گزارش هفتمین همایش کاربردپذیری

همایش کاربرد پذیری با موضوع “تجربه کاربری پایدار” روز پنج‌شنبه ۲۰ آبان مصادف با روز جهانی کاربردپذیری در تهران برگزار شد . به گزارش دبیرخانه همایش کاربردپذیری، این همایش یک‌روزه فرصتی است تا علاقه‌مندان به موضوع کاربردپذیری و تجربه کاربری با بهترین‌های این حوزه آشنا شوند و از تجارب به اشتراک گذاشته شده بیشترین بهره‌ را ببرند. در این همایش که با حضور‌ طراحان تجربه کاربری وبرنامه‌نویسان حوزه وب در مرکز همایش‌های شهید قندی وزارت فناوری اطلاعات و ارتباطات برگزار ‌شد، 7 سخنران اصلی از تجربه خود در این عرصه سخن گفتند و در پایان، برندگان نهایی سومین دوره جایزه کاربردپذیری معرفی شدند.همایش کاربردپذیری روز پنجشنبه با بیست دقیقه تاخیر و بعد از تلاوت قرآن و سرودملی با سخنرانی نصرالله جهانگرد معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات پیرامون رشد اقتصادی و نحوه تاثیر حوزه فناوری اطلاعات در اقتصاد کشور در سال‌های گذشته و امسال شروع شد. ایشان در مورد کابردپذیری سایت‌های دولتی و همکاری شهروندان در سازمان‌ها برای ارتباط بهتر در دولت الکترونیکی نیز صحبت کردند و نیاز جدید شهروندان را شرح دادند.سپس به سومین جایزه کاربردپذیری رسیدیم که این جایزه با داوری افراد برتر در این حوزه و در موضوعات مختلفی همچون یادآورپذیری، آموزش‌پذیری، امکانات، کارایی، اثربخشی و یافت‌پذیری بررسی شدند. برندگان این دوره‌ی مسابقه کاربردپذیری در بخش موبایل و اپلیکیشن؛ اسنپ، هتریک، کرفس، شارژمان و همراه بانک انصار بودند و در بخش وب نیز تسکولو، پروفایل، پارسی‌ویکی، پارس کدرز و کاله برنده سومین دوره جایزه تجربه کاربری و کاربردپذیری شدند.در ادامه سیامک مختاری درباره تایپوگرافی مناسب برای بهبود کاربردپذیری صحبت کرد که 12 نکته در تایپوگرافی از مهم‌ترین آنها بود.انتخاب فونت خوباستفاده حداکثر سه تایپ فیسفرق بین عناوین و پاراگراف هاقانون نسبیتنوشته را به عنوان رابط کاربری بدانیمفونت مناسب وبهویت بخشیدن به رنگ و وفونترعایت قوانین نگارشیجداکننده هزارگانعدم استفاده از نوشته چشمک زنساختار رنگیاندازه ستون نوشته هاسپس پرهام خوشبخت درباره طراحی بر مبنای رفتار کاربر توضیحاتی را ارائه کرد. ایشان از تجربه‌های خود در شرکت صباایده و نیازهای کاربران و ابزارهایی برای بررسی رفتار کاربران صحبت کردند.لازم به ذکر است که بعد از ارائه آقای خوشبخت فیلمی از کمپین 11 ایران پخش شد. این کمپین برای بهبود شرایط معلولین در محیط‌های شهری و نیز فراهم کردن امکانات لازم برای بهره‌وری هر چه بیشتر این هم‌وطنان از امکانات شهری تلاش می‌کند. بعد از پخش فیلم علی سادات طلب برای ارائه تجربه شنیداری روی صحنه آمد و در مورد این بخش از تجربه‌ی کاربری که عموما طراحان توجه کمتری به آن می‌کنند، سخنانای را ارائه کرد.خانم تینا نبی زاده از چالش کاربردپذیری و طراحی بصری صحبت کرد که جزو اولین  ارائه  تعاملی با شرکت کنندگان بود. سخنران بعدی، سعید قیومی از شرکت داتین بود که در مورد تجربه کاربری در شرکت های چند محصوله صحبت کردد و از تجربه ایجاد یک تیم متحد در تولید چندین محصول نکاتی را ارائه داد. قیومی در سخنان خود مثالی از سرویس های بانک پاسارگاد را توضیح داد که به بهترین شکل ممکن برای کاربردپذیری بالا تولید شده بود.در آخر پرهام باغستانی در مورد پرتوتایپ‌ها صحبت کرد و چگونگی تولید یک نمونه از محصول نهایی را شرح داد. او در ادامه‌ی صحبت‌های خود مثال‌هایی از انواع نمونه‌های اولیه و نحوه‌ی تولید اسان و سریع آنها شرح داد که برای طراحان و توسعه‌دهندگان تجربه کاربری آموزنده و مفید بود.در آخر همایش  شروین مشایخ در مورد بازاریابی عصبی صحبت کردد که یکی از مهم ترین روش ها برای فروش محصول است. متین مالکی به عنوان آخرین سخنران همایش، در مورد کپی برداری در تولید و محصولات غیر کاربردی صحبت کرد که به علت کمبود وقت کمی سریع ارائه را به پایان رساند.نویسنده:حسین کزازی

ارسال نظر

اخرین اخبار
پربیننده‌ترین اخبار