یک عضو شورای شهر باید مکتب اصفهان را بشناسد
یک عضو هیئتعلمی دانشگاه هنر اصفهان گفت: تراکم بالا از دیدگاه شهرسازی برجستهترین و نخستین چالش شهری اصفهان به شمار ميآيد.

مهدی محمودی در گفتوگو با خبرنگار ایسنا منطقه اصفهان، اظهار کرد: کسانی که میخواهند وارد رقابتهاي انتخاباتي شورای اسلامی شهر اصفهان شوند باید تواناییهای گوناگون شهر مانند مسائل فرهنگی، معماری و شهرسازی را مدنظر قرار دهند زيرا در شهري مانند اصفهان نباید ارزشهاي هنری در شهرسازی و معماری نادیده گرفته شود.
وی افزود: هنگامیکه از اصفهان سخن ميگوييم باید آگاه باشیم كه اين شهر در جهان شناختهشده است و ميتوان از تواناییهای آن برای بالا بردن آوازه جهانی اش استفاده کرد؛ به همین منظور کسانی که قرار است گروهی را تشکیل و نسبت به مدیریت شهری تصميم بگيرند باید در درجه اول در بخش فرهنگ دانشآموخته و پویا بوده باشند.
این کارشناس معماری و شهرسازی ادامه داد: یک عضو شورای شهر باید توانایی تاریخی شهر اصفهان را بشناسد و سپس در زمینه معماری و شهرسازی تصميم بگيرد. ما در اصفهان نیازمند کسانی هستیم که معماری و شهرسازی را با رویکرد تاریخی در نظر بگيرند و به خوبی مکتب اصفهان را شناخته باشند.
محمودي با اشاره به اینکه نگهداري، زنده ساختن و بهروزرسانی تواناییهای شهری باید مدنظر افرادي باشد كه خواستار عضويت در شورای شهر اصفهان هستند، ادامه داد: افزایش جمعیت و چالشهاي محیط زیست از آسیبهای جدی برای اصفهان است و ضربه بزرگ از این محل به اصفهان وارد میشود؛ این دو عامل هم زندگی موثر و باکیفیت را در اصفهان دچار مشکل و هم بحث گردشگری را دچار بحران میکند.
وي با بیان اینکه بحث حملونقل و ترافیک نکته اساسی و مهم دیگری است که در آینده شهرسازی اصفهان باید لحاظ شود، افزود: حرکت فزاینده جمعیتی در اصفهان و تردد بیاندازه خودرو در این شهر موجب شده تا به این نتیجه برسیم که در شوراي شهر اصفهان حتما باید متخصصان ترافیک حضور داشته باشند و کنترل وضعیت فعلی ترافیکی اصفهان را در دست بگیرند؛ در بحث شهرسازی اصفهان امروز بهشدت نیازمند احداث پارکینگ به روشهای نوین و مدرن است؛ مرکز شهر اصفهان در حال حاضر قفل شده و مهندسی ترافیک نیاز شهرسازی در مناطق مرکزی این شهر محسوب میشود.
محمودي با تاکید بر این موضوع که ترافیک در اصفهان باید دارای یک رویکرد دائمی باشد، گفت: اصفهان نياز به برنامهریزی دقیقی برای توسعه سیستم ترافیکی از نظر ارتباطات ترافیکی، وسایل نقلیه عمومی و گسترش پوشش ناوگان حملونقل شهري دارد.
اين عضو هیئتعلمی دانشگاه هنر اصفهان ادامه داد: توزیع امکانات در اصفهان نسبت به تراکم جمعیت به خوبی صورت نگرفته و همین موضوع موجب فاصله زیاد اصفهان با شهرهای بزرگ دنیا شده است. توسعه شهری در اصفهان باید متناسب با استانداردهای ایجاد شده در هر منطقه باشد و توسعه آن نبايد تك بعدي در نظر گرفته شود.
محمودی با اشاره به اینکه مهمترین مشکل شهر اصفهان از نظر شهرسازی تراکم بالا است، ادامه داد: کنترل میزان فضای باز و بسته در این شهر بايد مديريت شود و نباید اجازه دهیم که تعادل این دو به هم بخورد. اگر امروز میزان تراکم در شهر را کنترل کنیم چند سال طول میکشد تا به وضع استاندارد برسیم؛ مدیران شهری در اصفهان باید بتوانند امکانات را به گونهای توزیع کنند که جذابیت در سراسر شهر ايجاد شود.
این کارشناس شهرسازی و معماری اظهار کرد: در سالهای اخیر وضعیت مدیریت شهری رو به بهبود است البته به شرطی که نگاه به شهر و شهرسازی به همین شکل ادامه یابد؛ اشتباهات و خطاهای بزرگ کمتر شده اما همچنان برخی از خطاهای گذشته جبران نشده است.
محمودی تاکید کرد: اكنون اصفهان باید در راستای سیاستهای کلی نظام حرکت کند و این سیاستها اقتصاد را مدنظر قرار دادهاند؛ اين شهر بهعنوان یک الگو باید در خصوص درآمدزایی و پتانسیل شهرسازی از نظر اقتصادی حرکت کند؛ افرادی که برای عضویت در شوراي شهر داوطلب شدهاند باید بتوانند طرحهایی ارائه کنند که در آن بهطور شفاف نشان دهد که شهرهای ما میتوانند درآمدزا باشند.
وی خاطرنشان کرد: امروز شهرداریها بیشتر از آنکه درآمدزایی را آموخته باشند به هزینه کردن میپردازند به همین دلیل همواره دنبال ایجاد یک منبع درآمد هستند درحالیکه فراموش کردهاند که با تغییر رویکرد میتوانند از پتانسیلهای هر شهری برای درآمدزایی و اشتغال بهره برد.
اين استاد دانشگاه هنر اصفهان تصريح كرد: برای مثال در اصفهان توسعه فضای گردشگری و سرمایهگذاری در این بخش توسط شهرداری میتواند یکی از راههای درآمدزايي باشد؛ بهطورکلی شهرداری زمانی موفق است که بتواند از پتانسيلهاي موجود درآمدزایی داشته باشد.
کد خبرنگار: 13023