در۳ ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل آمار نزاع ۹.۸ درصد کاهش داشت

بهار کم دعوا و پرآشتی اصفهانی‌ها

در سه ماهه نخست سال جاری ده هزار و 304 مصدوم نزاع به ادارات پزشکی قانونی استان مراجعه کردند، این رقم در مقایسه با 11 هزار و 418 نفر مراجعه مدت مشابه سال قبل، 9.8 درصد کاهش یافته است.

بهار کم دعوا و پرآشتی اصفهانی‌ها

به گزارش روابط عمومی اداره کل پزشکی قانونی استان اصفهان، در بهار امسال، 10هزار و 304 نفر در پی آسیب های ناشی از نزاع به ادارات پزشکی قانونی استان ارجاع شدند که از این تعداد سه هزار و 563 نفر زن و شش هزار و 741 نفر مرد بودند.

آمار مراجعات نزاع در سال گذشته تعداد 43 هزار و 566 نفر بوده است که استان اصفهان بعد از استانهای تهران و خراسان رضوی رتبه سوم تعداد معاینات نزاع جسمانی در کشور را داشته است.

لزوم ارائه نامه از مراجع قضایی و ضابطین قضایی

اولین اقدام برای معاینات بالینی در موضوع نزاع، گرفتن نامه از مراجع قضایی یا انتظامی و سپس مراجعه به یکی از ادارات پزشکی قانونی است. پزشکی قانونی تقاضای افراد را تنها با ارائه نامه مراجع قضائی یا انتظامی پاسخ می دهد. لازم به ذکر است امکان ارجاع نامه الکترونیک از مراجع قضائی یا انتظامی به پزشکی قانونی میسر می باشد.

مدارک مورد نیاز و تعرفه پرداختی

مدارک مورد نیاز برای معاینات نزاع، ارائه کد ملی فرد معاینه شونده، ارائه فیش پرداخت تعرفه مورد نیاز و نامه مراجع قضائی یا انتظامی است.

تشکیل پرونده برای مراجعه کننده (معاینه شونده)

پس از تکمیل مدارک و تهیه تصویر از فرد معاینه شونده توسط همکاران بخش پذیرش، پرونده وی تشکیل و برای معاینه و بررسی در اختیار پزشک قرار می‌گیرد.

پزشک بعد از بررسی اولیه پرونده بر اساس نوبت دهی واحد پذیرش مراجعه کننده را برای انجام معاینه و بررسی دقیق‌تر عارضه به اتاق معاینات فرا می خواند. در این مرحله پزشک با توجه به نوع عارضه ایجاد شده و بررسی مدارک و مستندات پزشکی اعلام نظر می کند. در این مرحله ممکن است پزشک برای اعلام نظر نهایی به مدارک تکمیلی نیاز داشته باشد که در این صورت مصدوم برای انجام بررسی‌های تکمیلی (درخواست مشاوره، درخواست پرونده بالینی و ...) به مشاوران خارج از مرکز ارجاع می شود. پس از ارائه مدراک درخواست شده، پزشک نسبت به بررسی و صدور گواهی اقدام می کند. در صورتی که مدارک تکمیلی نیاز نباشد پزشک بر اساس آنچه در اختیار دارد نظر نهایی خود را در قالب گواهی صادر می کند.

در چه مواردی معاینه مجدد نیاز است

گاه در اولین مرحله از معاینه مراجعین نزاع نوع صدمه و آسیب وارد شده به گونه‌ای است که اظهار نظر قطعی در همان مرحله اول مراجعه مقدور نیست و نیاز به معاینه مجدد فرد مصدوم بعد از یک دوره زمانی مشخص ضروری و اجتناب ناپذیر است. بنابراین در این موارد پزشک بعد از یک دوره زمانی مشخص برای فرد مصدوم معاینه مجدد تعیین می کند.

فرد در زمان تعیین شده برای معاینه مجدد به طور مستقیم و بدون احتیاج به دریافت مجدد نامه از مراجع یا ضابطین قضایی به پزشکی قانونی مراجعه و تعرفه مورد نظر را پرداخت می‌کند. سپس پزشک در صورت قطعی شدن مستندات نظر نهایی خود را صادر خواهد کرد. تعداد دفعات معاینه مجدد فرد مصدوم، بسته به نوع صدمات وارده، نحوه التیام و سیر بهبودی آن متفاوت است.

 
ارسال نظر