامل بیش از پیش قوا یکی از مولفه‌هایی است که به تحقق اقتصاد مقاومتی سرعت می‌بخشد.

وی با انتقاد از شرایط نابسامان تولید و صنعت در کشور، افزود: بسیاری از واحدهای تولیدی و صنعتی ما در کشور در نتیجه وضعیت بد اقتصادی در آستانه تعطیلی قرار گرفته‌اند.

سعیدی ادامه داد: یکی از دلایل اصلی ضربه خوردن صنعت و تولید داخلی ما واردات بی‌رویه است که متاسفانه تاکنون عزم جدی برای مقابله با آن را شاهد نبوده‌ایم.

وی با بیان اینکه مصرف کالاهای لوکس خارجی با تولید مشابه در داخل و قاچاق، پاشنه آشیل اقتصاد مقاومتی است، گفت: حمایت از تولید ملی با این روند ورود بی‌رویه کالاهایی خارجی امکان‌پذیر نیست، امیدواریم از سوی دستگاه‌های متولی به ویژه گمرک با این پدیده شوم برخورد شود.

نماینده مردم مبارکه در اصفهان با تاکید بر اینکه اقتصاد مقاومتی به معنای انزوای اقتصادی نیست و نکته مهم درباره کیفیت تولیدات داخلی است، اظهار داشت: در حوزه محصولاتی که با امنیت جانی مردم سر و کار دارند، ضرورت دارد کیفیت تولیدات به حدی از استانداردها برسد که شهروندان به استفاده از محصولات و تولیدات داخلی ترغیب شوند.

وی افزود: استفاده از تجربیات دیگران و تکنولوژی‌های روز امری مهم و تأثیرگذار است.


ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار