آبله میمون چیست و کشنده است؟ با علائم و عکس

آبله میمون بیماری ویروسی است.اطلاعاتی از آبله میمون چیست؟ علت، علائم، خطرات، روش های انتقال، درمان و...را می خوانید و به پرسش های شما جواب داده ایم.

آبله میمون چیست و کشنده است؟ با علائم و عکس

آبله میمون ( Monkeypox) یک نوع بیماری نادر ویروسی است که از طریق تماس مستقیم با فرد آلوده، حیوانات یا سطوح آلوده منتقل می‌شود.اگر شما بهم به دنبال اطلاعاتی از بیماری آبله میمون هستید یا به دنبال پاسخی برای سوالاتی آبله میمونی واگیردار است؟ چون هستید در ادامه این مطلب همراه ما باشید.

آبله میمون چیست؟

آبله میمون نوعی بیماری واگیردار و مشترک بین انسان و دام است که توسط ویروس آبله میمون ایجاد می‌شود.به عبارتی این ویروس می‌تواند از حیوانات به انسان سرایت کند،یا از انسان به انسان و یا از محیط نیز به انسان سرایت کند. 


آبله میمون (انگلیسی: Monkeypox) یک بیماری عفونی واگیرا ناشی از ویروس آبلهٔ میمون است که می‌تواند در برخی از جانوران و نیز انسان ایجاد شود.


عکس آبله میمون در کودکان
عکس آبله میمون در کودکان

علائم آبله میمون

علائم آبله میمونی در کودکان و بزرگسالان می تواند متفاوت باشد.برخی افراد علائم کمتری و برخی دیگر ممکن است نشانه های شدیدتری را تجربه کنند. از مهم‌ترین علائم آبله میمونی دانه‌های پوستی (راش) به همراه تاول در صورت، دست‌ها، پاها، دهان و اندام تناسلی است. شایع‌ترین علائم آبله میمون شامل موار زیر است:

  • تب
  • لرز
  • سردرد
  • کمردرد
  • بدن درد
  • خستگی
  • دردهای عضلانی
  • بثورات پوستی
  • تورم غدد لنفاوی

خطرات آبله میمون

از عوارض ثانویه ابتلا به آبله میمونی میتوان از عفونت‌های ثانویه دیگر،ذات الریه، عفونت خون ، عفونت مغز ، عفونت قرنیه با احتمال از دست دادن بینایی نام برد.

​ دوره نهفتگی بیماری آبله میمون

 دوره نهفتگی بیماری 5 تا تا 21 روز است و دوره کمون از زمان شروع علائم تا بروز عفونت و بهبودی را شامل می‌شود.

چه کسانی در خطر ابتلا به آبله میمون هستند؟

  • زنان باردار
  • کوکان و خردسالان
  • افراد مبتلا به نقص ایمنی زمینه‌ای
Monkeypox
آبله میمون

راه های انتقال آبله میمون

ویروس آبله میمون می تواند از طریق تماس نزدیک با فرد،حیوان آلوده یا با مواد آلوده به ویروس (تماس نزدیک با ضایعات، مایعات بدن، قطرات تنفسی و مواد آلوده) و ارتباط جنسی به انسان منتقل می‌شود. تماس نزدیک با حیوانات مبتلا، مانند میمون‌ها، موش‌ها و سنجاب‌ها، یکی دیگر از راه‌های انتقال است.

آبله میمون چطور از فردی به فرد دیگر سرایت می‌کند؟

آبله میمونی از طریق تماس فرد سالم(صحبت کردن، نفس کشیدن،آواز خواندن، بوسیدن و یا رابطهٔ جنسی) با فردی که مبتلا به بثورات پوستی آبله میمونی است، سرایت می‌کند. همچنین فرد سالم وقتی لباس، ملافه، حوله، اشیا، وسایل الکترونیکی و...فرد بیمار را لمس می کند احتمال ابتلا وجود دارد.

آبله میمون از حیوان به انسان سرایت می‌کند؟

آبله میمون می‌تواند در تماس فیزیکی (لمس کردن، گاز گرفتن یا ایجاد خراش) با حیوانات آلوده مثل موش، میمون،  شاخ‌درازان مثل بز کوهی، غزال یا سنجاب درختی به افراد سرایت کند. 

تشخیص آبله میمون

تشخیص آبله میمون را می‌توان با آزمایش دی‌ان‌ای ویروس تأیید کرد.

درمان آبله میمون

هیچ درمان قطعی برای آبله میمون وجود ندارد اما با مشاهده علائم توصیه بر این است که حتماً با پزشک متخصص عفونی و یا پزشک داخلی مشورت کنید.همچنین می توانید از روش های زیر برای بهبودی بیماری استفاده کنید: 

  • مصرف مایعات
  • مصرف داروی ضد ویروس تکوویریمات
  • مصرف داروهای تب‌بر
  • استفاده از پمادهای ضد خارش هنگام بروز خارش روی بثورات

Monkeypox

واکسن آبله میمون

واکسن آبله میمون می تواند افراد را از ابتلا به این بیماری ویروسی محافظت کند.تزریق این واکسن حداقل ۸۵ درصد در پیشگیری از آبله میمون موثر است.

آیا آبله میمون کشنده است؟

آبله میمون غالباً کشنده نیست، به ویژه در افرادی که از سیستم ایمنی سالمی برخوردارند  اما با این حال در برخی افراد هچون نوزادان، کودکان و افرادی دارای نقص ایمنی زمینه‌ای ممکن است ریسک بالاتری برای ابتلا به علائم جدی‌تر و مرگ ناشی از آبله میمون داشته باشد.

پرسش های متدوال

آیا کودکان هم آبله میمون می‌گیرند؟

بله، کودکان در صورت تماس نزدیک با فرد بیمار می‌توانند آبله میمون بگیرند.

عوارض آبله میمون در بارداری چیست؟

 آبله میمون در بارداری می تواند باعث سقط جنین شود.

آبله میمونی واگیردار است؟

بله، آبله میمونی از طریق تماس نزدیک و رابطه جنسی با فرد مبتلا، استنشاق ذرات تنفسی فرد وغیره انتقال می‌یابد.

آبله میمون چگونه منتقل میشود؟

آبله میمون از طریق تماس نزدیک با حیوان یا فرد آلوده به انسان منتقل می‌شود.

ویروس آبله میمون چیست؟

ویروس آبله میمون اورتوپاکسویروس است.

تفاوت آبله مرغان با آبله میمون چیست؟

تفاوت آبله میمون با آبله این است که؛ در آبله میمون تورم غدد لنفاوی دیده می‌شود.


سخن آخر

در این مطلب هر آنچه درباره آبله میمون را باید بدانید در اختیار شما قرار دادیم و شما را با علت، علائم، تشخیص و درمان آن آشنا کردیم.اگر شما اطلاعات بیشتری از این بیماری در اختیار دارید با ما و سایر مخاطبان سایت اصفهان امروز در میان بگذارید.

ارسال نظر