آزمون ورودی مدارس خاص، «آزمون هوش» نبود
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور با اشاره به اینکه آزمون ورودی مدارس خاص، آزمون هوش نبود بلکه آزمون پیشرفت تحصیلی بود گفت: به کسی تیزهوش میگوییم که حداقل 30 نمره هوشی بالاتر از افراد عادی داشته باشد و بتواند این هوش بالا را در قالب توانمندیهای هنری، فنی، کلامی، اجتماعی و ... بروز دهد.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور با اشاره به اینکه آزمون ورودی مدارس خاص، آزمون هوش نبود بلکه آزمون پیشرفت تحصیلی بود گفت: به کسی تیزهوش میگوییم که حداقل 30 نمره هوشی بالاتر از افراد عادی داشته باشد و بتواند این هوش بالا را در قالب توانمندیهای هنری، فنی، کلامی، اجتماعی و ... بروز دهد.
مجید قدمی در گفتوگو با ایسنا، با اشاره به مصوبه حذف آزمون از دوره ابتدایی اظهار کرد: حذف آزمونها از دوره ابتدایی باید گام جدی در جهت تحول در آموزش ابتدایی تلقی شود. در واقع وقتی سخن از سند تحول بنیادین به میان می آید باید برای تحقق آن تصمیمات مهمی اتخاذ کرد.
وی افزود: اغلب کشورهای دنیا به این سمت رفتهاند و آزمون در مدراس ابتداییشان کمتر برگزار میشود تا در فضایی به دور از استرس دانش آموزان خود را در ابعاد مختلف رشد دهند.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور با بیان اینکه وقتی آزمونی در انتهای دوره ابتدایی برقرار است، در مدارس بیشتر کار آموزش دنبال میشود اظهار کرد: در واقع تربیت علمی در سطح خفیف صورت میگیرد ولی اگر به سمت آموزش کیفی و آموزش مهارت های زندگی در فضایی بانشاط برویم باعث میشود شخصیت رشد همه جانبه یابد که بهترین زمان برای این کار، دوره ابتدایی است.
قدمی ادامه داد: نکته جالب توجه اینکه آزمون ورودی مدارس خاص، آزمون هوش نبود بلکه آزمون پیشرفت تحصیلی بود. به عنوان یک متخصص باید عرض کنم تستی که برگزار و 200 هزار نفر در آن شرکت میکردند و در نهایت 15 هزار نفر پذیرفته میشدند تست پیشرفت تحصیلی بود. ما به کسی تیزهوش میگوییم که حداقل 30 نمره هوشی بالاتر از افراد عادی باشد و بتواند این هوش بالا را در قالب توانمندیهای هنری، فنی، کلامی، اجتماعی و ... از خود بروز دهد.
وی با بیان اینکه قبلا تیزهوش واقعی شناسایی نمیشد و در آن آزمون هر شخصی بیشتر درس خوانده و یاد گرفته بود تست بزند قبول میشد و این آزمون به لحاظ علمی قابل دفاع نبود عنوان کرد: عمدتا آزمون انتخاب گری تیزهوشان در 30 کشور اول پیشرفته به لحاظ آموزشی و پرورشی در دنیا از پایه دهم به بعد انجام میشود. آنها پس از پایان دوره ابتدایی از طریق بررسی فعالیتهای علمی دانش آموز در مدرسه، پژوهشها و فعالیتهای علمی که انجام و حضور در المپیادها، افراد خاص را شناسایی میکنند و فقط پیشرفت تحصیلی ملاک نیست.
معاون وزیر آموزش و پرورش افزود: در این کشورها پس از غربالگری هم جداسازی نمیکنند و یک تا دو روز از هفته را در فضای علمی چون آزمایشگاهها و باشگاههای نخبگان بسر میبرند. نگاه غالب این است که جداسازی خطاست زیرا باید همین بچه ها را تربیت کرد تا در این جامعه زندگی کرده و آن را مدیریت کنند.
قدمی درباره نگرانیهایی مبنی بر بی توجهی و هدر رفت استعدادها با حذف مدارس سمپاد در دوره اول متوسطه اظهار کرد: اینگونه نیست و میتوان در این سه سال طرحهایی را برای هدایت تیزهوشان بکار گرفت. پیشنهاد بنده این است طرحی تهیه شود تا استعدادها بر اساس فعالیت هایی که دانش آموزان در سه ساله متوسطه اول انجام میدهند شناسایی شوند و آخرین مرحله این گزینش اجرای تست هوش استاندارد شده باشد.
به گفته وی، باید در دوره سه ساله متوسطه اول چک لیستهایی آماده شود که بر اساس آنها غربالگری اولیه را برای شناسایی توسط یک شورای علمی در هر مدرسه داشته باشیم و آنها را به سمت پژوهشسراها و المپیادها هدایت کنیم.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور با اشاره به اینکه تحتالشعاع قرار گرفتن تربیت زیستی، اخلاقی و اجتماعی بر اثر آموزش محور شدن مدارس ضربه ای بود که جلوی آن با این مصوبه گرفته شد گفت: باید این مصوبه را به فال نیک گرفت. مجامع علمی از این حرکت دفاع می کنند و از مخالفان میخواهم تامل و از این تصمیم درست حمایت کنند.