چشم‌انداز ۱۴۱۲ ایران؛

دستیابی به هوش مصنوعی پیشرفته، نوآور و در حال گسترش

معاون پارلمانی رئیس جمهور گفت: هدف دولت این است که ایران تا افق سال 1412 دارای فناوری هوش مصنوعی تثبیت شده، نوآور و در حال گسترش باشد.

دستیابی به هوش مصنوعی پیشرفته، نوآور و در حال گسترش

 معاون امور مجلس رئیس‌جمهور گفت: هوش مصنوعی در حال تغییردادن جهان در حوزه‌های مختلف است از پزشکی و صنعت گرفته تا امنیت و صنایع نظامی است.  

شهرام دبیری با بیان اینکه ایران از لحاظ تولید مقاله علمی رتبه 15 هوش مصنوعی را در دنیا دارا است اظهار کرد: از نظر استفاده از این علم جایگاه خوبی نداریم که برای کشور ما مطلوب نیست و باید بر روی این موضوع کار شود.

دبیری با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری در یادگیری و استفاده از این فناوری تأکید کرد: باید به لایه‌های عمیق این دانش دست یابیم و مسلط شویم اگر نتوانیم لایه‌های عمیق هوش مصنوعی تأمین کنیم در آینده کشورهایی که به این دانش دست پیدا می‌کنند می‌توانند محدودیت ایجاد کنند پس لازم است سریعاً در این حوزه مجهز شویم و پیشرفت داشته باشیم.

او اضافه کرد: در سال‌های گذشته سازمان ملی هوش مصنوعی زیر نظر رئیس‌جمهور تشکیل شده که به کار خود باقوت ادامه می‌دهد این در حالی است که اگر بخواهیم در این زمینه درست عمل کنیم باید در فکر آموزش هوش مصنوعی باشیم حتی در مدارس و دانشگاه باید دروس مقدماتی هوش مصنوعی تدریس شود.  

دبیری اذعان کرد: قانون حمایت از شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان و تجاری‌سازی و نوآوری اختراعات نیز قانون جهش تولید دانش‌بنیان بستر قانونی در حمایت از تحقیق و توسعه شرکت‌های مرتبط باهوش مصنوعی مورداستفاده قرار گیرد البته مجلس شورای اسلامی هم در این زمینه فعالیت داشته و شورای راهبری هوش مصنوعی در مرکز پژوهش‌های مجلس ایجاد کرده است.

او گفت: هوش مصنوعی در حکمرانی نوین هم تأثیر زیادی دارد اینکه تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی مبتنی بر داده‌های باکیفیت مورداستفاده قرارمی گیرد.

معاون پارلمانی رئیس‌جمهور تأکید کرد: سه عامل دانش، مهارت و زیر ساخت داده‌ها و محاسباتی اجزا تشکیل‌دهنده توسعه فناوری هوش مصنوعی هستند امید داریم با فعالیت‌هایی که در این زمینه انجام می‌شود شاهد رشد این حوزه در کشور باشیم.

معاون پارلمانی رئیس‌جمهور اظهار کرد: تا سال 2030 به‌صورت مستقیم هوش مصنوعی می‌تواند به رشد اقتصادی 16 تریلیون دلاری جهان کمک کند و دنیا را متحول کند.

دبیری در ادامه بر خطراتی که هوش مصنوعی نیز می‌تواند با خود به همراه بیاورد نیز سخن گفت و افزود: از هوش مصنوعی می‌تواند برخی از خطرات را به همراه داشته باشد که باید پیش‌بینی لازم اندیشیده شود؛ یکی از مضرات هوش مصنوعی می‌تواند برخی از مشاغل را با چالش روبرو کند به‌خصوص نیروی انسانی را که مطمئناً در این زمینه نیز باید توجه خاص شود؛ اما با رویکردی دیگر می‌تواند زمینه ایجاد اشتغال از جنسی دیگر را فراهم آورد.

او با بیان اینکه هدف دولت در چشم‌انداز توسعه هوش مصنوعی این است که در افق 1412 کشور ایران دارای فناوری هوش مصنوعی تثبیت شده پیشرفته، نوآور و در حال گسترش باشد بیان داشت: باید بتوانیم به طور پایدار از این فناوری ابزار مؤثر در حکمرانی و موضوعات کلان اقتصادی فرهنگی و سیاسی کشور بهره ببریم به‌گونه‌ای که منجر به افزایش امنیت ملی و افزایش بهره‌وری در سطوح مختلف و ایجاد ثروت ملی و ارتقا رفاه عمومی باشد. اگر بخواهیم در دنیا حرفی برای گفتن و در منطقه جایگاهی داشته باشیم  باید در هوش مصنوعی پیشرفت کنیم و با برنامه‌ریزی خوب گام برداریم در این مسیر از بخش خصوصی درخواست می‌کنیم فعالیت روبه‌رشد داشته باشند و ما نیز حمایت لازم را انجام می‌دهیم.

 

ارسال نظر

اخرین اخبار
پربیننده‌ترین اخبار