بیوگرافی سید محمدعلی آل هاشم از ارتش تا امام جمعه تبریز و شهادت

بیوگرافی سید محمدعلی آل‌هاشم فرزند آیت‌الله سید محمدتقی آل‌هاشم از روحانیون برجسته و نماینده ولی فقیه در تبریز که در حادثه سقوط بالگرد رئیس جمهور به شهادت رسید را می خوانید.

بیوگرافی سید محمدعلی آل هاشم از ارتش تا امام جمعه تبریز و شهادت

سید محمدعلی آل‌هاشم(Mohammad Ali Al-Hashem) امام جمعه تبریز و نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی بود که در بعد از ظهر روز یکشنبه۳۰ اردیبهشت 1403 در سانحه سقوط بالگرد ریاست جمهوری در منطقه ورزقان همراه با آیت الله سید ابراهیم رئیسی، حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه و همراهان دیگر به شهادت رسید.در ادامه اطلاعاتی از زندگینامه حجت الاسلام و المسلمین سیدمحمدعلی آل هاشم را برایتان آورده ایم.

Mohammad Ali Al-Hashem (9)
سید محمدعلی آل‌هاشم 

سید محمدعلی آل هاشم کیست؟

مشخصات فردی

نام کامل

سیّد محمّدعلی آل هاشم

تاریخ تولد 

۶ آبان ۱۳۴۱

محل تولد

تبریز

شغل

سیاستمدار

تاریخ فوت

۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ 
 
علت مرگ سقوط بالگرد در شهرستان ورزقان، استان آذربایجان شرقی

محل دفن

تبریز

مشخصات خانوادگی

نام پدر

 سید محمدتقی آل‌هاشم

نام مادر

اشرف السادات ناظمی

تعداد خواهر و برادر 

  ۳ برادر و ۱ خواهر

نام خواهران

 ۱ خواهر

نام همسر 

دختر آیت الله سیدمجتبی اسداللهی

تعداد فرزندان 

یک دختر و یک پسر

شغل پدر

روحانی

مشخصات تحصیلی

رشته تحصیلی

رشته فقه و مبانی 

مدرک

دکترای 

Mohammad Ali Al-Hashem (1)
سید محمدعلی آل‌هاشم نمایندهٔ ولی فقیه در آذربایجان شرقی

بیوگرافی کامل سید محمدعلی آل هاشم

کودکی و اوایل زندگی

سید محمد علی آل هاشم در روز یکشنبه ۶ آبان ۱۳۴۱ مصادف با 29 جمادی الاول سال 1382 هجری قمری در شهرستان تبریز در  استان آذربایجان شرقی به دنیا آمد و اصالتا وی ترک می باشد.وی 61 سال سن دارد.

خانواده

خانواده محمد علی آل هاشم پرجمعیت و 7 نفره است.آیت الله سید محمدتقی آل هاشم از روحانیون برجسته تبریز که متولد سال 1313 است، پدر آل هاشم امام جمعه تبریز است.اشرف السادات ناظمی مادر وی است که چند سال پیش از فوت کرده و ۳ برادر و ۱ خواهر دارد که هیچ کدام روحانی نیستند.سید محمدحسین آل هاشم قائم مقام سابق صدا و سیمای استان آذربایجان شرقی یکی از برداران وی است و  یکی از برادرانش معلول ذهنی می باشد.

Mohammad Ali Al-Hashem (10)
عکس سید محمد علی آل هاشم و پدرش
Mohammad Ali Al-Hashem (6)
 محمدتقی آل هاشم و پسرش

تحصیلات

تحصیلات محمد علی آل هاشم در مقطع دکتری در رشته  فقه و مبانی است.وی دوره مقدماتی تحصیلش را در تبریز سپری کرد و تحصیلات حوزوی را تا مقطع سطح چهار در قم گذراند و به مدت ۱۴ سال در درس خارج سید علی خامنه ای حضور داشت. 

ازدواج و فرزندان

آیت الله محمد علی آل هاشم با دختر آیت الله سیدمجتبی اسداللهی ازدواج کرده و صاحب یک دختر و یک پسر می باشد.دختر امام جمعه تبریز صاحب 3 فرزند و پسرش صاحب یک فرزند هستند که هردوی آن ها ساکن تهران می باشند.

سقوط بالگرد

سقوط بالگرد رئیس جمهور در روز یکشنبه 30 اردیبهشت 1403  در منطقه حفاظت شده دیزمار در آذربایجان شرقی اتفاق افتاد که خبر شهادت سید ابراهیم رئیسی و همراهانش از جمله امام جمعه تبریز در صبح روز دوشنبه منتشر شد.همزمان با خبر شهادت وی ویدیوی در فضای مجازی منتشر شد که می گوید: تبریز دو تا امام جمعه شهید دارد که یکی از آن ها شهید آیت قاضی طباطبایی و دیگری شهید آیت الله مدنی است که هر دو آنها سید هستندانشاالله سومی هم به آنها اضافه شود (اشاره به خودش)

Mohammad Ali Al-Hashem (2)
آیت الله محمد علی آل هاشم و استاندار تبریز

فعالیت سیاسی

فعالیت سیاسی سید محمد علی آل هاشم در سن 47 سالگی در سال 1388 که با حکم رهبری به عنوان رئیس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش منصوب گردید شروع شد و تا ۱۱ تیر سال ۱۳۹۶ در این سمت حضور داشت.

