جهش در مدرسهسازی استان با طرح نهضت عدالت آموزشی؛
تحولی بنیادین در فضاهای آموزشی اصفهان
استان اصفهان با طرح جامع «نهضت عدالت در فضاهای آموزشی»، گامی بلند به سوی تحولی بنیادین در زیرساختهای آموزشی خود برداشته است. این طرح که با مشارکت گسترده مردمی همراه شده، نویدبخش آیندهای روشن برای دانشآموزان استان است. هدف اصلی این طرح، تکمیل 170 پروژه نیمهتمام آموزشی و بهرهبرداری از 200 مدرسه جدید تا مهرماه سال آینده است، که این امر، گامی مهم در راستای افزایش سرانه آموزشی و بهبود کیفیت تحصیل در استان محسوب میشود.

مینا عباسپور| مدیرکل سازمان نوسازی مدارس استان اصفهان در تشریح ابعاد این طرح، از برگزاری 6 جلسه کلیدی با حضور استاندار و تشکیل کارگروههای تخصصی خبر داد.
ناصر فتحی گفت: این جلسات با هدف بررسی دقیق و رفع موانع موجود در مسیر توسعه فضاهای آموزشی استان برگزار شده و نشان از عزم جدی مسئولان برای تحقق اهداف این طرح دارد. وی افزود که این طرح تا هفته آینده به امضای استاندار خواهد رسید و به صورت رسمی وارد فاز اجرایی خواهد شد.
پایان مدارس کانکسی و تمرکز بر نوسازی فضاهای آموزشی
وی بیان داشت: یکی از دستاوردهای مهم این طرح، پایان دادن به استفاده از مدارس کانکسی در استان اصفهان است. فتحی با اعلام این خبر که تمامی مدارس کانکسی دارای بیش از 10 دانشآموز از سال 1401 جمعآوری شدهاند، تاکید کرد: این اقدام، گامی اساسی در راستای تامین فضاهای آموزشی استاندارد برای دانشآموزان بوده است. همچنین، تعداد مدارس سنگی استان از 21 به 11 مدرسه کاهش یافته که نشاندهنده توجه به نوسازی و مقاومسازی فضاهای آموزشی موجود است. با این حال، کمبود سرانه آموزشی در نواحی برخوار و خمینیشهر به عنوان یک چالش مهم مطرح است و هدف ما رساندن تمامی پروژههای نیمهتمام با پیشرفت فیزیکی بالای 50 درصد به بهرهبرداری تا مهرماه سال آینده است تا بتوانیم این کمبودها را جبران کنیم.
مسکن ملی و نقش محوری خیرین مدرسهساز
فتحی با اشاره به این که به دلیل گسترش طرحهای مسکن ملی و مهر در استان اصفهان، ایجاد فضاهای آموزشی مناسب در این مناطق از اهمیت ویژهای برخوردار است، بر نقش سازمان مسکن و شهرسازی و بنیاد مسکن در ساخت مدارس در این مناطق تاکید کرد و گفت: سازمان نوسازی مدارس ردیف اعتباری مشخصی برای تعریف پروژه جدید در مسکن ملی و مهر ندارد و در این زمینه، نیازمند همکاری سایر دستگاهها و نهادها هستیم.
وی افزود: سازمان نوسازی مدارس در تلاش است تا با معرفی خیرین مدرسهساز، زمینه مشارکت آنها در این پروژهها را فراهم کند. شایان ذکر است که خیرین نیکاندیش استان اصفهان در حال حاضر در 80 درصد پروژههای نیمهتمام استان مشارکت فعال دارند که این امر، نقش بیبدیل آنها در توسعه فضاهای آموزشی استان را نشان میدهد.
هوشمندسازی مدارس: گامی به سوی آموزش نوین
فتحی بیان داشت: در راستای ارتقای کیفیت آموزش و همگامسازی مدارس با فناوریهای روز دنیا، طرح هوشمندسازی مدارس نیز به عنوان یکی از محورهای اصلی «نهضت عدالت آموزشی» در نظر گرفته شده است. در این راستا شهرداریها برای هوشمندسازی یک کلاس در هر مدرسه و انعقاد قرارداد هوشمندسازی 100 مدرسه دیگر با مجمع خیرین تعهد دارند؛ این اقدامات، گامی مهم در راستای تجهیز مدارس به امکانات و تجهیزات نوین آموزشی و فراهم کردن زمینه بهرهمندی دانشآموزان از آموزشهای نوین است.
وی همچنین از تدوین اطلس تجهیزات مدارس برای بروزرسانی تجهیزات هنرستانها و سایر مدارس استان خبر داد و افزود: با تدوین این اطلس، میتوانیم نیازهای واقعی مدارس را شناسایی کرده و برای تامین تجهیزات مورد نیاز آنها برنامهریزی کنیم.
استانداردسازی سیستم گرمایشی و برگزاری جشنواره بانوان خیر مدرسهساز
مدیرکل سازمان نوسازی مدارس استان اصفهان اظهار داشت: تامین ایمنی و آسایش دانشآموزان در مدارس، از اولویتهای اصلی سازمان نوسازی مدارس استان اصفهان است. در همین راستا، طرح استانداردسازی سیستم گرمایشی مدارس نیز با جدیت دنبال میشود و 80 درصد از 23 هزار کلاس درس دارای سیستم گرمایشی غیراستاندارد، نوسازی شدهاند .همچنین عملیات اجرایی استانداردسازی 750 کلاس دیگر نیز آغاز شده است.
فتحی با اشاره به نقش بیبدیل بانوان خیر مدرسهساز در توسعه فضاهای آموزشی استان، از برگزاری سومین دوره جشنواره بانوان خیر مدرسهساز پس از 18 سال وقفه خبر داد که در 15 اسفند ماه با حضور بیش از 200 بانوی خیر مدرسهساز در اصفهان برگزار خواهد شد و فرصتی برای تجلیل از این بانوان نیکاندیش و قدردانی از تلاشهای آنها در راستای توسعه فضاهای آموزشی استان خواهد بود.