هفته هموفیلی فرصتی برای عهد بستن با نوعدوستی

این هفته نوبت ۱۱۰۰ نفر از جمعیت اصفهان است که صدایشان به گوش مردم رسیده و به نیازهایشان توجه ویژه شود؛ مبتلایان به هموفیلی و نیازمندان شدید به خون.

هفته هموفیلی فرصتی برای عهد بستن با نوعدوستی

هر بیماری چالش‌های خاص خود را داشته و برای کنترل یا درمان نیازهای دارویی ویژه دارد از جمله پانسمان‌های مخصوص برای بیماران پروانه‌ای یا تخت برای بیماران زخم بستر و ... .

اما نیاز بیماران هموفیلی از جنسی متفاوت بوده و مستقیما به همنوعان خود وابسته است تا با اهدای خون در این مسیر یاریشان کنند. اما همانطور که می‌دانیم در اهدای خون هنوز فرهنگ‌سازی لازم انجام نشده بویژه در مورد بانوان هنوز نتوانسته‌ایم این درک و آگاهی را در جامعه ایجاد کنیم که اهدای خون ایشان ضرری ندارد و حتی به نفعشان نیز هست. آنچنان که می‌دانیم تنها ۳ و نیم درصد از جامعه اهداکنندگان خون در اصفهان را بانوان تشکیل داده و مابقی بار بر دوش آقایان است.

خون برای بیماران هموفیلی از نان شب واجب‌تر است و در طول زندگی خود نیاز دارند با حمایت انسان‌های دیگر همراه باشند. اما آیا توانسته‌ایم این کمک و یاری را به درستی در جامعه تبیین کنیم؟البته که نه؛ اهدای خون مستمر در جامعه ما هنوز یک فرهنگ نیست و تنها محدود به پویش‌های مناسبتی همچون ماه محرم، ماه رمضان و برخی روزها نظیر این است و بس. در صورتی که نیاز است این فرهنگ‌سازی به شیوه‌ای گسترده‌ و جامع‌تر در عمق و دل جامعه ایجاد شود.

در همین راستا شاید بتوان به جای مبدأ که اهدای خون است بر مقاصدی همچون بیماران نیازمند به خون از جمله تصادفی‌ها، هموفیلی‌ها و غیره تمرکز بیشتری داشت.شاید این بتواند وجدان خاموش برخی را بیدار کرده و حس نوعدوستیشان را تقویت کند.

نذر خون از جمله اقدامات تحسین‌آمیزی است که می‌تواند در این مسیر تاثیرگذار باشد و به مردمی که توان مالی مناسبی ندارند یا حتی آنان که متمول هستند این آگاهی را بدهد که برای نذروات خود همیشه نیاز به هزینه‌هایی همچون اطعام فقرا، تامین جهیزیه نوعروسان و مواردی نظیر این نیست بلکه می‌توان از جوهر جان نیز در مسیری بی‌خطر هزینه کرد تا فرد دیگری زندگی راحت‌تر و عمری طولانی‌تر داشته و مسیر زندگی را با کیفیت بهتری بپیمایند.

همچنین این نکته را نیز باید یادآور شد که حمایت و کمک به بیماران از هر نوعی که باشد بار هزینه‌های درمانی را از دوش کل جامعه برداشته و به نوعی بازگشت هزینه و کمک انجام شده از مسیری دیگر است؛ به این ترتیب که به قول معروف از هر دستی بدهند از دست دیگر پس خواهند گرفت البته با نگاهی مثبت به این مثل.

در هفته جاری فرصتی است که با خود عهد و پیمان ببندیم که به همنوعان خود از طریق اهدای خون زندگی ببخشیم و در این راه گام‌هایی مستمر و پیوسته برداریم.

 

ارسال نظر

اخرین اخبار
پربیننده‌ترین اخبار