درمان اولین بیمار به روش براکی تراپی در مرکز رسا واقع در شهرک سلامت اصفهان

یک گام امیدبخش درمان سرطان درمان اولین بیمار به روش براکی تراپی در مرکز رسا شهرک سلامت اصفهان

درمان اولین بیمار به روش براکی تراپی در مرکز رسا واقع در شهرک سلامت اصفهان

براکی تراپی نوعی پرتودرمانی است که برای درمان سرطان استفاده می شود. این شامل قرار دادن یک ماده رادیواکتیو به طور مستقیم در داخل یا نزدیک یک تومور است. این اجازه می دهد تا دوز بالایی از تابش به بافت سرطانی منتقل شود و در عین حال قرار گرفتن در معرض بافت های سالم اطراف را به حداقل برساند.

beracky terapi dar rasa
اولین بیمار معالجه شده در شهرک سلامت اصفهان 

دو نوع اصلی براکی تراپی وجود دارد:

 

1. *براکی تراپی داخل حفره ای:* منبع رادیواکتیو در حفره بدن نزدیک تومور قرار می گیرد، مانند دهانه رحم یا رحم برای سرطان های زنان.

 

2. *براکی تراپی  داخل نسجی:* ماده رادیواکتیو مستقیماً در بافت قرار می گیرد، مثلاً در پروستات برای سرطان پروستات.

 

براکی تراپی را می توان به روش های مختلفی انجام داد:

یکی از آن روش ها

- *براکی تراپی با نرخ با دوز بالا (HDR):* مواد رادیواکتیو برای چند دقیقه قرار داده می شود و سپس خارج می شود که اغلب به جلسات متعدد نیاز دارد.

براکی تراپی معمولا برای درمان سرطان های پروستات، دهانه رحم، سینه و پوست استفاده می شود. ارسال دقیق پرتو به کاهش عوارض جانبی کمک می کند و شانس کنترل موفقیت آمیز سرطان را بهبود می بخشد.

1597181818167
براکی تراپی

براکی تراپی

براکی تراپی نوعی درمان است که با نزدیک کردن منابع رادیواکتیو / منابع تابش به تومور اعمال می شود و از اوایل قرن نوزدهم که رادیواکتیویته کشف شد ، با موفقیت در درمان سرطان های مختلف استفاده می شود. امروزه می توان براکی تراپی را با استفاده از روش های تصویربرداری بر اساس آناتومی مقطعی مانند توموگرافی کامپیوتری و تشدید مغناطیسی ، به صورت سه بعدی اعمال کرد

نواع اپلیکاتور در براکی تراپی

، از دستگاه های کمکی مختلفی به نام "اپلیکاتور" استفاده می شود تا منبع رادیواکتیو را به ناحیه بیمار تحت تابش نزدیک کند. اگرچه قرارگیری این اپلیکاتورها اغلب بدون درد است ، اما ممکن است گاهی به بیهوشی نیاز باشد

براکی تراپی اساساً به سه روش انجام می شود:

1- براکی تراپی داخل حفره ای: با کمک اپلیکاتورهایی که در حفره های طبیعی بیمار قرار می گیرند (رحم ، دهانه رحم ، برونش و ...) انجام می شود.

2- براکی تراپی بینابینی: می تواند با کمک اپلیکاتورهایی که در داخل بافت های بیمار قرار گرفته اند یا منابع رادیواکتیو ارسال شده از سوزن ها ، یا به صورت کاشت دائمی منابع رادیواکتیو در بافت (uLDR پروستات دائمی) انجام شود. براکی تراپی)

3- براکی تراپی با تماس: کاربرد منبع رادیواکتیو / منبع تابش در بافتهای سطحی مانند پوست یا از بین بردن اعضای دیگر در حین عمل مانند رادیوتراپی سطحی حین عمل (IORT) است.

گاهی اوقات مواد سفارشی ، که به آن قالب می گویند ، برای انجام براکی تراپی برای سطوح نامنظم ضروری است. شما می توانید ببینید که قالب چگونه به براکی تراپی سرطان پوست بینی کمک می کند.

آیا سرعت تحویل پرتوهای اعمال شده در براکی تراپی متفاوت است؟

1- براکی تراپی با دوز بالا (HDR)

2- براکی تراپی با میزان دوز پایین (LDR)

3- براکی تراپی با دوز بسیار کم (ULDR)

 

 

براکی تراپی سریع پوست با دوز بالا (با اپلیکاتور لایپزیگ) می تواند در درمان سرطان سلولهای سنگفرشی پایه و پوستی مرحله اولیه با سطح و عمق مناسب استفاده شود

Brachytherapy سریع با دوز پایین :

Brachytherapy با دوز پایین نرخ (LDR) کاربرد T usedre مورد استفاده در براکی تراپی با دوز کم زنان و زایمان ، پروفسور دکتر. توسط Gökhan Töre ساخته شده است. پس از قرار دادن ، بیمار درمان سرپایی را برای 2-3 روز کامل می کند. سپس ، منبع رادیواکتیو و اپلیکاتور برداشته شده و بیمار به خانه فرستاده می شود.

براکتراپی سریع پروستات با دوز بسیار کم (ULDR)

رادیواکتیو هسته های I-125 که در پروستات قرار گرفته اند ، با رادیواکتیویته خود ماه ها بسیار آهسته کل پروستات را تحت تابش قرار می دهند. براکی تراپی بینابینی پروستات می تواند به عنوان تنها درمان در بیماران مبتلا به سرطان پروستات کم خطر استفاده شود.

بعد از تابش خارجی پروستات در بیماران با خطر متوسط و بالا می تواند به عنوان یک درمان اضافی مورد استفاده قرار گیرد.

وقتی این هسته ها فعالیت خود را از دست می دهند ، از بیمار خارج نمی شوند

 

 

 

ارسال نظر