وی در ۱۰خرداد ۱۳۹۶ در سن ۵۵ سالگی از سوی آیت الله خامنه ای به عنوان امام جمعه تبریز و نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی انتخاب شد.

آیت‌الله محمد علی آل‌ هاشم در اسفند سال  ۱۴۰۲ در انتخاباب ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری توانست با ۸۳۴ هزار و ۱۰۸ رای بیشترین رای ادوار خبرگان در آذربایجان شرقی را از آن خود کند.

فهرست سایر مسئولیت ها

  •  مسئول ستاد نماز جمعه تبریز
  • مسئول عقیدتی سیاسی مرکز آموزش پشتیبانی نیروهای زمینی ارتش
  • رئیس عقیدتی سیاسی لشکر 21 حمزه آذربایجان
  • رئیس اداره عقیدتی سیاسی منطقه‌ای آذربایجان
  • معاون روابط عمومی سازمان عقیدتی سیاسی منطقه‌ای آذربایجان
  • جانشین اداره عقیدتی سیاسی نیروی دریایی ارتش
  • جانشین اداره عقیدتی سیاسی نیروی زمینی ارتش
  • معاون هماهنگ کننده سازمان عقیدتی سیاسی ارتش
  • جانشین سازمان عقیدتی سیاسی ارتش با تصویب فرماندهی معظم کل قوا
  • رئیس اداره عقیدتی سیاسی نیروی زمینی ارتش  با تصویب فرماندهی معظم کل قوا
Mohammad Ali Al-Hashem (8)
عنوان

ناگفته های زندگی محمدعلی آل هاشم

  1. وی دارای تالیفات تخصصی برای نیروهای مسلح، طلاب و روحانیون و تالیفات عمومی می باشد.
  2.  .او در دوره ریاست سازمان عقیدتی سیاسی ارتش  ۳ بار موفق به کسب مقام اول بین سازمان های عقیدتی سیاسی نیروهای مسلح در اشراف فرماندهی معظم کل قوا شد.
  3. سید محمدعلی آل هاشم اولین امام جمعه ای بود که دستور داد نرده های مصلی که بین مردم و مسئولان فاصله ایجاد می کرد برداشته شود که با استقبال و تحسین مردم روبرو شد.
  4. او احترام بسیاری برای خانواده شهدا قائل بود و گفته که در زمان دفاع مقدس نماز کلیه شهدای منطقه را پدرم خوانده است و من هم برای نماز پدران و مادران و خانواده شهدا بدون منت می روم.کلا از خانواده شهدا و جانبازان اگر کسی در بیمارستان بستری شود می روم و از آنها عیادت می کنم.
  5. وی عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز تهران و عضو شورای سیاست گذاری ائمه جمعه کشور نیز بود.
  6.  منتخب مردم استان آذربایجان شرقی در ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری، عضو میز آذربایجان در مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز بود.
  7. در دوران دفاع مقدس سابقه حضور در مناطق عملیاتی را دارد.
  8. وی از یک نماینده مجلس خانم برای سخنرانی در نماز جمعه دعوت کرده بود که از وی خرده گرفتند ولی معتقد بود که ما جدای از تشکلاتی که با آقایان داریم از تریبون نماز جمعه سهمی هم به بانوان می دهیم.مثلا مدیرکل گمرک ما خانم است، من روز گمرک از آن خانم می خواهم صحبت کند یا مدیرکل بهزیستی ما خانم است و من روز بهزیستی و کمیته از آن خانم می خواهم صحبت کنندحتی یکبار هم به دلیل اینکه من یک نماینده مجلس خانم را برای سخنرانی در نماز جمعه دعوت کرده بودم به من خرده گرفتندگفتم من این ها حالیم نیست و اگر باز هم نماینده خانم داشته باشیم من باز هم دعوت می کنم.
  9. .وی همواره استفاده از وسائل نقلیه عمومی تاکید داشت و گاهی اوقات خود نیز به صورت نمادین از مترو و تاکسی برای رفت و آمد استفاده می کرد.
  10. حجت الاسلام سید محمدعلی آل هاشم یکی از علاقمندان فوتبال و تیم تراکتور تبریز بود و در چندین بازی حساس این تیم در استادیوم نیز حاضر شد.

Mohammad Ali Al-Hashem (7)

Mohammad Ali Al-Hashem (4)

سخن آخر

در این مطلب بیوگرافی سید محمدعلی آل‌هاشم فرزند آیت‌الله سید محمدتقی آل‌هاشم امام جمعه تبریز که در حادثه سقوط بالگرد به شهادت رسید را بررسی کرده ایم. اگر شما اطلاعات بیشتری از فعالیت های وی دارید با ما و سایر مخاطبان سایت اصفهان امروز در قسمت ارسال نظر به اشتراک بگذارید.

ارسال نظر

اخرین اخبار
پربیننده‌ترین اخبار