اروپا چه نقشی در رویکرد برجامی ترامپ دارد؟

بر اساس این یادداشت، موفقیت استراتژی ترامپ برای مقابله با ایران و اصلاح برجام، بیش از همه به میزان حمایتی که این استراتژی از اروپا دریافت می‌کند، وابسته است.

رویکرد ترامپ درباره ایران، باعث ایجاد اختلاف‌نظر میان اتحادیه اروپا و آمریکا شد. یک مقام سابق نظامی اسرائیل طی یادداشتی به نقش اروپا در پیروزی یا شکست رویکرد ترامپ پرداخت.
به گزارش فرارو، عاموس یادلین، رئیس سابق اداره اطلاعات نظامی نیروهای دفاع اسرائیلی، طی یادداشتی که در روزنامه لوموند فرانسه منتشر شده و روزنامه جروزالم‌پست آن را بازنشر کرده، به میزان تاثیر اروپا در سیاست ترامپ در قبال ایران پرداخت و نوشت: اگر عزم آمریکا برای اقدام علیه ایران به اختلاف میان آمریکا و اتحادیه اروپا و انزوای آمریکا منتهی شود، نتیجه خطرناک‌تر خواهد بود.
بر اساس این یادداشت، موفقیت استراتژی ترامپ برای مقابله با ایران و اصلاح برجام، بیش از همه به میزان حمایتی که این استراتژی از اروپا دریافت می‌کند، وابسته است.
رهبران اروپایی که برجام را امضا کردند، با رویکرد ترامپ در قبال ایران مخالفت کردند و خواستار حفظ توافق موجود شدند. از نظر یادلین، این امر یک "پیام خطرناک" است. زیرا اگر "نقص‌های" برجام اصلاح نشوند، ترامپ احتمالا برجام را لغو کرده و در مسیر تقابل نظامی گام بردارد. اما اگر اروپایی‌ها برای رفع مشکلات برجام تمایل نشان دهند، این امر ترامپ را به حفظ و سپس راه‌اندازی یک کارزار دیپلماتیک برای "بهبود کردن" برجام، ترغیب خواهد کرد.
از دیدگاه یادلین، برای اصلاح برجام و مهار فعالیت‌های غیر هسته‌ای ایران، ترامپ به کسب همکاری کنگره آمریکا و حمایت بین المللی سایر امضاکنندگان نیاز دارد. ترامپ به جای کار بر ایجاد یک ائتلاف متحد برای جایگزین کردن برجام، ترجیح داد در صورت ناتوانی‌اش در ایجاد همکاری ضروری با سایر طرف‌های برجام، به لغو این توافق تهدید کند. این سیاست دارای ریسک است.
ترامپ تلاش می‌کند شرکای اروپایی را مجبور کند به شکلی عمل کنند که عمل‌شان با حمایت آنها از توافق کنونی تناقض داشته باشد.
ترامپ به شکل علنی وعده داد که اگر نتواند هدفش را محقق کنند، برجام را خاتمه خواهد داد. این امر می‌تواند آمریکا را منزوی کند. در چنین حالتی؛ آمریکا باید به تنهایی و بدون مشروعیت بین المللی با ایران مقابله کند.
یادلین در پایان نوشت: تمایل اروپا برای اعمال فشار علیه ایران، نقش مهمی در اقناع ترامپ برای به تاخیر انداختن لغو برجام توسط او، بازی خواهد کرد.

ارسال نظر

اخرین اخبار
پربیننده‌ترین اخبار