انتشار قطعه «دل بدون تو» با صدای برادران سعیدی براساس نغمه‌های شبیه‌خوانی

موسیقی تعزیه غنی و منبع الهام است

آهنگ «دل بدون تو» براساس نغمه‌های شبیه‌خوانی با خوانندگی محمد و علی سعیدی (دوقلوهای آواز ایران) به‌تازگی منتشر شده است. این تک آهنگ با شعری از ابراهیم اسماعیلی اراضی، بر اساس نغمه‌های شبیه‌خوانی با خوانندگی برادران سعیدی منتشر شده که به گفته سازندگانش، حاصل دلبستگی و علاقه‌مندی به هنر اصیل و قدیمی شبیه‌خوانی است.

موسیقی تعزیه غنی و منبع الهام است

آهنگ «دل بدون تو» براساس نغمه‌های شبیه‌خوانی با خوانندگی محمد و علی سعیدی (دوقلوهای آواز ایران) به‌تازگی منتشر شده است. این تک آهنگ با شعری از ابراهیم اسماعیلی اراضی، بر اساس نغمه‌های شبیه‌خوانی با خوانندگی برادران سعیدی منتشر شده که به گفته سازندگانش، حاصل دلبستگی و علاقه‌مندی به هنر اصیل و قدیمی شبیه‌خوانی است.

برادران سعیدی که از نوجوانی سابقه تعزیه‌خوانی و شبیه‌خوانی داشته‌اند در گفتگو با اصفهان امروز در توضیح این اثر می‌گویند: برای ساخت قطعه «دل بدون تو»، بر اساس پیشینه و سابقه‌ای که از دوران نوجوانی در این عرصه داشتیم ملودی‌های زیادی از تعزیه در ذهنمان بود که بر اساس همان ملودی‌ها و حس و حال شخصی که خودمان داشتیم این قطعه با  تغییرات در ملودی و جمله‌بندی‌های مرسوم در تعزیه‌خوانی و شبیه‌خوانی ساخته شد.

برادران سعیدی درباره تولد این قطعه ارزشمند می‌گویند:  آقای ابراهیم اسماعیلی اراضی زحمت کشیدند ترانه‌ای بر اساس ملودی که برایشان خوانده بودیم سرودند. در واقع ابتدا ملودی کار درآمد چون آکسان‌ها و کلام تغییر می‌کرد، آقای میلاد بیضا ملودی را تنظیم کرد و آقای اسماعیلی اراضی براساس این ملودی که تاحدودی آن را خوانده بودیم ترانه سرودند. کار به مرحله‌ ضبط رسید آوازش تولید شد، ضبط شد و درنهایت بعد از مرحله میکس‌مستر چندی پیش منتشر شد.

برادران سعیدی درباره اهمیت موسیقی تعزیه و توجه به آن در این قطعه می‌گویند: می‌توان بگوییم در عصری که ما زندگی می‌کنیم به‌ویژه در این دهه در دهة چهارصد و قبل‌ترش در دهة نود از اواخر دهة هشتاد، موسیقی تعزیه دچار آسیب‌های شدیدی شده است و مورد هجوم موسیقی‌های بیگانه قرار گرفته است. نمونة بارزش، ورود ملودی‌های موسیقی ترکی یا حتی موسیقی‌های جدید به تعزیه است که موسیقی اصیل تعزیه را دچار تزلزل و آسیب خیلی‌خیلی جدی کرده و به‌نوعی موسیقی تعزیه دچار تهاجم و حمله شده است.  درواقع باعث‌وبانی این اتفاق، موزیسین‌هایی هستند که مدعی به‌روزرسانی تعزیه شدند در صورتی که تعزیه اصلا چنین چیزی نیست که نیازمند به‌روزرسانی باشد، تعزیه خودش غنی  و منبع الهام است.

برادران سعیدی در ادامه می‌گویند: «تنها کسی که در اصفهان و در ایران، تعزیه را در چهارچوب ملودی و هم از لحاظ نمایش حفظ کرده و بسیار قوی و قدرتمند است عباس جواهری است، هرچند در قودجان خوانسار هم تلاش می‌شود که تعزیة درست و اصیل برگزار شود و در تعزیه قودجان که  از روز اربعین حسینی تا پایان ماه صفر اجرا می‌شود نیز  سعی شده که تعزیه اصیل اجرا شود. مابقی تعزیه‌هایی که در ایران خوانده می‌شود متأسفانه چه به لحاظ موسیقی و چه به لحاظ ملودی و اشعار به اصول تعزیه‌خوانی و موسیقی اصیل ایرانی پایبند نیستند.»

گفتنی است این اولین‌بار نیست که برادران سعیدی قطعه‌ای را بر اساس موسیقی تعزیه می‌سازند. پیش از آهنگ «دل بدون تو» که به‌تازگی منتشر شده قطعه‌ای با نام «جوونی» که در جشنواره‌ای در آمریکا نیز موفق به دریافت جایزه شده است ملودی‌اش بر اساس تعزیه حضرت ابوالفضل (ع) ساخته شده بود.

تنها دوقلوهای آواز ایران درباره الهام‌بخش بودن و اهمیت موسیقی تعزیه تأکید بسیاری دارند این خوانندگان مطرح آواز ایرانی می‌گویند: «اهمیت موسیقی تعزیه آن قدر زیاد است که به هنرجویان آوازمان پیشنهاد می‌کنیم روی تعزیه‌های اصیل تمرکز کنند، آنها را گوش دهند تا ذهنشان خلاق شود و در آینده بتوانند در موسیقی ایرانی و آواز ایرانی پیشرفت کنند. در موسیقی تعزیه ملودی‌های نابی وجود دارد که اگر به آن‌ها برگردیم اتفاقات خوبی در آواز ایرانی شکل خواهد گرفت.»

برادران سعیدی هدف خود از تولید و انتشار قطعه «دل بدون تو» را آشنایی مردم و علاقه‌مندان به پیوند عمیق موسیقی و آواز ایرانی با تعزیه‌خوانی و شبیه‌خوانی عنوان می‌کنند. هم چنین در این قطعه سعی دارند تا به آهنگ‌سازان، هنرمندان، شبیه‌خوانان و تعزیه‌خوانان که کار تعزیه‌خوانی می‌کنند یادآوری ‌کنند که تا موسیقی تعزیه از بین نرفته به خودتان بیایید و  به نغمه‌ها و ملودی‌های تعزیه‌های اصیلی ایرانی بازگردید.

شناسنامه اثر:

دل بدون تو

آواز: برادران سعیدی

آهنگ: بر اساس نغمات شبیه‌خوانی

کلام: ابراهیم اسماعیلی اراضی

تنظیم: میلاد بیضا

میکس و مسترینگ: میلاد بیضا

عکس: وحید مومن زاده

گرافیست: امیر محسنی

ارسال نظر