نمونه‌ای از فعالیت اقتصادی در حوزه فرهنگ

مجموعه سیتی‫سنتر اصفهان، یک مجموعه بزرگ تجاری و تفریحی است، اما در کنار فروشگاه‌ها و رستوران‌های بزرگ آن، یک گالری هنری هم دارد. گالری سیتی‫سنتر، یک نگارخانه به وسعت 480 متر است که با مشارکت شرکت پرستیژلند و مدیریت من اداره می‌شود. فضای گالری استاندارد است و ارتفاع سقف، دیوار کاذب و نورپردازی آن به ارائه بهتر اثر هنری کمک می‌کند.

نمونه‌ای از فعالیت اقتصادی در حوزه فرهنگ

اصفهان امروز- بهروز لاری‫پور:

مجموعه سیتی‫سنتر اصفهان، یک مجموعه بزرگ تجاری و تفریحی است، اما در کنار فروشگاه‌ها و رستوران‌های بزرگ آن، یک گالری هنری هم دارد. گالری سیتی‫سنتر، یک نگارخانه به وسعت 480 متر است که با مشارکت شرکت پرستیژلند و مدیریت من اداره می‌شود. فضای گالری استاندارد است و ارتفاع سقف، دیوار کاذب و نورپردازی آن به ارائه بهتر اثر هنری کمک می‌کند.

من تجربه گالری‫داری ندارم، اما تجربه فعالیت درزمینه تولید فرش دستباف و برگزاری هشت نمایشگاه داخلی و خارجی فرش را دارم، در رشته طراحی فرش جایزه برده‌ام و در طراحی فضای دکوراتیو و شهری سیتی‫سنتر هم همکاری کرده‌ام.

در مجموعه سیتی‫سنتر، فارغ از بحث‌های تجاری، اقتصادی و رفاهی، انجام کارهای فرهنگی مثل راه‌اندازی موزه و دانشگاه هم اهمیت دارد. هدف ما، احیای بازار اقتصاد هنر است، چراکه 400 سال پیش هم در بازار اصفهان، در کنار کالای معمول، آثار هنری معرق، منبت، فرش و سایر رشته‌ها ارائه می‌شد. در مدیریت این گالری به هر دو وجه ارتباط با اساتید هنر و جذب مردم برای فروش آثار اهمیت می‌دهیم، چراکه هر دو جنبه هنری و هنرمندان و اجتماعی و مردم برای ما مطرح است.

درواقع اکنون ما می‌خواهیم در سیتی‫سنتر، مردمی را که برای خرید خوراک و پوشاک یا تفریح می‌آیند و 90 درصد آن‌ها تاکنون به بازدید گالری‌های هنری سطح شهر نرفته‌اند، به بازدید از گالری سیتی‫سنتر و خرید آثار هنری ترغیب کنیم تا آثار هنری هم به سبد خرید مردم وارد شود، چراکه هنرمندان اصفهان به دلیل نبود فرهنگ فروش آثار هنری در این شهر، برای فروش آثارشان مشکل ‌دارند.

مردمی که برای خرید به سیتی‫سنتر می‌آیند، اغلب از قشر عام جامعه هستند، درحالی‌که مخاطب آثار هنر مدرن گالری‌ها، قشر فرهیخته هستند. ما برای حل این موضوع، سعی می‌کنیم مردم عادی را که به نمایشگاه می‌آیند، با مراحل تولید آثار هنری آشنا کنیم، به‌طوری‌که هنرمندان، آثار هنری خود مثل مجسمه‌ها را در گالری می‌سازند و مردم می‌توانند آن‌ها را در حین کار ببینند و متوجه شوند این فعالیت‌ها در انتها به چه اثر هنری منجر می‌شود. این کار موجب علاقه‌مند کردن مردم به هنر مدرن می‌شود. از طرف دیگر برای مردم درباره اهمیت خرید آثار هنری تک برای تزیین خانه به‌جای خریدن اقلام چینی و آثار کپی بازاری توضیح می‌دهیم.

تمهید دیگر، فروش قسطی آثار هنری و پایین آوردن درصد فروش است. ما هنرمندان را هم توجیه می‌کنیم که به فروش قسطی آثارشان رضایت دهند، چراکه باعث می‌شود آثارشان به خانه مردم راه پیدا کند. از طرف دیگر وقتی اقوام و آشنایان صاحب آن خانه، آن اثر هنری را در خانه‌اش می‌بینند، آن‌ها هم به خرید آثار هنری ترغیب می‌شوند. هنوز در اصفهان خرید آثار هنری مدرن رایج نشده، درحالی‌که در حراجی‌های هنری تهران، آثاری که در حراج‌های کریستیز در دبی، امریکا و پاریس ارائه می‌شده، فروخته می‌شود. اصفهانی‌ها به‌طور سنتی آثار صنایع‌دستی می‌خرند، چون زحمت زیادی برای آن‌ها کشیده می‌شود، اما در برابر هنر مدرن عکس‌العمل نشان می‌دهند.

برای رفع این مشکل باید آن‌ها را با ارزش‌افزوده آثار هنری آشنا کرد تا متوجه شوند پس از خرید آن‌ها می‌توانند این آثار را مدتی بعد گران‌تر بفروشند. تاکنون مردم عادی و کارمند، آثار نمایشگاه‌های گالری ما را خریده‌اند، چراکه توجیهشان کردیم وجود اثر هنری در خانه، به آن‌ها انرژی مثبت می‌دهد.

مدیر نگارخانه سیتی‫سنتر اصفهان
ارسال نظر