شتاب اصفهانی ها در پیست آزادی
دور سوم مسابقات سرعت اتومبیلرانی قهرمانی کشور روز جمعه گذشته در پیست آزادی برگزار شد که در آن رانندههای اصفهانی در کلاسهای پژو 405 و کلاس bp مقام نخست را به دست آوردند.
محمد فرمان آرا- ورزش ایرانی : دور سوم مسابقات سرعت اتومبیلرانی قهرمانی کشور روز جمعه گذشته در پیست آزادی برگزار شد که در آن رانندههای اصفهانی در کلاسهای پژو 405 و کلاس bp مقام نخست را به دست آوردند.
در این مسابقه 99 راننده از 11 استان کشور در 9 کلاس BP، اسپرت شهری 1 و 2، 405، آزاد، 2000GT ، 206 ، پراید و BP.GT به رقابت پرداختند. از استان اصفهان نیز 11 شرکتکننده حضور داشتند که خوش درخشیدند و موفق شدند سکوهای برتر دو کلاس را به خود اختصاص دهند. این در حالی بود که سه نفر از شرکتکنندگان اصفهانی به دلیل نقص فنی و عدمتأیید کمیته فنی نتوانستند در مسابقه شرکت کنند که ازجمله آنها میتوان به محسن مقرون منفرد اشاره کرد که در دور قبل این مسابقات توانسته بود روی سکو قرار بگیرد. همچنین لیلا پیکان پور راننده حرفهای کلاس پراید اختصاصی نیز دچار سانحه شد و نتوانست از خط پایان عبور کند.
در کلاس 405 استاندارد مهرداد صفری موفق شد با اختلاف بیش از یک ثانیه نسبت به نفر دوم زودتر از خط پایان بگذرد و مقام قهرمانی را به دست آورد. این در حالی است که صفری در دور تایم گیری روز پنجشنبه خودرویش با نقص فنی مواجه شد و با زمان دقیقه و 888/9 ثانیه در رده هشتم قرار گرفت. بااینوجود موفق شد حریفان را یکی پس از دیگری پشت سر بگذارد و پس از هفت دور پیشتازی مسیر را از آن خود کند. در پایان 15 دور مسابقه امین جعفریان دیگر شرکتکننده اصفهانی کلاس 405 نیز موفق شد مقام سوم را کسب کند. در این کلاس علیاکبر مقیمی از تهران در جایگاه دوم ایستاد. در این کلاس خودروهای 405 استاندارد استفاده میشود و شرکتکنندگان حق هیچگونه تغییر و یا ارتقایی در خودروها ندارند بهغیراز مواردی که برای استحکام و ایمنی خودرو انجام میشود. گفتنی است صفری از سال 94 تاکنون در همه راندهای مسابقات سرعت کشور در کلاس 405 به مقام نخست دست یافته است و بهنوعی هیچ رقیبی در این کلاس ندارد.
در کلاس BP علی شیرزاد همچون دورههای گذشته توانست زودتر از رقیبان از خط پایان عبور کند و بهعنوان قهرمانی دست یابد. وی که از سال 95 تاکنون در همه هفت راند برگزارشده کلاس BP به مقام قهرمانی دست یافته است، این بار هم در دور تایم گیری موفق شد با یک دقیقه و 671 هزارم ثانیه سریعترین زمان را به نام خود ثبت کند و در خط نخست استارت قرار گیرد. شیرزاد توانست این پیشتازی را تا پایان مسابقه کند و اجازه ندهد در 10 دور مسابقه کسی از او جلو بزند و درنهایت به مقام قهرمانی دست یابد. پس از او احمدرضا افشاری و محسن محمدی هر دو از استان فارس دوم و سوم شدند. شیرزاد در گفتگو با ورزش ایرانی از کیفیت بالای این مسابقات گفت و تأکید کرد که شرکتکنندگان در مسابقات نیاز به حمایت بیشتری دارند. به گفته وی این مسابقات با توجه به پخش تلویزیونی و پوشش رسانهای میتواند موقعیت خوبی برای اسپانسرها باشد. از سویی دیگر هزینه تهیه و نگهداری خودروهایی مسابقهای نیز بالا است. بهعنوان نمونه در کلاس BP استاندارد کلیه اجزای مهم خودرو ازجمله موتور، گیربکس، سیستم تعلیق، ترمز و ایمنی باید ارتقا یابد بهگونهای که اگر شرکتکنندهای بخواهد خودرویی با حداقل استانداردهای این کلاس تهیه کند و مجوز شرکت در مسابقات را کسب کند حداقل باید 20 تا 30 میلیون تومان هزینه کند. مسلماً اگر خودرویی بخواهد در کورس قهرمانی باشد باید خیلی بیشتر از این میزان هزینه کند.
وحید حقشناس، مسئول کمیته سرعت اتومبیل هیئت موتورسواری و اتومبیلرانی استان اصفهان معتقد است که اصفهان را با توجه به مقامهایی که کسب کرده میتوان بهعنوان نایبقهرمان کشور در اتومبیلرانی دانست. وی از استقبال خوب اصفهانیها از مسابقات اتومبیلرانی خبر میدهد و میگوید در حال حاضر بیشتر کمیتههای این هیئت ازجمله کمیته سرعت، دریفت، آفرود، درگ و غیره فعال هستند و بهصورت منظم مسابقاتی در اصفهان برگزار میشود. بهعنوان نمونه دو هفته پیش مسابقه درگ استان اصفهان در پیست نقشجهان برگزار شد که در آن شرکتکنندگانی از استانهای فارس و قم نیز حضور داشتند. همچنین جمعه آینده (28 مهرماه) به مناسبت گرامیداشت هفته تربیتبدنی، راند دوم مسابقه اسلالوم (مارپیچ مهارتی) قهرمانی استان در پیست چندمنظوره نقشجهان برگزار میشود.