نجات آینده با مدرسه‌داری خیرین

در روزهایی که رئیس‌جمهور دولت چهاردهم با لباس کارگری و بیل به دست در عملیات عمرانی یک مدرسه در اهواز ظاهر می‌شود، مدیرعامل مجمع خیرین مدرسه‌ساز اصفهان اظهار کرده است: «روند مدرسه‌سازی در استان با توجه به افزایش تعداد خیرین به گفتمان عمومی و مسئولیت اجتماعی اهالی این خطه تبدیل شده است».

نجات آینده با مدرسه‌داری خیرین

مینا عباسپور: در روزهایی که رئیس‌جمهور دولت چهاردهم با لباس کارگری و بیل به دست در عملیات عمرانی یک مدرسه در اهواز ظاهر می‌شود، مدیرعامل مجمع خیرین مدرسه‌ساز اصفهان اظهار کرده است: «روند مدرسه‌سازی در استان با توجه به افزایش تعداد خیرین به گفتمان عمومی و مسئولیت اجتماعی اهالی این خطه تبدیل شده است».

مبحث مدرسه‌ساز همچنان که اشاره شد از دیرباز در اصفهان وجود داشت آن‌چنان‌که مجمعی برای آن ایجاد شد و عده زیادی از خیرین به آن پرداخته‌اند؛ اما دو معضل وجود مدارس فرسوده و دچار فرونشست باعث شد که این روند به یک جریان تبدیل شده و هرگز متوقف نشود. در واقع جریان مدرسه‌سازی در اصفهان ادامه‌دار است و با توجه به معضلات یاد شده در شهر تاریخی اصفهان که بافت قدیمی دارد و به علت خشکی زاینده‌رود روز به روز شکاف‌های حاصل از فرونشست بر درودیوار خانه و ساختمان‌ها بیشتر ظاهر می‌شود، نیاز به ساخت، توسعه و تجهیز مدارس نیز بیش‌ازپیش وجود دارد.

در این میان دولت تماما خود را کنار کشیده و بار این مسئولیت بر گردن خیرین افتاده است. این هم در شرایطی است که سرانه آموزشی ما که با افتخار و البته زور و ضرب خیرین و مسئولین توسعه و تجهیز مدارس اصفهان از ۵ مترمربع اکنون به 6 و 46 صدم مترمربع رسیده است و همچنان از استاندارد 8 مترمربعی فاصله دارد بااین‌وجود خیرین اصفهان تمایلی بالایی به ساخت مدرسه دارند و در این مسیر بدون خستگی گام برمی‌دارند.

در ریشه‌یابی این امر نیز درمیابیم  افزایش سرانه آموزشی و ساخت مدارس جدید در اصفهان به عنوان یکی از نیازهای حیاتی جامعه است که موردتوجه مسئولان و شهروندان قرار گرفته است. این اقدام نه تنها به توسعه انسانی و پرورش استعدادهای جوانان کمک می‌کند، بلکه می‌تواند نابرابری‌های اجتماعی را کاهش دهد و به ایجاد جامعه‌ای عادلانه‌تر منجر شود.

افزایش سرانه آموزشی، فرصتی برای بهره‌مندی از یادگیری و ارتقای مهارت‌های نیروی کار فراهم می‌کند و به تبع آن، رشد اقتصادی را در پی خواهد داشت. وجود مدارس جدید با امکانات به‌روز، دانش‌آموزان را با فناوری‌های نوین آشنا می‌سازد و آن‌ها را برای ورود به بازار کار آماده می‌کند.

همچنین، ساخت مدارس به ارتقای فرهنگ و هویت محلی کمک کرده و با ارائه برنامه‌های آموزشی متنوع، فرصت‌هایی برای تبادل فرهنگی ایجاد می‌کند. این اقدامات می‌توانند به افزایش شور و نشاط اجتماعی در میان جوانان اصفهانی منجر شوند و جامعه‌ای پویا و فعال بسازند.

مسئولان و کارشناسان آموزش و پرورش، بر لزوم توجه به این موضوع تأکید دارند و بر این باورند که سرمایه‌گذاری در آموزش، کلید توسعه پایدار اصفهان خواهد بود.

در این میان ایجاد فرهنگ جدیدی تحت عنوان مدرسه داری و مدرسه یاری خیرین نیز اتفاقی خجسته قلمداد می‌شود چرا که پای ایشان را پس از ساخت و عملیات عمرانی به مدارس باز کرده و ادامه‌دار بودن روند حمایتی خیرین از امور دانش آموزان نیازمند و رفع کاستی‌های آموزشی را نیز به دنبال دارد.

مدرسه‌داری خیرین به عنوان یک حرکت اجتماعی اثرگذار، در بهبود شرایط آموزشی و افزایش دسترسی به تحصیل در ایران به طور فزاینده‌ای شناخته می‌شود. این اقدام، همکاری افرادی است که با نیت خیرخواهانه در زمینه ساخت و نوسازی مدارس و تأمین منابع آموزشی مشارکت می‌کنند. خیرین می‌توانند شامل افراد حقیقی، مؤسسات و نهادهای غیرانتفاعی باشند که به اشکال مختلف به نظام آموزشی کشور کمک می‌کنند.

مدرسه‌داری خیرین به کاهش نابرابری‌های اجتماعی نیز کمک می‌کند. با فراهم کردن امکانات آموزشی در مناطق کم‌برخوردار، این اقدام موجب افزایش دسترسی به تحصیل برای تمامی اقشار جامعه می‌شود.

همچنین حمایت‌های مالی و معنوی خیرین انگیزه بیشتری برای دانش‌آموزان و خانواده‌ها به وجود می‌آورد و می‌تواند به کاهش نرخ ترک تحصیل منجر شود. این حرکت همچنین مسئولیت اجتماعی را در جامعه تقویت می‌کند. خیرین با مشارکت در ساخت و نوسازی مدارس، نه تنها اقدام به خدمت به جامعه می‌کنند، بلکه دیگران را نیز به انجام کارهای خیر ترغیب می‌نمایند. سرمایه‌گذاری در آموزش نه تنها به بهبود شرایط اجتماعی کمک می‌کند بلکه می‌تواند تأثیر عمیقی بر اقتصاد محلی نیز داشته باشد. نیروی کار آموزش‌دیده معمولا بازدهی بیشتری دارد و این به رشد اقتصادی کشور کمک می‌کند.

مدرسه‌داری خیرین به عنوان حرکتی مثبت و فعال در نظام آموزشی کشور، به طور روزافزون موردتوجه جامعه و مسئولان قرار گرفته است و نشان‌دهنده عزم و اراده جمعی برای ساختن آینده‌ای بهتر برای نسل‌های آینده است. این تلاش‌ها به وضوح قابلیت تغییر و بهبود شرایط زندگی در جامعه را دارند و امیدهای تازه‌ای را برای جوانان به ارمغان می‌آورند.

 

 

ارسال نظر