مدیریت بحران اولویت اصلی استاندار جدید

دو روز پیش مهدی جمالی‌نژاد در حلقه جریان‌های مختلف و اقشار گوناگون مردم اصفهان به‌عنوان استاندار استان معرفی شد و سکاندار جدید اصفهان شد. برشمردن چالش‌ها و مشکلات اصفهان برای استاندار بومی همچون او که خود به‌خوبی در جریان ریزودرشت مسائل است اضافه‌گویی است.

مدیریت بحران اولویت اصلی استاندار جدید

دو روز پیش مهدی جمالی‌نژاد در حلقه جریان‌های مختلف و اقشار گوناگون مردم اصفهان به‌عنوان استاندار استان معرفی شد و سکاندار جدید اصفهان شد. برشمردن چالش‌ها و مشکلات اصفهان برای استاندار بومی همچون او که خود به‌خوبی در جریان ریزودرشت مسائل است اضافه‌گویی است. در سخنرانی معارفه‌اش مشخص شد که مسائل امروز اصفهان را به‌خوبی تحلیل کرده؛ بنابراین روش خود برای اداره استان را در سه رویکرد بیان کرد: مسئله‌محوری، مشارکت مردمی و پیگیری تا رسیدن به نتیجه. شاید یکی از گفته‌های استاندار جوان بیشتر از همه به دل مردم اصفهان خوش آمد زمانی که گفت نه از حقوق خود کوتاه می‌آییم و نه به حقوق دیگران تعرض می‌کنیم، نه اجازه می‌دهیم به اصفهان ظلم شود و نه به سایر استان‌ها و مردم کشور ظلم می‌کنیم. ظلمی که در دو دهه گذشته به اصفهان شد باعث شده مسائل و چالش‌های آن به بحران تبدیل شود. استاندار جدید هم نباید تنها با نگاه مسئله به بحران آب، فرونشست، خشکسالی، تورم، سرطان و... بنگرد. بحران‌هایی که هر کدام نه در یک سال و چند سال بلکه در دو سه دهه اخیر و خورد،خورد همچون خوره به جان اصفهان افتاده و تمام وجودش را فراگرفته است.

امروز اصفهان با بحران بی‌آبی مواجه است. بی‌آبی، خشکسالی، برداشت‌های بی‌رویه از بالادست و کاهش ذخایر زیرزمینی با نرخ 18 تا 24 میلی‌متر فرونشست، اصفهان را به مرز بحران کشانده است.

دیگر مسئله صنایع، کشاورزی و حتی شرب مطرح نیست، امروز زیست اصفهان به خطر افتاده است.

آلودگی هوا هم در نبود زیرساخت‌های مناسب حمل‌ونقل عمومی و بر زمین ماندن پروژه‌های ملی همچون مترو و نوسازی ناوگان اتوبوس شهری در کنار توسعه صنایع آلاینده در فاصله‌ای اندک راه نفس مردم را بریده است.

امروز جمالی‌نژاد میراث‌دار بحران‌هایی است که در اصفهان با آن روبروست. شاید زمانی که بر کرسی شهرداری این شهر تکیه زد با مسائلی به‌مراتب کمتر در این شهر مواجه بود؛ اما امروز او باید به فکر مدیریت بحران نه‌تنها در سطح استان بلکه با به‌کارگرفتن تمام ظرفیت‌های کشور باشد.

اصفهان در این سال‌ها وعده‌های بسیاری برای احیای زاینده‌رود شنید؛ اما با گذر زمان فراموش شد تا جایی که پروژه‌های آبی اصفهان برخلاف تمام تأکیداتی که بر روی آن چه از سوی رهبری و چه از سوی رئیس‌جمهور شهید شد باز در پیچ‌وخم یک وزارتخانه ماند و تنها بخشی از آن با منابع داخلی تأمین و اجرا شد و نیم دیگر آن مانده است. جمالی‌نژاد باید این نوع نگاه به احیای زاینده‌رود را اصلاح کند. بحران آب در اصفهان مسئله ملی است نه یک استان و باید تمام مجموعه دولت برای رفع آن هم قسم شوند و پای‌کار بیایند.

با حل بحران بی‌آبی و خشکی زاینده‌رود و بازگرداندن جریان دائمی به بستر رودخانه مطمئناً بخش زیادی از مسائل استان حل می‌شود. آنگاه استاندار اصفهان می‌تواند با خیال راحت سراغ اولویت‌های بعدی‌اش برود. جذب سرمایه‌گذاری برای استان، تکمیل قطار سریع‌السیر اصفهان - تهران، راه‌اندازی خطوط هوایی مستقیم به اصفهان، توسعه گردشگری، قطار شهری، حمل‌ونقل عمومی، توسعه‌های فرهنگی و اجتماعی و... همه مسائلی است که در این چهار سال باید استاندار جوان برای آن برنامه داشته باشد البته برنامه‌هایی که باقوت و قدرت بیان شود و هر جایی که رسانه در تبیین مسئله می‌تواند به کمک مدیریت استان بیاید با آن در میان گذاشته شود تا باز اسیر بحران تازه‌ای نشویم و با کمک همه ظرفیت‌های استان و با وفاق و همدلی شاهد حل مسائل و چالش‌های اصفهان باشیم.

 

 

ارسال نظر

اخرین اخبار
پربیننده‌ترین اخبار